لوگو-ققنوس-ترخیص

گشایش اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی به گوش هر کس که اهل خرید و فروش یا معاملات تجاری است، خورده است. اگر دغدغه خرید و فروش های بین المللی و شیوه پرداخت وجه را دارید، ققنوس ترخیص با ارائه خدمات گشایش اعتبار اسنادی، یکی از امن ترین روش های انتقال وجه به فروشندگان خارجی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. افرادی که قصد استفاده از اعتبارات اسنادی در معاملات تجاری خود را دارند، میتوانند برای تجربه معامله ای امن و راحت، فرایند انتقال وجه خود را به شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص با سابقه سال ها فعالیت در زمینه تجارت و بازرگانی بسپارند.

گشایش اعتبار اسنادی

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

گشایش اعتبار اسنادی

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

گشایش اعتبار اسنادی

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

گشایش اعتبار اسنادی

فهرست مطالب

تعریف اعتبار اسنادی به بیان ساده

اعتبار اسنادی با نام LC نیز شناخته میشود و به بیان ساده میتوانیم بگوییم که به نوعی تعهد بانک به طرفین قرارداد (خرید و فروش) میباشد. بانک با صدور این سند و ارائه اعتبار اسنادی، ضمانت میکند که خریدار مبلغ توافق شده خرید را در زمان مشخص شده به حساب فروشنده واریز خواهد کرد. تضمین بانک به این صورت است که در صورت عدم پرداخت تمامی مبلغ یا بخشی از آن، بانک مابقی مبلغ را به فروشنده پرداخت میکند. همچنین، از آنجا که این اسناد در معاملات بین المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، سبب ایجاد اطمینان در قراردادهای تجاری هم خواهند شد.

به عبارتی دیگر، اعتبارات اسنادی یا LC، اسنادی هستند که توسط موسسات مالی مانند بانک ها صادر میگردند و تعهدی هستند جهت پرداخت مقداری پول و عمدتا در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان خریدار زمانی که نسبت به انجام معامله با فروشنده‌ای از کشور دیگر اقدام میکنید، انواع اعتبارات اسنادی مانند اعتبار اسنادی مدت دار اهمیت زیادی پیدا میکنند؛ چرا که تضمینی جهت پرداخت به موقع مبلغ خرید به فروشنده میباشد. در معاملات تجاری که از گشایش اعتبار اسنادی استفاده میشود، علاوه بر اعتبارنامه مواردی مانند شخص یا شرکت خریدار، بانک ابلاغ کننده (از جانب فروشنده)، موسسه مالی یا بانک صادر کننده (از جانب شخص خریدار) نیز مهم هستند.

نکته دیگری که در رابطه با اعتبارنامه ها به عنوان یک خریدار ایرانی باید توجه داشته باشید، این است که به دلیل محدودیت های بانک مرکزی امکان استفاده از برخی انواع اعتبارات نمیباشد یا اخذ مجوز از بانک مرکزی برای آنها ضروری است؛ البته اعتبار اسنادی مدت دار و اعتبار اسنادی داخلی از جمله اعتبارنامه های رایج در کشور میباشند. علاوه بر این، با توجه به این که عواملی نظیر مسافت و تفاوت قوانین کشورهای مختلف سبب شده تا اعتبارات اسنادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند، لازم است از خدمات شرکت هایی استفاده کنید که میتوانند در فرایند گشایش اعتبار اسنادی و پرداخت های بین المللی بهترین خدمات را به شما ارائه کنند.

نحوه گشایش ارتباط اسنادی

مراحل گشایش اعتبار اسنادی LC چگونه است؟ برای این که بتوانید از اعتبارات اسنادی در معاملات تجاری استفاده نمایید، نیاز است تا درخواست خود را به بانک عامل ارائه و مجوزهای لازم را دریافت کنید. پروسه گشایش اعتبار اسنادی به گونه‌ای است که پیشنهاد میکنیم از مشاوران فعال در حوزه تجارت های بین المللی کمک بگیرید؛ از این رو، ققنوس ترخیص با ارائه بهترین خدمات، این اطمینان را به شما میدهد تا تمامی مراحل گشایش اعتبار اسنادی LC را به طور کامل و دقیق توسطی تیمی متخصص برای شما انجام دهند. خلاصه مراحل گشایش اعتبار LC به صورت زیر است:

  • تکمیل فرم ثبت سفارش بازرگانی کالا
  • ارائه فرم به وزارت بازرگانی (اداره کل امور بازرگانی استان)
  • اعلام کارمزد ثبت سفارش از طریق وزارت بازرگانی و پرداخت آن توسط شرکت به شکل حواله ای
  • تکمیل فرم گشایش اعتبار و ارائه آن به بانک مربوطه
  • تهیه تعهدات لازم بانکی
  • تهیه بیمه نامه
  • جمع آوری سایر مدارک مورد نیاز بانک از جمله فرم بیمه نامه، فرم گشایش، فرم ثبت سفارش و فرم تعهد نامه
  • بررسی مدارک و اسناد و صفحه گذاری بانک مربوطه گشایش اعتبار اسنادی
  • مخابره LC به بانک ذینفع در کشور مربوطه

در واقع قبل از آن که اعتبارنامه در بانک عامل باز شود، خریدار و فروشنده باید نسبت به گشایش اعتبار اقدام نمایند و بر سر شرایط معامله و قرارداد توافق کرده باشند. لازم است خریدار اسناد و مدارک مورد نیاز بانک گشاینده قرارداد را تهیه و به بانک ارائه دهد تا ثابت کند معامله ای برقرار است و درخواست خود جهت گشایش اعتبار اسنادی را به ثبت برساند.

پس از این که خریدار اسناد و مدارک مورد نیاز را به بانک مربوطه تحویل داد، این اسناد و مدارک تحت اختیار فروشنده قرار خواهند گرفت تا نسبت به تولید، ساخت و بسته بندی کالا طبق قرارداد اقدام نماید. به عبارتی دیگر، با این کار فروشنده مطمئن خواهد شد که کالای درخواستی خریدار دارد و ارائه اسناد توسط بانک عامل به فروشنده نشانه‌ای برای اثبات این موضوع میباشد.

زمانی که کالای درخواستی طبق قرارداد تولید و ساخته شود، توسط بانک گشاینده اعتبار به خریدار تحویل داده خواهد شد و هزینه خرید نیز از طریق همان بانک به حساب فروشنده پرداخت خواهد شد. با اتمام این مراحل، خریدار (صاحب کالا) میتواند محموله‌ای که خریداری کرده بود را در گمرک کشور خودش تحویل بگیرد و مدارک دریافت کالا را امضا کرده و در اختیار رابط یا واسطه گر قرار دهد.

شیوه گشایش اعتبار اسنادی LC به زبان ساده در همین مراحل خلاصه میشود؛ اما توجه داشته باشید که مانند هر فعالیت تجاری و واردات کالا به کشور نیاز به انجام برخی مراحل نظیر دریافت مجوزهای واردات و ثبت سفارش کالا دارید و لازم است برای بیمه کالاهای خریداری شده، از بیمه های بین المللی استفاده کنید. ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین مراحل واردات کالا و امری تخصصی میباشد که پیشنهاد میکنیم در این رابطه از تیم ترخیص کار ققنوس ترخیص کمک بگیرید. خدمات ترخیص کالا از اغلب گمرکات کشور یکی از خدمات تخصصی ما در کنار سرویس گشایش اعتبار اسنادی، جهت خروج امن و بدون دردسر محموله از گمرک و تحویل سریع کالا به مشتریان میباشد.

اعتبار اسنادی مدت دار چیست ؟

اعتبارنامه ها انواع مختلفی دارند که احتمالا اعتبار اسنادی مدت دار را بیش از سایرین شنیده‌اید. اعتبار اسنادی مدت دار یا یوزانس TIME DOCUMENTARY CREDITS/USANCE، اغلب در شرایطی که کشور وارد کننده کالا از لحاظ ارزی با محدودیت هایی مواجه باشد، مورد استفاده قرار میگیرد؛ به همین دلیل است که از جمله اعتبارات پرکاربرد در کشور ما به شمار میرود. در این نوع از اعتبارنامه ها، بانک کارگزار مبلغ اعتبار را بعد از مدتی (میتواند ۳۰ روز، ۶ ماه، یک سال و.. باشد) که در سند مشخص شده است، از بانک گشاینده یا بانک ابلغ کننده دریافت خواهد کرد.

در رابطه با گشایش اعتبار اسنادی مدت دار نکات و قوانینی مطرح است که در ادامه به توضیح مهمترین آنها میپردازیم:

  • تنزیل اعتبار اسنادی مدت دار غیرممکن میباشد.
  • تامین باقی مانده وجه در سر رسید پرداخت
  • اگر وارد کننده درخواست کند که تمامی مسئولیت های مربوط به نوسانات و تغییرات ارز را برعهده میگیرد، امکان تسویه حساب قطعی با فروشنده به میزان صد در صد مبلغ پرداخت ها (در سررسیدها) به نرخ رسمی بازپرداخت فراهم میباشد.
  • خریدار موظف است به مقدارهای مقرر در تاریخ های مشخص شده نسبت به تهیه و پرداخت ارز اقدام کند. در صورت وجود تاخیر در تامین وجه، بانک مربوطه نسبت به پرداخت هزینه ها یا خسارت های حاصل از دیرکرد اقدام خواهد کرد.
  • اعتبارات اسنادی که اسناد و مدارک ثبت سفارش آن به صورت نقدی به بانک ارائه شده و خریدار خواستار استفاده از تسهیلات اعتبار اسنادی مدت دار میباشد یا تقاضای تغییر شرایط پرداخت به شیوه اعتبار اسنادی مدت دار را دارد، منوط به قبول فروشنده جهت عدم دریافت هزینه اضافی ناشی از تغییر شرایط پرداخت میباشد.
  • تغییر شرایط گشایش اعتبار اسنادی مدت دار یا آنهایی که در مرحله گشایش میباشند، بعد از کسر ۱۰ درصد مبلغ اعتبارنامه مدت دار به صورت سالیانه بلامانع خواهد بود.
  • تغییر شرایط پرداخت با استفاده از اعتبار اسنادی مدت دار، به دفعات تا ۱۲ ماه و با رعایت قوانین مشکلی ندارد.
  • یکی از وظایف بانک، بررسی تطابق ظرفیت وارد کننده کالا با مصرف اعتبار اسنادی مدت دار میباشد.

اعتبار اسنادی داخلی به زبان ساده

از جمله اعتبارات مورد استفاده در کشور ما، اعتبار اسنادی داخلی LC میباشد که علاوه بر یک ابزار بانکی کارآمد، نوعی تامین مالی بازرگانی نیز به شمار میرود. با توجه به گسترش روز افزون حجم معاملات تجاری و مبادلات بین المللی، قوانین و مقررات بین المللی در زمینه اعتبارات اسنادی و فعالیت های تجاری میان کشورها توسعه چشمگیری داشته است؛ از این رو، شیوه های پرداخت بین المللی متعددی نیز شکل گرفتند.

برای توضیح بیشتر درباره اعتبار اسنادی داخلی باید بگوییم که این شیوه از پرداخت بین المللی، نوعی روش پرداخت از سیستم بانکی کشور میباشد که بانک گشاینده براساس درخواست متقاضی (شخص خریدار یا کارفرما) به صورت کاملا قطعی و برگشت ناپذیر متعهد میشود تا در قبال تحویل و ارائه کالا یا خدمات از جانب فروشنده یا پیمانکار و ارائه اسناد و مدارک مربوطه به بانک تعیین شده، مبلغ توافق شده خرید کالا یا خدمات را بپردازد. شرایط استفاده از اعتبار اسنادی داخلی این است که ذینفع، شرایط اعتبارنامه را رعایت کند و اسناد و مدارک مورد نیاز را طبق موعد مقرر به بانک تحویل دهد. گشایش اعتبار اسنادی داخلی شرایط خاصی دارد که به شرح زیر میباشد:

گشایش اعتبار اسنادی داخلی به صورت ریال میباشد و مقصد کالا در اقامتگاه بانک های مربوطه، متقاضی و ذینفع آن در داخل مرزهای جمهوری اسلامی واقع شده است.
اعتبار اسنادی داخلی برگشت ناپذیر است و هر گونه تغییر در شرایط اعتبارنامه و یا حتی ابطال آن، با موافقت طرفین قرارداد (خریدار و فروشنده) ممکن خواهد بود.

علاوه بر این، اعتبار اسنادی مدت دار از جمله رایج ترین و مهمترین شیوه های پرداخت بین المللی است که بسیاری از خریداران و فروشندگان کالا و خدمات در ایران و سایر نقاط جهان از این روش قابل انعطاف و مطمئن در معاملات خود استفاده میکنند. استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی تا حد زیادی از ریسک های معامله کاسته میشود و با توجه به شرایط و کاربرد خود میتوانند انواع مختلفی داشته باشند که انواع اعتبار اسنادی داخلی عبارتند از:

اعتبار LC داخلی دیداری: در این شیوه از LC داخلی، بانک گشاینده متعهد میشود تا وجه اسناد و مدارک ارائه شده توسط ذینفع را بلافاصله بعد از بررسی مطابقت اسناد با شرایط اعتبارنامه، به فروشنده پرداخت نماید.
اعتبار LC داخلی مدت دار: در این نوع ازLC ، طبق قرارداد یا پروفرمای صادر شده و براساس توافق خریدار و فروشنده، هزینه کالا یا خدمات که در سررسید مشخص و به توافق رسیده است پرداخت خواهد شد. در واقع بانک گشاینده تعهد میدهد تا وجه اسناد را طبق مقدار تعیین شده در سررسید بپردازد.

مزایا و ویژگی های اعتبار اسنادی داخلی

آیا استفاده از اعتبار اسنادی داخلی مزایایی هم دارد؟ گشایش اعتبار اسنادی در معاملات تجاری و برای فعالان اقتصادی به دلیل این که ریسک ها را تا حد زیادی کاهش میدهد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به این که LC داخلی از جمله اعتبارات رایج و پرکاربرد در کشور ما میباشد، مزایا و ویژگی های قابل توجهی دارد که میتواند کمک زیادی به طرفین قراردادهای تجاری نماید. این مزایا و ویژگی های چشمگیر عبارتند از:

  • توسعه و کمک به سهولت مبادلات تجاری و بازرگانی با طرف های تجاری از طریق سیستم بانکی
  • کاهش نیازهای واحدهای تولیدی و بازرگانی درخصوص نقدینگی
  • کاهش ریسک های خریدار و فروشنده در معاملات تجاری و اطمینان ازحسن انجام تعهدات طرفین قرارداد
  • کمک به کاهش هزینه های مالی در قراردادهای تجاری
  • امکان استفاده از خدمات تخصصی از جمله اعتبار انتقالی، اعتبارات اتکایی، یوزانس داخلی، تنزیل اعتبارات اسنادی و..
  • افزایش اعتبار مشتری (متقاضی) نزد سیستم بانکی
  • کاهش ریسک مالی از بابت عدم پرداخت به موقع و تسریع در مطالبات فروشندگان و پیمانکاران
  • امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی جهت تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش
  • و…

نکته مهمی که در رابطه با استفاده مفید از اعتبارات اسنادی و بهره مندی از مزایای آنها برای فعالان اقتصادی در حوزه تجارت های بازرگانی و تولید وجود دارد، این است که آشنایی با اصطلاحات و قوانین موجود در این حوزه نیاز به تخصص و آگاهی های لازم در زمینه سیستم بانکی داخلی، بین المللی و مقررات بازرگانی دارد. از آنجا که عدم آشنایی با این حوزه میتواند سبب از دست رفتن بسیاری از فرصت ها گردد، همواره توصیه میکنیم قبل از استفاده از خدمات گشایش اعتبار LC، از راهنمایی ها و مشاوران متخصص ققنوس ترخیص بهره مند شوید.

مراحل گشایش اعتبار اسنادی داخلی

برای این که بتوانید از مزایای اعتبار اسنادی بهره مند شوید، نیاز به گشایش آن در بانک مورد نظر خود را دارید. به عنوان متقاضی و در شروع کار حتما باید یک حساب بانکی فعال در یکی از شعب بانک داشته باشید و درخواست خود جهت گشایش اعتبار اسنادی داخلی را به ثبت برسانید. شعبه بانکی بعد از استعلام مانده بدهی تسهیلات و بررسی تعهدات سوء اثر چک برگشتی متقاضی از سامانه بانک مرکزی، مصوبه اعتباری را از امور اعتبارات درخواست می نماید. پس از این که مصوبه اعتباری صادر شد، شرایط آن به مشتری اعلام خواهد شد و در ادامه لازم است متقاضی اسناد و مدارک مورد نیاز را به بانک ارائه دهد. مراحل زیر از جمله الزامات جهت گشایش اعتبار اسنادی داخلی میباشند:

  • تکمیل فرم درخواست گشایش اعتبار اسنادی داخلی
  • تکمیل فرم قرارداد گشایش اعتبار LC داخلی
  • تکمیل فرم نامه پذیرش بازرسی فنی کالاهای خریداری شده
  • پروفرما یا قرارداد فروش کالا یا ارائه خدمات
  • ارائه بیمه نامه یا گواهی بیمه حمل کالا جهت گشایش اعتبار اسنادی خرید کالا (در صورتی که تهیه پوشش بیمه‌ای برعهده ذینفع باشد، نیازی به ارائه بیمه نامه یا گواهی حمل کالا نیست)
  • ارائه اظهارنامه جهت اثبات واقعی بودن معامله پایه

شعبه بانکی پس از تکمیل و ارائه فرم هایی که معرفی کردیم، تمامی مدارک را همراه با مصوبه اعتباری و وثایق دریافت شده به امور بین الملل جهت گشایش اعتبار سنادی داخلی ارسال میکند. دقت داشته باشید که در اعتبارات اسنادی مدت دار، حداقل مبلغ پیش پرداخت ۲۹ درصد از مبلغ اعتبار میباشد و اخذ ضمانت نامه پیش پرداخت نباید توسط بانک گشاینده یا تائید کننده اعتبار صادر گردد. علاوه بر این، پیش پرداخت بخشی از مبلغ اعتبار اسنادی داخلی به ذینفع میتواند بعد از تامین هزینه آن از طرف ذینفع (بدون در نظر گرفتن مبلغ پیش پرداخت و میان پرداخت) و با قبول تمامی مسئولیت ها و بدون دریافت ضمانت نامه پیش پرداخت بانکی از ذینفع انجام بگیرد.

حداقل اسناد و مدارکی که جهت گشایش اعتبار اسنادی باید توسط ذینفع تهیه و ارائه شوند، شامل موارد زیر است:

  • پروفرما یا فاکتور خرید
  • بارنامه حمل یا راهنامه
  • گواهی بازرسی فنی کالا

مراحل استفاده از اعتبار اسنادی

پس از این که موفق به گشایش اعتبار اسنادی مورد نیاز معامله تجاری خود شدید، باید با شیوه استفاده از آن و پرداخت به وسیله اعتبارات LC نیز آشنا باشید. پروسه اجرایی پرداخت به روش اعتبارات اسنادی شباهت زیادی با روش وصولی دارد؛ با این حال، نقش بانک ها در این نوع از پرداخت های بین المللی پررنگ تر است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، مسئولیت بانک ها در اعتبارات اسنادی بیشتر میباشد و دلیل آن هم امنیت و هزینه بالایی است که نسبت به بقیه روش ها به همراه دارد. اگر بخواهیم خلاصه‌ای از مراحل استفاده از LC را توضیح دهیم، میتوانیم به مراحل زیر اشاره کنیم:

  • عقد قرارداد
  • درخواست گشایش اعتبار مورد نیاز
  • اعلام گشایش اعتبار LC از بانک خریدار به بانک فروشنده
  • ابلاغ اعتبار بانک گشاینده به فروشنده کالا یا خدمات
  • تحویل کالا به شرکت حمل و نقل
  • حمل و نقل کالا (حمل و نقل زمینی، دریایی یا هوایی و..)
  • دریافت اسناد حمل از شرکت حمل کننده کالا
  • تحویل اسناد حمل به بانک عامل
  • دریافت وجه
  • ارائه و ارسال مدارک کنترل شده به بانک خریدار
  • کنترل و بررسی اسناد توسط بانک و دریافت وجه از خریدار
  • تحویل اسناد به خریدار
  • ارائه اسناد و مدارک لازم به حمل کننده
  • دریافت و ترخیص کالا از گمرک

با توجه به این که احتمالا با سوالات زیادی درخصوص گشایش اعتبار اسنادی یا نحوه استفاده از آن مواجه شده‌اید، پیشنهاد میکنیم پیش از شروع فعالیت و برای اطمینان از تصمیم خود، با مشاوران ققنوس ترخیص در این زمینه مشورت نمایید تا از هرگونه ضرر و زیان احتمالی در طی فعالیت تجاری خود جلوگیری کنید. از آنجا که خلاصه‌ای از مراحل استفاده از روش LC را معرفی کردیم، گام های اجرایی آن به صورت زیر میباشد و لازم است به همین ترتیب نسبت به پرداخت با استفاده از انواع اعتبارات اقدام نمایید:

مرحله اول: عقد قرارداد با فروشنده کالا یا ارائه دهنده خدمات

اولین گام در هر نمونه از فعالیت های تجاری و بازرگانی بین المللی، هماهنگی با فروشنده و نهایی نمودن قرارداد میان طرفین قرارداد یعی خریدار و فروشنده میباشد. تمام شرایطی که با فروشنده در ارتباط با آنها به توافق میرسید، در پیش فاکتور یا پروفرما درج خواهد شد و به این صورت میتوانید از جزئیات معامله تجاری خود اطمینان پیدا کنید. یکی از مواردی که در پروفرما مشخص میگردد، شیوه پرداخت هزینه هاست. اگر قصد استفاده از روش پرداخت اعتبار اسنادی را دارید، طبیعتا باید ان را در قرارداد ذکر نمایید.

مرحله دوم: درخواست گشایش LC

پس از این که قرارداد خود را با فروشنده نهایی کردید و بر سر استفاده از پرداخت به شیوه اعتبار اسنادی به توافق رسیدید، لازم است به عنوان خریدار (متقاضی) به بانک مود نظر خود مراجعه نمایید و درخواست گشایش اعتبار کنید. توجه داشته باشید که قرارداد اعتبار LC میان خریدار و بانک گشاینده منعقد خواهد شد و ارتباطی با قرارداد فروش و هر قرارداد دیگری ندارد. براساس قوانین این حوزه، قراردادهای مبنای اعتبارات اسنادی هیچ ارتباطی با بانک ها ندارند و تعهدی هم در این زمینه ایجاد نمیکنند، حتی اگر در قرارداد به این موضوع اشاره شده باشد.

فرم تکمیل شده تقاضای گشایش LC، پروفرما اینویس مهر شده توسط وزارت بازرگانی در زمان ثبت سفارش، فرم ثبت سفارش مهر شده و شماره شده توسط وزارت بازرگانی، بیمه نامه باربری صادر شده توسط شرکت های ایرانی، تعهدنامه ورود، ترخیص و ارائه برگه ترخیص کالاهای خریداری شده از خارج از کشور، بیمه نامه باربری صادر شده توسط شرکت های ایرانی، فرم ارائه تسهیلات جهت گشایش اعتبار اسنادی وارداتی، تعهد نامه نوسانات نرخ ارز و تعهد نامه حذف بازرسی در صورتی که کالا مشمول استاندارد اجباری نباشد و وارد کننده بازرسی نخواهد شد، از جمله مدارکی هستند که جهت ثبت درخواست خود باید به بانک گشاینده ارائه دهید.

مرحله سوم: اعلام گشایش اعتبار LC از بانک خریدار به بانک فروشنده

در صورتی که بانک خریدار موافقت خود در را جهت گشایش اعتبارات برای خریدار اعلام نماید، بانک فروشنده را از این موضوع مطلع میسازد. پیش از این که اقدام به گشایش اعتبار LC کند، اقدامات لازم را جهت اعتبارسنجی متقاضی انجام خواهد داد و ریسک خود را در ارتباط با گشایش اعتبار اسنادی بررسی خواهد کرد. علاوه بر این، خریدار برای گشایش اعتبار باید دارای حساب بانکی جاری داشته باشد تا بانک بتواند وضعیت اعتباری متقاضی را ارزیابی نماید و گزارش مثبتی را در این رابطه به شعبه ارائه کند.

اگر بانک از کامل بودن مدارک، وصول پیش پرداخت و سایر هزینه های بانکی مطمئن باشد، یک شماره ۸ رقمی را به اعتبارنامه اختصاص خواهد داد و متن اعتبارنامه (L/C TEXT) را در فرمت سوئیفت برای بانک فروشنده ارسال میکند. بانک مزبور بعد از اطمینان از اصالت اعتبار اسنادی نسبت به ابلاغ آن به ذینفع اقدام میکند. متنی که در اعتبار LC درج شده است، ترجمه درخواست گشایش اعتبارات میباشد که باید توسط خریدار تکمیل گردد و تعهدات فروشنده و اسناد و مدارک مورد نیاز از سوی فروشنده، همراه با آن ارائه گردند. متنی که نوشته شده، دستورالعمل خریدار برای بانک ها در خصوص استفاده از اعتبار اسنادی میباشد. نحوه تکمیل این فرم مانند سایر فرم ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با دقت بسیاری صورت بگیرد؛ از این رو، پیشنهاد میکنیم از کمک مشاوران این حوزه بهره مند شوید.

با ترجمه متن اعتبار و تبدیل آن به کدهای استاندارد شبکه سوئیفت، اعتبارنامه به صورت پیام در شبکه برای بانک ابلاغ کننده ارسال خواهد شد. با ارسال متن اعتبار LC، اعتبار اسنادی گشایش شده به شمار میرود و از تاریخ مزبور تا سررسید بانک تائید کننده و بانک گشاینده در قبال ذینفع اعتبارنامه متعهد مشروط پرداخت مبلغ میباشد. در نهایت، بلافاصله پس از آن که اعتبارنامه از اختیار صادر کننده آن خارج میشود، صادر شده تلقی میگردد. علاوه بر این، بانک ابلاغ کننده پس از ارسال پیام، متن اعتبار را دریافت و به فروشنده ابلاغ میکند. فروشنده موظف است تا متن ابلاغیه را با شروط موافق شده در قرارداد مقایسه و بررسی کند و در صورت نبود نقص و مطابقت کامل شرایط، سایر مراحل را دنبال نماید. اگر فروشنده برخی موارد از متن اعتبارنامه را قبول نکند، درخواست اصلاحیه میدهد تا پس از اصلاح آنها، مراحل تهیه و ارسال کالا را انجام دهد.

مرحله چهارم: ابلاغ اعتبار بانک به فروشنده یا ارائه دهنده خدمات و تحویل کالا به شرکت حمل کننده

بعد از این که مراحل متن اعتبارنامه به بانک فروشنده ارسال شد و بانک تعیین شده از گشایش اعتبار مطلع گشت، این موضوع را به اطلاع فروشنده میرساند تا فروشنده با بررسی دقیق متن اعتبار LC با قرارداد توافق شده و اعلام نظر خود، تولید کالا و ارسال آن را به مقصد فروشنده پیگیری نماید. در صورتی که تمامی موارد مورد تائید فروشنده باشند، کالا تولید خواهد شد و توسط فروشنده به شرکت حمل و نقل تحویل داده خواهد شد. حتما توجه داشته باشید که جهت حمل بار، بهترین و مقرون به صرفه ترین روش را متناسب با شرایط خود جهت حمل سریع و مطمئن کالا انتخاب کنید.

مرحله پنجم: دریافت اسناد از حمل کننده و حمل بار

زمانی که فروشنده از گشایش اعتبار اسنادی آگاهی می یابد و نسبت به معامله تجاری اطمینان پیدا میکند، کالا را تولید و در نهایت برای تحویل به خریدار، به شرکت حمل و نقل تحویل خواهد داد. زمانی که فروشنده نسبت به تحویل کالا به شرکت حمل و نقل بین المللی اقدام میکند، اسناد و مدارکی نظیر بارنامه توسط شرکت حمل کننده صادر خواهد شد که برای انجام برخی از مراحل واردات و ترخیص کالا به آن نیاز دارید. پس از این که شرکت حمل و نقل بین المللی محموله مورد نظر را دریافت و اسناد لازم را صادر کرد، اقدام به حمل کالا به سوی مقصد خریدار میکند تا محموله را در گمرک یا بندر مورد نظر تحویل دهد.

مرحله ششم: تحویل مدارک مورد نیاز به بانک و دریافت وجه

پس از این که فروشنده اسناد حمل را از شرکت حمل و نقل دریافت کرد، لازم است سایر اسناد و مدارک مانند پروفرما، پکینگ لیست، گواهی مبدا، گواهی بازرسی کالا و.. را تهیه نماید و به بانک تحویل دهد. بانک بعد از دریافت اسناد مورد نیاز و بررسی مطابقت انها با شرایط اعتبارنامه اسنادی و براساس قوانین و مقررات گشایش اعتبار اسنادی بین المللی (UCP و ISBP) نسبت به پرداخت هزینه کالا به فروشنده اقدام میکند.

توجه داشته باشید که براساس قوانین و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی، بانک گشاینده موظف است ظرف مهلت ۵ روز بانکی پسازارائه اسناد و مدارک مورد نیاز، آنها را بررسی کند و نظر خود را مبنی بر تائید یا عدم تائید اسناد (پس از هماهنگی با خریدار) به کارگزار اعلام نماید. در واقع بانک کارگزار یا تعیین شده، بانک تائید کننده (در صورت وجود) و همچنین بانک گشاینده اعتبار اسنادی مظف هستند تا حداکثر به مدت ۵ روز بانکی، اسناد و مدارک ارائه شده را بررسی و نظر نهایی خود را اعلام نمایند. این مدت زمان قابل تمدید نمیباشد و تحت تاثیر اتفاقات روز ارائه اسناد یا روز انقضاء اعتبار قرار نمیگیرد.

مرحله هفتم: ارسال مدارک تائید شده به بانک خریدار، کنترل اسناد توسط بانک و دریافت مبلغ از خریدار

اشاره کردیم که بانک فروشنده موظف است در مدت حداکثر ۵ روزه، اسناد و مدارک ارائه شده را بررسی نماید. در صورتی که بانک از از انطباق اسناد اطمینان پیدا کند، آنها را برای بانک گشاینده اعتبار اسنادی (بانک خریدار) ارسال خواهد کرد. قوانین در رابطه با بانک گشاینده نیز همانند بانک فروشنده میباشند و بانک گشایش کننده اعتبار باید در مدت ۵ روز نسبت به کنترل اسناد و انطباق آنها اقدام کند. در صورت تائید انطباق اسناد، بانک از خریدار میخواهد که وجه معامله و توافق شده را تسویه نماید. در واقع میتوانیم بگوییم، بانک ها در پرداخت با استفاده از اعتبارات اسنادی، اسناد را معامله میکنند و بر اساس قوانین UCP600 عمل میکنند و نه کالا و خدمات مرتبط با مدارک.

مرحله هشتم: تحویل اسناد به خریدار و ارائه آنها به شرکت حمل و نقل

در آخرین مراحل از پرداخت با استفاده از اعتبارات اسنادی مانند اعتبار اسنادی مدت دار و اعتبار اسنادی داخلی، خریدار موظف است تا وجه خرید کالا را به بانک بپردازد و اسناد و مدارک را دریافت نماید. صاحب کالا برای سایر مراحل واردات و ترخیص کالا از گمرک به این مدارک نیاز خواهد داشت. البته توجه داشته باشید که در روش اعتبار LC و به دلیل تعهد بانک، مدارک به نام بانک گشاینده اعتبار میباشد؛ به همین منظور پس از تسویه مبلغ توسط خریدار، بانک اقدام به ظهرنویسی مدارک برای خریدار میکند.

مرحله نهم: دریافت و ترخیص کالا از گمرک

اگر هزینه خرید کالا را با بانک گشاینده تسویه کنید و اسناد و مدارک لازم را دریافت نمایید، لازم است این اسناد را به شرکت حمل کننده بار جهت دریافت کالا تحویل دهید. شرکت حمل و نقل بین المللی با بررسی و کنترل اسناد، کالا را تحویل خریدار خواهد داد. قاعدتا پس از دریافت کالا ازشرکت حمل کننده لازم است تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را جهت خروج کالا از گمرک انجام دهید.

همانطور که متوجه شدید، فرایند گشیش و استفاده از اعتبارات اسنادی امری پیچیده و تخصصی میباشد که بدون آگاهی ازسیستم های بانکی و قوانین بین المللی این حوزه قابل انجام نخواهند بود. حضورت مشاوران و کارشناسان ققنوس ترخیص به دلیل آشنایی و تسلط کافی بر تمامی قوانین و دستورالعمل های روز دنیا، میتواند نقش موثری در تسهیل روند تجاری شما داشته باشد. علاوه بر این، فرایند ترخیص کالا از دشوارترین مراحل واردات به شمار میرود؛ به همین منظور میتوانید از خدمات تخصصی ترخیص کالای ققنوس ترخیص که توسط تیمی متخصص و مجرب ارائه میگردد، بهره مند شوید.

هزینه و تعرفه های گشایش اعتبار اسنادی

گشایش اعتبار اسنادی و استفاده از این روش پرداخت در معاملات تجاری، هزینه هایی را شامل میشود که معمولا عدم توجه و دقت ناکافی میتواند سبب از دست رفتن سرمایه زیادی گردد. به طور کلی هزینه های گشایش اعتبار LC در بانک گشاینده شامل موارد زیر میشود : 

  • هزینه پیش پرداخت LC: بانک گشاینده اعتبار هنگام گشایش LC و براساس اعتبار خریدار، بخشی از مبلغ واردات که معمولا ۱۰ درصد از ارزش پروفرما میباشد را از متقاضی دریافت میکند. باقی مانده مبلغ هنگام واریز مدارک و ظهرنویسی آنها اخذ خواهد شد.
  • هزینه کارمزد گشایش LC: حاصل ضرب ارزش پروفرما در نرخ ارز، هزینه کارمزد گشایش اعتبار را نشان میدهد.
  • مبلغ کارمزد فروش ارز: محاسبه هزینه کارمزد فروش ارز به صورت ضرب ارزش پروفرما در نرخ ارز به دست می آید.

علاوه بر این مبالغ، هزینه های بانکی در ظهرنویسی اسناد به ۴ بخش تقسیم بندی میشوند که عبارتند از: وجه کارمزد فروش ارز در هنگام ظهرنویسی اسناد، هزینه کارمزد ظهرنویسی اسناد، هزینه ارسال سوئیفت (معادل صد هزار ریال) و هزینه تمبر مالیاتی (۲۰ هزار ریال). دقت داشته باشید که برای محاسبه هزینه کارمزد ظهرنویسی اسناد، لازم است ۹۰ درصد مبلغ باقی مانده اعتبار در نرخ ارز ضرب شود. سایر هزینه هایی که گشایش اعتبار اسنادی و ورود کالا به کشور همراه دارد، به صورت زیر است:

  • کارمزد ثبت سفارش: از ضرب (قیمت کالا در مقصد) CFR ارزش کالا در نرخ ارز، کارمزد ثبت سفارش به دست می آید.
  • حق بیمه باربری: (قیمت کالا در مقصد به اضافه ده درصد از آن و ضرب در نرخ بیمه یا قیمت کالا در مبدا به اضافه ۲۰ درصد از آن و ضرب در نرخ بیمه
  • هزینه بازرسی کالا: به طور عمده، هزینه های بازرسی کالا به خدمات ارائه شده بستگی دارد. اگر هزینه بازرسی براساس ارزش کالا محاسبه شده باشد، معمولا هزینه آن کمتراز نیم درصد ارزش کل کالا خواهد بود. در صورت استفاده از فرایندهای پیچیده در بازرسی، ممکن است هزینه ها دچار تغییراتیشوند.
  • هزینه های گمرکی: در ازای خدماتی که توسط گمرک ارائه میشوند، هزینه هایی دریافت میشود. حقوق ورودی گمرک و سود بازرگانی از جمله این هزینه ها میباشند. مبلغ سود بازرگانی بسته به سیاست های دولت تعیین میگردد و حقوق گمرکی، ۴ درصد از ارزش ورودی کالاها میباشد.

در صورتی که در ارتباط با قیمت تمام شده کالاهای وارداتی و هزینه ترخیص کالا سوالاتی داشتید یا قصد دارید از میزان هزینه های لازم مطلع شوید، میتوانید مدارک خود را جهت استعلام قیمت ترخیص کالا برای کارشناسان ققنوس ترخیص ارسال نمایید تا از حدود قیمت اطلاع پیدا کنید.

۴ مورد از اصطلاحات مربوط به اعتبارات اسنادی

در ارتباط با گشایش اعتبار اسنادی و حین حمل و نقل کالا به مقصد توسط شرکت حمل کننده احتمالا با اصطلاحات مختلفی مواجه شوید که دموراژ، دیسپچ، سورشارژ و کابوتاژ سه نمونه از رایج ترین آنها میباشند. آشنایی با مفهوم هر یک از این اصطلاحات برای فعالان اقتصادی ضروری میباشد؛ از این رو، قصد داریم خلاصه‌ی از تعریف آنها را در ادامه ارائه دهیم:

  • تعریف دموراژ: برای حمل و نقل کالاهای خریداری شده، به کانتینر نیاز پیدا خواهید کرد. شما تنها در مدت زمان مشخصی تحت عنوان فری تایم میتوانید از کانتینر استفاده کنید، اگر بیشتر از این مدت زمان کانتینر را در اختیار داشته باشید و به شرکت حمل و نقل ارائه دهید، متحمل جریمه‌ای به نام هزینه دموراژ خواهید شد.
  • تعریف دیسپچ: اصطلاح دیسپچ برخلاف تعریف دموراژ میباشد. اگر بتوانید کانتینر را زودتر از موعد مقرر به شرکت حمل و نقل مربوطه بازگردانید، پاداشی تحت عنوان دیسپچ برای شما در نظر گرفته خواهد شد.
  • تعریف سورشارژ: اضافاتی که به کرایه حمل و نقل بار تعلق میگیرد، سورشارژ نام دارد.
  • تعریف کابوتاژ: کابوتاژ یا کران بری به معنای حمل بار از گمرک یک کشور به گمرک دیگری از همان کشور از طریق دریا یا رودخانه های مرزی میباشد. اگر کابوتاژ به روش حمل هوایی صورت بگیرد، فرودگاه مبدا و مقصد در یک کشور انجام میگیرد و اگر از طریق مناطق آزاد یا از راه دریا حمل شوند، مشمول مقررات کابوتاژ خواهند شد. توجه داشته باشید که سواحل دریای خزر دارای حمل و نقل به شیوه کابوتاژ نمیباشند.

مزایای استفاده از اعتبار اسنادی برای خریدار و فروشنده

مزایای گشایش اعتبار اسنادی چیست و چرا برخی از فعالان اقتصادی پرداخت به این شیوه را ترجیح میدهند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، در حقوق تجارت های بین المللی برای انواع اعتبارات اسنادی مزایایی ذکر شده است که تجار را مایل به استفاده از آن میکنند. زمانی که در یک معامله تجاری از اعتبارنامه ها استفاده میشود، فروشنده از پرداخت هزینه خرید کالا یا خدمات مطمئن خواهد بود و بانک این ضمانت را میدهد که تمامی مبلغ را پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این، گشایش اعتبار اسندی مزایای قابل توجه دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • جلب اعتماد فروشنده را میتوانیم اولین مزیت اعتبارات اسنادی عنوان کنیم. زمانی که فروشنده اسناد حمل وجه اعتبار را به بانک ارائه دهد، میتواند وجه را مطابق شرایط اعتبارنامه از بانک کارگزار یا تعیین کننده دریافت نماید.
  • شما میتوانید با انواع اعتبار اسنادی، تاریخ حمل و تحویل نهایی کالا را کنترل کنید.
  • حمل و نقل کالاها کاملا مطابق با شرایط قید شده در اعتبارنامه LC صورت خواهند گرفت و تمامی موارد به توافق طرفین قرارداد باید برسند.
  • فروشنده از بابت پرداخت وجه پس از تولید و ارسال کالا مطمئن خواهد بود.
  • به جای خریدار، بانک جهت پرداخت وجه خرید وارد عمل میشود.
  • کسب تسهیلات بیشتربرای فروشنده در مقابل اعتبار گشایش یافته جهت تهیه کالای سفارش داده شده وجود دارد.

۸ مورد از انواع اعتبارات اسنادی

اعتبارات اسنادی تنوع بالایی در سطح بین المللی دارند و این امکان را برای متقاضیان فراهم میکنند تا با توجه به شرایطی که دارند، بهترین انتخاب را در خصوص پرداخت هزینه ها داشته باشند. به طور کلی انواع اعتبارات اسنادی عبارتند از: اعتبار اسنادی نقدی یا دیداری، اعتبار مدت دار، اعتبار اسنادی قبولی، گردان، اعتبار اقساطی، خط قرمز، اعتبار اسنادی خط سبز، قابل انتقال، اعتبار اتکایی، اعتبار تائید شده و ضمانتی. در ادامه به توضیح کامل تر در رابطه با انواع LC میپردازیم.

اعتبار LC وارداتی یا صادراتی

این نوع از اعتبارات اسنادی به واردات و صادرات کالا مربوط میشود. اگر خریدار جهت واردات کالا به داخل کشور به نفع فروشنده آن در کشوری دیگر از بانک اعتبارنامه دریافت کند، در واقع از اعتبار LC وارداتی استفاده کرده است. نحوه استفاده از این اعتبارنامه نیز مانند دیگر اعتبارات اسنادی میباشد و زمانی که با درخواست گشایش اعتبار خریدار موافقت شود، بانک عامل این موضوع را به اطلاع فروشنده خواهند رساند.

اعتبار اسنادی LC داخلی

اعتبار اسنادی داخلی همانطور که از نام آن پیداست، مربوط به داخل کشور میشود؛ چرا که اعتبارات اسنادی فقط محدود به معاملات بین المللی نمیشوند. گشایش اعتبار اسنادی داخلی به صورت ریالی میباشد و کاملا از قوانین داخلی پیروی میکند. علاوه بر این، هرگونه تغییری در شرایط این گونه اعتبارات، منوط به رضایت طرفیت قرارداد میباشد. لازم به ذکر است، اعتبار LC داخلی به دو نوع تقسیم میشوند که عبارتند از: اعتبار اسنادی LC داخلی دیداری و اعتبار اسنادی LC مدت دار.

اعتبار LC قابل برگشت

از جمله اعتبارات اسنادی که به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرد، اعتبار اسنادی LC قابل برگشت میباشد که امکان تغییر در آن وجود دارد؛ به همین دلیل مورد استفاده قرار نمیگیرند و فروشندگان نمیتوانند به اعتبارنامه‌ای که امکان تغییر در آن وجود دارد، اعتماد کنند. اگر قصد استفاده از آن را دارید، در ایران حتما باید مجوزهای لازم را اخذ نمایید.

اعتبار LC غیرقابل برگشت

در اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت برخلاف نوع قابل برگشت آن، امکان تغییر تنها درصورت رضایت صادر کننده یا فروشنده وجود دارد. این تغییرات میتوانند از جانب بانک یا از سوی خریدار اعمال شوند. توجه داشته باشید در صورتی که ذکر نکنید برای اعتبار قابل برگشت درخواست کرده‌اید، به طور پیش فرض اعتبار غیرقابل برگشت درنظر گرفته میشود.

  • اعتبار LC تائید شده

اعتبار اسنادی LC میاز به تائید دارد؛ به این معناست که خریدار موظف به دریافت تائید از بانک مورد نظر میباشد. این اعتبارنامه زمانی کاربرد دارد که وضعیت کشور خریدار متعادل نباشد یا به بانک خریدار اعتماد کافی نداشته باشید.

اعتبار LC تائید نشده

در صورتی که از اعتبار اسنادی LC تائید نشده استفاده کرده باشید، نیازی به تائید بانک دیگر تخواهید داشت. اگر در اعتبارنامه کلمه confirmed درج نشده باشد، اعتبار تائید نشده به شمار خواهد رفت.

اعتبار LC قابل انتقال

اعتبار اسنادی که بتوان آن را از جانب شخص ذینفع اصلی به شخص یا افراد دیگری واگذار کرد، اعتبار قابل انتقال نام دارد. این نوع اعتبارنامه از جمله اعتبارات محبوب فروشنده ها در معاملات تجاری میباشد.

اعتبار LC غیرقابل انتقال

اعتبار اسنادی غیرقابل انتقال دقیقا برعکس نوع قابل انتقال میباشد. به این صورت که نمیتوان آن را به شخص دیگری واگذار کرد و معمولا در معاملات تجاری بین المللی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. گشایش اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت در ایران نیاز به دریافت مجوز از بانک مرکزی دارد.

مهمترین ارکان در گشایش اعتبار اسنادی

۵ رکن در گشایش اعتبارات اسنادی نقش اساسی ایفا میکنند و حضور هر یک از آنها در معاملات تجاری که از اعتبارات اسنادی استفاده میشود، بسیار حائز اهمیت است. بانک گشاینده اعتبار، متقاضی اعتبار اسنادی، ذینفع اعتبار اسنادی و بانک ابلاغ کننده، ۵ رکن مهم در اعتبارات LC به شمار میروند و نقش هر یک عبارت است از:

  • بانک ابلاغ کننده: بانک گشاینده بانک ابلاغ کننده را انتخاب میکند و به عنوان واسطه‌ای میان ذینفع اعتبار اسنادی و بانک گشایش کننده اعتبارات میباشد و وظیفه ابلاغ متن اعتبارنامه را برعهده دارد.
  • ذینفع LC: بانک گشاینده اعتبار را به نام و به نفع ذینفع گشایش میکند. در صورتی که ذینفع شرایط اعتبارنامه را رعایت کند، وجه اعتبار به حساب او پرداخت خواهد شد.
  • متقاضی LC: شخصی که درخواست گشایش اعتبار اسنادی را به نام خود و به نفع شخص ذینفع میدهد، متقاضی اعتبارنامه میباشد و بانک متعهد میشود تا وجه را از طرف متقاضی پرداخت نماید.
  • بانک گشاینده اعتبار: مهمترین رکن در اعتبارات اسنادی، بانک گشاینده اعتبار میباشد که باید وجه را به حساب فروشنده یا همان ذینفع واریز نماید.

جمع بندی

اطمینان میان تجار و بازرگانان از کشورهای مختلف و در سطح بین المللی از جمله ارکان اساسی تجارت های خارجی به شمار میرود. خریدار و فروشنده در معاملات تجاری نیاز دارند تا از فرایند پرداخت و تولید کالا مطمئن باشند؛ از این رو، سیستم بانکی کشورها به کمک آنها آمده تا بتوانند با استفاده از انواع اعتبارات اسنادی، تجارت امن تری را تجربه نمایند. به عنوان وارد کننده یا صادر کننده میتوانید با توجه به شرایط خود، یکی از انواع اعتبارات اسنادی را انتخاب و نسبت به گشایش آن اقدام نمایید؛ اما دقت داشته باشید که این پروسه بسیار حساس است و از آنجا که با قوانین و مقررات بین المللی در ارتباط هستید، باید با آگاهی بیشتری انجام بگیرد.

انجام مراحل گشایش اعتبار اسنادی و ارائه مشاوره های بازرگانی از جمله خدمات ویژه و تخصصی ققنوس ترخیص میباشند که میتوانند تا حد زیادی به سهولت تجارت شما در سطح بین المللی کمک کنند. علاوه بر این، قطعا پس از نهایی کردن خرید خود و حمل آن به کشور، نیاز به انجام تشریفات ترخیص کالا خواهید داشت. تیم ترخیص کار حرفه‌ای ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا صفر تا صد مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک بازرگان، ترخیص کالا ازگمرک شهید رجایی و.. را به انجام برسانند.

سوالات متداول گشایش اعتبار اسنادی

اعتبارات اسنادی در واقع اسنادی هستند که توسط ادارات مالی گوناگون مانند بانک‌ها صادر میگردند و به عنوان تعهدی جهت پرداخت مقداری پول که اغلب در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نظر گرفته می‌شود.

اعتبار اسناد داخلی در واقع اسنادی هستند که به عنوان نوعی روش پرداخت از سیستم بانکی در نظر گرفته می‌شود و به متقاضیان این روش از اعتبار اسنادی ارائه می‌شود.

ارائه پروفرما یا فاکتور خرید کالت، ارائه بارنامه یا راهنامه حمل کالا و گواهی بازرسی فنی کالا.

جهت درخواست گشایش اعتبار بایستی به عقد قرارداد با فروشنده کالا بپردازیم، سپس باید اقدام به اعلام درخواست LC کرده و بعد به اعلام گشایش اعتبار LC از بانک خریدار، ابلاغ اعتبار بانک به فروشنده، دریافت اسناد از حمل کننده بار، تحویل مدارک مورد نیاز، ارسال مدارک تایید شده به بانک، تحویل اسناد خریدار و مراحلی از این قبیل بپردازید.

گشایش اعتبار اسنادی شامل هزینه های پیش پرداخت LC ، هزینه کارمزد گشایش LC و هزینه کارمزد فروش ارز می‌شود.

اعتبار اسنادی مدت دار در واقع اسنادی هستند که در شرایطی که اگر وارد کننده کالا از لحاظ ارزی با محدودیت‌هایی مواجه باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گشایش اعتبار اسنادی به دو شکل، اعتبار اسنادی مدت دار و اعتبار اسنادی داخلی به متقاضیان ارائه می‌گردد.

شامل مراحلی مانند تکمیل فرم ثبت سفارش بازرگانی، ارائه فرم به وزارت بازرگانی، اعلام کارمزد، تکمیل فرم گشایش اعتبار، تهیه بیمه نامه،جمع آوری سایر مدارک مورد نیاز و مواردی از این قبیل می‌گردد.

شامل مراحلی مانند تکمیل فرم ثبت سفارش بازرگانی، ارائه فرم به وزارت بازرگانی، اعلام کارمزد، تکمیل فرم گشایش اعتبار، تهیه بیمه نامه،جمع آوری سایر مدارک مورد نیاز و مواردی از این قبیل می‌گردد.

امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی، افزایش اعتبار مشتری نزد سیستم بانکی، کاهش ریسک مالی، کاهش هزینه های مالی، توسعه و کمک به سهولت مبادلات تجاری و مواردی از این قبیل از مزایای گشایش اعتبار اسنادی می‌باشند.

مهمترین نکته در گشایش اعتبار اسنادی این است که جهت بهره مندی از مزایای این سرویس، بایستی با قوانین و اطلاعات موجود در این حوزه مانند اصول سیستم های بانکی به طور کامل آشنایی داشته باشند.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x