مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا

تغییر و تحولات مداوم در آئین نامه ها و بخشنامه های جدید گمرکی سبب سردرگمی بسیاری از تجار و بازرگانان شده است. از آنجا که تسلط بر فوت و فن های فعالیت در حوزه تجارت بین المللی و بازرگانی به امری ضروری تبدیل شده است، ققنوس ترخیص به عنوان حق العملکار رسمی گمرک با سابقه سال ها فعالیت در این زمینه، خدمات مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا را به صورت رایگان به تجار و بازرگانانی ارائه میدهد که به دنبال ترخیص محموله خود بدون بروز مشکلات و خسارت های احتمالی هستند. اگر نیاز به راهنمایی و دریافت مشاوره دارید، کارشناسان ققنوس ترخیص در طول مسیر واردات، صادرات و ترخیص کالا همراه شما هستند.

مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا

فهرست مطالب

منظور از مشاوره بازرگانی چیست؟

از آنجا که تغییرات و تحولات بسیاری در حوزه تجارت و بازرگانی های بین المللی روی داده است و موانع و مشکلات بسیار زیادی از جمله تحریم های بین المللی در مسیر فعالیت تجار و بازرگانان وجود دارد، بیشتر از گذشته نیازبه دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا میان صاحبان کالا و تولید کنندگان عزیز احساس میشود. در واقع مشاوره های ترخیص کالا به امری جدا نشدنی از فعالیت های تجاری و بازرگانی تبدیل شده‌اند. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، این است که تجار و صاحبان کالا همواره باید برای جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه و هزینه های سنگین، برنامه ریزی های لازم را در نظر داشته باشند. این امر بدون برخورداری از تسلط کافی بر کلیه مراحل بازرگانی در واردات صادرات کالا به علاوه آشنایی کامل با صفر تا صد تشریفات گمرکی و ترخیص کالا محقق نخواهد شد.

گستردگی فعالیت های تجاری به قدری است که معمولا یک فرد به تنهایی نمیتواند در تمامی زمینه ها مسلط باشد و از آنجا که هر حیطه فعالیتی، قوانین و قواعد خاص خود را دارد، مطلع شدن از تمامی آنها برای تجاری که دغدغه های بسیاری دارند، سخت و تقریبا غیرممکن است. علاوه بر این، قطعا شما هم نمیخواهید متحمل هزینه ها یا حتی جریمه های در طول فعالیت تجاری خود شوید؛ به همین دلیل پروسه محاسبه و پرداخت هزینه ها به ویژه هزینه های گمرکی بهتر است با راهنمایی ها و کمک کارشناسان فعال در این حوزه صورت بگیرد. استفاده از خدمات مشاوره بازرگانی ققنوس ترخیص به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات کافی در خصوص ابتدا تا انتهای فرایندهای واردات، صادرات یا ترخیص کالا داشته باشید و با دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا از بسیاری از هزینه های اضافی و اتلاف وقت بکاهید.

انواع خدمات مشاوره بازرگانی

قبل از این که درباره اهمیت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا صحبت کنیم، قصد داریم انواع خدمات مشاوره بازرگانی را معرفی کنیم تا بتوانید با توجه به حیطه فعالیتی خود، مشاوره های مرتبط و تخصصی را از کارشناسان ققنوس ترخیص دریافت نمایید. از آنجا که فعالیت های تجری هم در داخل و هم در سطح بین المللی تنوع و گستردگی بسیار زیادی دارند و داشتن اطلاعات جامع و کامل در هر کدام از این زمینه ها ضروری است، خدمات مشاوره بازرگانی به چند گروه مجزا تقسیم بندی شده‌اند که تاثیر بسزایی در روند انجام فعالیت های تجاری راهنمایی کامل تر تجار و بازرگانان عزیز داشته است. انواع خدمات مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا به دسته بندی های زیر تقسیم میشوند:

مشاوره های مرتبط با واردات و صادرات کالا

اگر قصد فعالیت در زمینه واردات و صادرات کالا را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که مشاوره بازرگانی و تخصصی مرتبط با همین حیطه فعالیتی را دریافت نمایید تا شناخت بهتر و اطلاعات کامل تری در خصوص نقطه شروع و چگونگی انجام فرایندهای تجاری بین المللی کسب کنید. به عنوان مثال، آغاز فعالیت جهت واردات کالا علاوه بر آگاهی به قوانین وارداتی و صادراتی مبدا و مقصد نیاز به شناخت بازار هدف و انتخاب بهترین کالاها همراه با بهترین روش حمل و نقل بار دارد.

برای انتخاب بهترین و پرسودترین کالاهای وارداتی حتما باید میزان سوددهی آنها را بررسی و ارزیابی کنید که بدون مشورت با افراد باتجربه در این زمینه ممکن نخواهد بود. همچنین جهت صادرات کالا، بازاریابی و آشنایی با اصول آن از جمله مواردی است که باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد؛ در نتیجه مشاوره بازرگانی بهترین راهکاری است که شما را از بسیاری از سردرگمی ها نجات خواهد داد.

خدمات مشاوره بازرگانی خارجی

پیشرفت سریع تکنولوژی و تغییر قوانین حوزه بازرگانی خارجی کشورهای مختلف در سراسر جهان سبب شده تا بر حساسیت فعالیت در این زمینه بیشتر از گذشته افزوده شود. فعالیت در سطح بین المللی به قدری حساس و حائز اهمیت است که هرگونه اشتباه و بی دقتی میتواند تبعات زیادی با خود به همراه داشته باشد؛ در نتیجه همواره پیشنهاد میکنیم با دیدی اصولی و تخصصی در این مسیر قدم بردارید. در حال حاضر فعالیت های تجاری به شدت تحت تاثیر تغییرات بی شمار تکنولوژی ها، مدام در حال تغییر هستند و لازم است به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرند تا هرگونه موانع و مشکلاتی که ممکن است سبب خسارت و آسیب شوند، شناسایی شوند.

مسئله اینجاست که اصلا نیازی به نگرانی نیست و با برنامه ریزی و آگاهی های دقیق میتوانید تجارتی پرسود و موفقیت آمیزی را تجربه کنید. سعی کنید از همان ابتدای مسیر فعالیت خود از مشاوره بازرگانی خارجی بهره مند شوید و با راه حل ها و اطلاعاتی که مشاورین بازرگانی ققنوس ترخیص در اختیار شما قرار میدهند، از قوانین روز اقتصاد و تجارت جهان مطلع شوید و بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

مشاوره ترخیص کالا و امور گمرکی

همانطور که میدانید ترخیص کالا از گمرک بخش مهم و تعیین کننده در واردات و صادرات کالا است و بدون انجام تشریفات گمرکی به هیچ عنوان موفق نخواهید شد تا محموله وارداتی یا صادراتی خود را از گمرک خارج نمایید. هر کالایی که قرار است از کشوری خارج یا وارد کشوری شود، باید از این مرحله عبور کند و تمامی مراحل ترخیص کالا را پشت سر بگذارد. پروسه ترخیص کالا به ویژه در ایران قوانین و مراحل متعدد و دست و پاگیری را شامل میشود که معمولا مشتریان ما این مرحله را سخت ترین قسمت از مراحل واردات کالا به ایران میدانند.

قوانین و مقررات گمرکی بسیار متنوع هستند و تجار و بازرگانان همواره با بخشنامه ها و آئین نامه های جدیدی مواجه میشوند که به مطالعه کافی نیاز خواهند داشت. از جمله مراحل ترخیص کالا میتوان به ثبت سفارش بازرگانی، جمع آوری مدارک مورد نیاز، اخذ مجوزهای ترخیص کالا، پرداخت هزینه های گمرکی و.. اشاره کرد که هر یک از آنها پروسه‌ای دشوار و زمان بر است و اکثر مواقع تجار و صاحبان کالا وقت و هزینه بسیاری را تهیه اسناد و مجوزها صرف میکنند. علاوه بر این، مهم است که کالای شما به عنوان کالای قاچاق در گمرک شناسایی نشود؛ همه این ها مستلزم این است که ترخیص کالا از گمرک با دانش و مهارت کافی صورت بگیرد و بدون دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا ممکن نخواهد بود.

چرا کسب و کار ما به مشاوره بازرگانی احتیاج دارد؟

با توجه به این که تجار، بازرگانان، تولید کنندگان و صاحبان کسب و کار در هر فعالیتی برای پیشبرد اهداف خود نیاز به یک برنامه ریزی اصولی و راهنمایی دارند، نیاز به مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا بیش از گذشته احساس میشود. برای پاسخ به این سوال که چرا کسب و کار تجاری شما نیاز به مشاوره بازرگانی دارد، باید بگوییم که اگر خود شخصا و به تنهایی بخواهید دست به هر کاری در این حوزه بزنید، آزمون و خطاها وقت و هزینه بسیاری از شما خواهد گرفت و پروسه رسیدن به اهدافتان را بسیار طولانی تر خواهد کرد. اینجاست که برای پیشبرد هر هدفی به ویژه در حوزه تجارت های بین المللی بسیار بر مشورت با افراد آگاه تاکید میکنیم تا بتوانید از تجربیات آنها بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که ریسک پذیری در فعالیت های تجاری بسیار بالاست؛ در نتیجه عدم آگاهی و اطلاعات کافی در این حیطه میتواند زمینه ساز مشکلات و خسارت های جبران ناپذیری شود. مزیت دیگری که مشاوره بازرگانی برای کسب و کارهای شما خواهد داشت، اطمینان خاطر از تجربیات، اطلاعات و راهنمایی است که مشاورین بازرگانی به شما ارائه میدهند. مشاورین بازرگانی ققنوس ترخیص با چندین سال تجربه‌ای که جهت واردات، صادرات و ترخیص کالا دارند، پیچ و خم های مسیر فعالیت های تجاری و بازرگانی را میشناسند و به شما کمک خواهند کرد تا بهترین تصمیم ها را بگیرید.

مشاوره بازرگانی در ترخیص کالا چه اهمیتی دارد؟

چرا به مشاوره ترخیص کالا احتیاج پیدا خواهید کرد؟ پاسخ به این سوال آنجا مشخص میشود که بسیاری معتقدند ترخیص کالا دشوارترین بخش از فعالیت های بازرگانی میباشد. همانطور که میدانید واردات و صادرات کالا از جمله فعالیت های بازرگانی هستند و با توجه به گستردگی این گونه فعالیت ها، ارائه تخصصی مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا کمک بسیاری به تجار و صاحبان کالا جهت آزادسازی انواع محموله ها از گمرک کرده است. در اغلب مواقع، اصلی ترین دلیلی که سبب میشود تجار سرمایه بسیاری را از دست بدهند، این است که آگاهی کافی از مراحل تشریفات گمرکی ندارند و در بسیاری از قسمت ها به ویژه هنگام محاسبه هزینه ها از جمله حقوق و عوارض ورودی گمرک دچار اشتباه میشوند.

علاوه بر این موارد، قطعا میدانید ترخیص کالا از گمرک پروسه‌ای تخصصی است و بدون صرف وقت و کسب تجربه نمیتوان مسیر پیش رو را به راحتی و به بهترین شکل ممکن طی کرد. به خاطر تمامی این دلایلی که ذکر کردیم، بهتر است افرادی که قصد فعالیت در زمینه واردات، صادرات و ترخیص کالا را دارند، از تجربه و دانش افرادی استفاده کنند که تخصص مرتبط با امور بازرگانی و ترخیص کالا دارند و این اطمینان را به شما خواهند داد که شما را در طول مسیر با حداقل خطا راهنمایی کنند.

از آنجا که مشاوره ترخیص کالا تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک را شامل میشود و در هر مرحله از تشریفات گمرکی میتوانید از کمک مشاورین بازرگانی ققنوس ترخیص بهره مند شوید، چند مورد از مهمترین مراحل ترخیص کالا نیاز به توجه و دقت بیشتری دارند را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • ثبت سفارش بازرگانی کالا
  • ثبت و تنظیم دور اظهاری واردات یا اظهارنامه گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی
  • دریافت کارت بازرگانی
  • تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا
  • مجوزهای لازم جهت واردات یا ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی
  • بازرسی کالا و اخذ گواهی استاندارد اجباری
  • کالاهای صادراتی و وارداتی که مشمول استاندارد اجباری میشوند
  • محاسبه هزینه ترخیص کالا
  • و..

مدارک لازم برای ترخیص کالا

احتمالا خیلی وقت ها شما هم به عنوان یک تاجر، بازرگان یا تولید کننده به دنبال این بوده‌اید که مدارک مورد نیاز ترخیص کالا چیست؟ یکی از مزیت هایی که خدمات مشاوره بازرگانی ققنوس ترخیص برای شما به همراه خواهد داشت، پاسخ به این گونه سوالات است تا بتوانید تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز را تهیه و به درستی آنها را تنظیم نمایید. معمولا افرادی که تازه کار هستند یا تجربه کافی در این زمینه ندارند، در پروسه تهیه و جمع آوری اسناد و مدارک ترخیص کالا با مشکلاتی مواجه خواهند شد و بیش از سایرین به مشاوره ترخیص کالا نیاز خواهند داشت.

با توجه به این که فرایند تنظیم و تهیه اسناد و مدارک از اولین مراحل ترخیص کالا از گمرک است، در لیست زیر مهمترین مدارکی از ابتدای مراحل تشریفات گمرکی تا خروج کالا از گمرک به آنها نیاز خواهید داشت را آورده‌ایم. شناخت این مدارک و دریافت مشاوره بازرگانی از متخصصین این حوزه در کنار هم کمک میکند تا وقت زیادی را صرف جمع آوری اسناد نکنید و به سرعت نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه ها اقدام نمایید:

  • پرینت اظهارنامه گمرکی
  • برگه ترخیصیه یا delivery order
  • انواع بارنامه زمینی، دریایی یا هوایی
  • پروفرما اینویس یا پیش فاکتور
  • پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی
  • مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • بیمه نامه گمرکی
  • گواهی مبدا
  • مجوز استاندارد (در شرایطی که کالا مشمول قانون استاندارد اجباری باشد)
  • مجوزهای قانونی نظیر مجوز بهداشت، استاندارد، قرنطینه نباتی و دامی، سازمان انرژی اتمی و..
  • گواهی بازرسی کالا

تمامی این مدارک اطلاعات و جزئیات کالا را شامل میشوند و مواردی مانند نام کشور سازنده، نوع، وزن و حجم کالا، نوع بسته بندی و… در آنها درج شده است. به غیر این مدارک، صاحب کالا باید مدارکی را ارائه دهد که مالکیت قانونی وی را به اثبات میرسانند. این اسناد و مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی تمام صفحات کارت بازرگانی (فعالیت در زمینه واردات و صادرات کالا تنها در صورت برخورداری از کارت بازرگانی امکان پذیر خواهد بود)
  • اصل و کپی کارت ملی برای احراز در گمرک در مراجعه اول

با توجه به این که فرایند ترخیص کالا با چالش ها و قوانین دست و پاگیر زیادی همراه است، معمولا دریافت مشاوره بازرگانی کافی نیست و تجار و بازرگانان ترجیح میدهند برای اطمینان خاطر، کلیه عملیات گمرکی کالاهای وارداتی یا صادراتی را به حق العملکاران رسمی گمرک بسپارند. نماینده قانونی شما که مسئولیت انجام تشریفات گمرکی را برعهده دارد، باید برای اثبات فعالیت قانونی خود، اسناد و مدارک زیر را ارائه دهد:

  • اصل و کپی وکالت نامه محضری جهت احراز در گمرکات
  • اصل و کپی کارت ملی جهت احراز در گمرکات
  • اصل و کپی معرفی نامه در گمرک مورد نظر
  • کپی دفترچه بیمه

توجه داشته باشید بدون به همراه داشتن کارت بازرگانی به غیراز برخی فعالیت ها و افراد خاص، قادر به انجام فعالیت های تجاری نخواهید بود. اگر کارت بازرگانی ندارید یا حتی قصد دریافت آن را ندارید، بهترین راهکار این است که امور تجاری و بازرگانی خود را به نماینده قانونی به عنوان مثال ترخیص کار گمرکی بسپارید؛ در این حالت دیگر نگران پیچیدگی های دریافت کارت بازرگانی نخواهید بود و از این مطمئن هستند که تشریفات ترخیص کالاهای شما توسط افراد متخصص به انجام میرسند.

نحوه نگهداری کالاها در انبار گمرک چگونه است؟

یکی از بخش های مهمی که دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا به شما کمک خواهد کرد تا تصمیمات بهتری بگیرید، مشاوره های است که جهت مدت زمان ترخیص کالا و نگهداری کالاها در انبار گمرکی ارائه میشوند. احتمالا حدس میزنید که برای ترخیص کالا از گمرک نیز با محدودیت زمانی مواجه‌اید و موظف هستید تا بنا بر قوانین گمرکی و نگهداری کالاها در گمرک، کالاهای خود را در زمان مقرر از انبار و گمرک خارج نمایید. هر کالای وارداتی و صادراتی تا زمان انجام تشریفات گمرکی در انبارهای مسقف، غیرمسقف، یخچال دار و.. باید نگهداری شود که مدت زمانی برای مراقبت و نگهداری آنها مشخص شده است. در واقع مراحل انبارداری کالا در گمرک به صورت زیر میباشد:

  • تحویل کالا به انبار توسط صاحب کالا یا ترخیص کار و صدور قبض انبار گمرکی
  • حفاظت و نگهداری از کالا در مدت زمان مقرر
  • پرداخت هزینه انبارداری خروج کالا از انبار

توجه داشته باشید از لحظه ورود کالا به انبار گمرک، سه ماه برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا فرصت دارید و در این مدت زمان از محموله شما محافظت خواهد شد؛ در غیر این صورت کالا متروکه محسوب میشود که دردسرهای خودش را دارد. گاهی در شرایط خاص و با توجه به درخواست صاحب کالا ممکن است این مدت زمان تا دو ماه دیگر نیز تمدید شود تا بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص نمایید. علاوه بر این موارد، تمام مدت زمانی که کالا در انبار نگهداری میشود، به ازای آن هزینه انبارداری دریافت خواهد شد. همچنین به محض این که سند ترخیص کالا صادر شد، یک ماه فرصت دارید کالای خود را از انبار خارج نمایید. در صورتی که دلیل موجه‌ای داشته باشید، این مدت زمان تا یک ماه دیگر قابل تمدید میباشد.

نکته دیگری که جهت حفاظت و نگهداری از کالاها برای جلوگیری از آسیب باید در نظر داشته باشید، رسیدگی و کنترل محموله ها درانبار توسط گیرنده کالا یا ترخیص کار گمرکی است. یکی از مهمترین وظایفی که ترخیص کار گمرک برعهده دارد، بیمه نمودن کالاها در برابر حوادث احتمالی است؛ به همین علت است که حضور ترخیص کار علاوه بر افزایش سرعت ترخیص کالا برای جلوگیری از متروکه شدن کالا، نقش بسزایی هم در جلوگیری از انواع خسارت ها خواهد داشت. بیمه کردن کالا به این صورت است که به دلیل شماره بیمه نامه درج شده در اظهارنامه، تا زمانی که سررسید بیمه اعتبار داشته باشد، کالا در برابر حوادث غیرمترقبه بیمه خواهد بود.

قبض انبار گمرکی چیست؟

دریافت مشاوره ترخیص کالا و مشاوره بازرگانی علاوه بر این که به شما کمک خواهد کرد تا آشنایی بیشتر تا مراحل ترخیص کالا از گمرک، واردات یا صادرات داشته باشید، برای استعلام و دریافت انواع اسناد و مدارک مورد نیاز نیز بسیار مفید خواهد بود؛ چرا که همواره یکی از اصلی ترین سوالات تجار و بازرگانان این بوده است که چگونه و از کجا میتوانند مدارک مورد نیاز را تهیه کنند؟

قبض انبار از جمله مدارک مهم ترخیص کالا از گمرک است که حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد. قبض انبار یا رسید تحویل کالا به انبار سندی است که توسط انباردار پس از تحویل کالا به انبار گمرکی صادر میگردد. این سند تحویل کالا به انبار را گواهی میکند و جزئیاتی از تاریخ ورود کالا به انبار و مشخصات کالا را در خود جای داده است. در واقع میتوانیم بگوییم که قبض انبار وثیقه‌ای به نفع دارنده آن است و جهت اخذ وام توسط صاحب کالا کاربرد دارد.

نحوه صدور و دریافت قبض انبار الکترونیکی گمرک مراحلی دارد که با ورود به سامانه صدور قبض انبار الکترونیک میتوانید نسبت به اخذ آن اقدام نمایید. برای این که بتوانید وارد این سامانه شوید نیاز به یک حساب کاربری دارید. درصورتی که حساب کاربری ندارید کافی است آن را ایجاد نمایید و با ورود به سامانه صدور قبض انبار الکترونیک، وارد منوی پرینت قبض انبار الکترونیکی شوید. در ادامه برای تکمیل فرم لازم است اطلاعاتی مانند شماره مانیفست، شناسه ملی شرکت حمل و نقل و شماره بارنامه را وارد نمایید و سایر اطلاعات خواسته شده را بارگذاری کنید.

درصورتی که با پیامی با محتوای شما نمیتوانید قبض را دریافت کنید مواجه شدید، لازم است از صاحب سند ترخیصیه اجازه اخذ قبض انبار الکترونیکی را دریافت کنید تا بتوانید این فرایند را به اتمام برسانید. علاوه بر این، پیشنهاد میکنیم با جلوگیری از هر گونه خطا و مشکل و افزایش سرعت روند ترخیص کالا، از اهمیت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا غافل نشوید.

چگونه از مشاوره بازرگانی بهره مند شویم؟

با توجه به این که دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا برای هر تاجر یا بازرگانی که قصد واردات یا صادرات کالایی را دارد از ملزومات است، باید بتوانید با افرادی در این زمینه مشورت کنید که دانش و اطلاعات کافی دارند و میتوانند در جهت توسعه و بهبود تجارت شما نقش مفید و موثری را ایفا کنند. برای این که بتوانید بهترین مشاورین بازرگانی را شناسایی کنید، پیشنهاد میکنیم خدمات و سابقه آنها را بررسی و به شرکت های ترخیص کالایی مراجعه نمایید که اعتبار خوبی در این زمینه دارند.

مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا باید به گونه‌ای باشد که از طریق این گونه مشاوره ها بتوانید اطلاعات خود را تکمیل نمایید و پاسخ بسیاری از سوالات اساسی خود را دریافت نمایید. همچنین مشاوره ها باید به شکلی باشد که درصد خطا را به حداقل برساند و راهکارهای موثری جهت جلوگیری از اشتباهات ارائه گردد. تیم مشاورین و کارشناسان ققنوس ترخیص با هدف موفقیت تجار و بازرگانان جهت تجربه تجارتی پرسود در سطح بین المللی، آماده هستند تا در هر مرحله از امور بازرگانی و ترخیص کالا به شما یاری برسانند.

چه کالاهایی تجاری محسوب میشوند؟

این که بدانید کدام کالاها تجاری و کدام یک از آنها غیرتجاری هستند، باید به تشخیص گمرک توجه داشته باشید. کالاهای تجاری، کالایی هستند که به منظور فروش، وارد یا صادر میشوند. فروش این گونه کالاها میتواند به همان شکل اولیه یا بعد از انجام عملیاتی مانند تولید، تفکیک یا بسته بندی آنها به تشخیص گمرک باشد. شرایط خرید، حمل و نقل و ترخیص کالاهای تجاری متفاوت از کالاهای غیرتجاری میباشد و مهم است که وارد کنندگان و صادر کنندگان نسبت به شرایط ورود یا صدور آنها شناخت کافی داشته باشند. از جمله روش های تامین و خرید کالاهای وارداتی میتوانیم به خرید از سایت های خارجی، نمایشگاه های بین المللی، بازارهای خارجی، بروشورهای تحقیقی و.. اشاره کنیم. اما از آنجا که تمامی کالاها تجاری محسوب نمیشوند، کالاهای غیرتجاری شامل موارد زیر میشوند:

کالاهای تولیدی و تجاری که تنها به منظور آزمایشگاهی شدن و به صورت نمونه وارد کشور شده‌اند، کالای غیرتجاری محسوب میشوند.
قطعات، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تولیدی ها که کارت بازرگانی ندارند، اگر به صورت مستقیم و در صورت لزوم توسط واحد تولیدی وارد شده باشد، به تشخیص وزارت صمت کالای تجاری به شمار نخواهد آمد.
واردات و صادرات کالاهایی که توسط دستگاه های اجرایی با وظایف تعریف شده آن دستگاه صورت میگیرند، کالای غیرتجاری محسوب میشوند.

لازم به ذکر است، در برخی موارد استثنا هم وجود دارد و تمام این موارد خاص بسته به تشخیص گمرک و سازمان های ذی صلاح میتوانند کالای تجاری یا غیرتجاری جهت واردات یا صادرات محسوب شوند.

استعلام پروانه گمرکی چگونه است؟

قوانین و مقرات گمرکی به گونه‌ای است که باید به دقت و با حساسیت بالایی صورت بگیرند و یکی از مواردی که لازم است با همراهی و مشاورین فعال در این حوزه صورت بگیرد، تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالاست که مورد ارزیابی و بازرسی ماموران گمرکی قرار میگیرند. پروانه گمرکی یکی از انواع اسناد و مدارک مهمی است که پیشنهاد میکنیم زیر نظر مشاورین ققنوس ترخیص نسبت به اخذ آن دقت نمایید و با دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا ازبروز  هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری کنید. البته همواره بهترین راهکار برای رفع موانع و پیچیدگی های ترخیص کالا از گمرکات کشور این است که عملیات گمرکی کالاهای وارداتی خود را به تیم متخصص و مسلط ققنوس ترخیص بسپارید.

پروانه گمرکی، مجوز یا سندی میباشد که به منظور ترخیص کالا از انبارهای گمرک صادر میگردد و استعلام الکترونیکی پروانه گمرکی مراحلی دارد که در سامانه تجارت فرامرزی صورت میگیرند. برای این که بتوانید رمز مورد نیاز برای استعلام الکترونیکی پروانه گمرکی را دریافت نمایید، در ابتدا لازم است پس از تنظیم و ثبت اظهارنامه گمرکی در سامانه تجارت فرامرزی، صاحب کالا یا نماینده قانونی وی وارد حساب کاربری خود شوند و با کلیک بر روی گزینه صدور مجوز الکترونیکی، رمز را دریافت کنند. در ادامه باید مراحل زیر را جهت استعلام پروانه گمرکی دنبال نمایید:

  • وارد سامانه جامع امور گمرکی به آدرس irica.ir/ecl شوید.
  • شماره سریال پروانه گمرکی همراه با کد گمرک و رمز دریافت شده جهت دسترسی به پروانه را وارد کنید.

درصورتی که نیاز به هر گونه مشاوره در خصوص استعلام الکترونیکی پروانه گمرکی و نحوه اخذ پروانه سبز الکترونیکی داشتید، میتوانید با کارشناسان ققنوس ترخیص جهت انجام امور گمرکی و ترخیص کالا در ارتباط باشید.

مشاور بازرگانی چه کسی است و وظایف او چیست؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که برای دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا باید به چه کسانی مراجعه کنید و سوالات خود را در زمینه فعالیت های تجاری و ترخیص کالا از چه کسی میتوانید بپرسید. شما میتوانید مشاوره بازرگانی را از مشاور بازرگانی یا شرکتی که توانایی های لازم در این حوزه را دارا میباشد و به تمامی قوانین و مقررات بازرگانی، تجارت های خارجی، واردات، صادرات و ترخیص کالا مسلط میباشند، دریافت کنید. مشاورین بازرگانی از دانش و اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار میباشند و میتوانند با تجربیات و آگاهی های خود به بهبود کسب و کار مشتریان کمک ویژه‌ای نمایند.

از جمله ویژگی هایی که یک مشاور بازرگانی باید از آن برخوردار باشد، مهارت های رهبری و ارتباطات خوب است. به طوری که این افراد باید بتوانند با دانش و مهارت خود همکاری موفقی در حوزه هایی مانند حسابداری، قانون تجارت، بازاریابی و ارتباطات عالی با دیگر افراد داشته شد و بتواند بهترین مشاوره ها را جهت توسعه تجارت در اختیار تجار و بازرگانان قرار دهد. از جمله خدماتی که توسط مشاورین بازرگانی ققنوس ترخیص ارائه میشود، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارائه مشاوره های لازم جهت اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک و سازمان های مجوز دهنده
  • مشاوره بازرگانی در خصوص خرید کالاهای وارداتی و فروش محصولات صادراتی
  • مشاوره جهت پرداخت و گشایش اعتبار اسنادی و حواله های ارزی
  • ارائه مشاوره ترخیص کالا در زمینه مجوزهای قانونی و لازم جهت واردات و صادرات کالا و نحوه اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی، مجوز بهداشت، اخذ گواهی استاندارد، مجوزصنایع، مجوزهای مخابرات و اداره کل تجهیزات دارویی و غذایی، سازمان انرژی اتمی و …
  • مشاوره تخصصی جهت انتخاب بهترین و مناسب ترین روش عقد قرارداد با شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا
  • ارائه مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا در خصوص تنظیم اسناد و مدارک تجاری، بازرسی و صدور گواهی بازرسی کالا در مبدا و مقصد، صدور بیمه نامه گمرکی و..
  • مشاوره های مورد نیاز به منظور تعیین دقیق تعرفه های گمرکی کالا (hs code)
  • ارائه بهترین مشاوره ها جهت محاسبه و برآورد هزینه تمام شده ترخیص کالاهای وارداتی

آشنایی با صفر تا صد ترخیص کالا از گمرک

اگر برای شما هم سوال شده که مراحل ترخیص کالا از گمرک چیست؟ و از کجا باید شروع کنید، در ادامه قصد داریم شما را به طور خلاصه با صفر تا صد پروسه ترخیص کالا آشنا کنیم. تشریفات گمرکی طبق قوانین و دستورالعمل های مشخصی صورت میگیرد؛ در نتیجه فرقی نمیکند که ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی یا سایر گمرکات را انجام میدهید، برای ترخیص هر نوع کالایی از گمرکات سراسر کشور موظف به انجام این مراحل در اسرع وقت هستید. در صورتی که قصد واردات یا ترخیص کالا از گمرک را دارید، برای دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین میتوانید صفر تا صد عملیات گمرکی را به تیم ترخیص کار ققنوس ترخیص بسپارید و از روند کار مطمئن باشید.

مراحل ترخیص کالا از گمرکات سراسر کشور به شرح و به ترتیب زیر میباشد:

اخذ پروفرما یا پیش فاکتور از فروشنده

دریافت پروفرما اینویس از فروشنده را اولین مرحله از واردات و ترخیص کالا در نظر میگیریم؛ چرا که بدون اخذ این سند قادر به انجام سایر مراحل ترخیص کالا مانند تنظیم اظهارنامه گمرکی نخواهید بود و به اطلاعات آن نیاز دارید. قبل از این که خرید خود را نهایی کنید، میتوانید پروفرما را از هر فروشنده‌ای دریافت نمایید و اطلاعات و شرایط درج شده در پروفرما را بررسی نمایید. از جمله مواردی که در پروفرما درج میشوند میتوان به تعهد طریفین، شیوه پرداخت هزینه کالا، حجم کالا و.. اشاره کرد.

اقدام برای ثبت سفارش بازرگانی

اگر برخی از مهمترین اسناد و مدارک خرید و حمل و نقل کالا را در اختیار دارید، باید نسبت به ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت اقدام نمایید تا بتوانید پس از دریافت مجوز ثبت سفارش، باقی مراحل ترخیص کالا را به انجام برسانید. توجه داشته باشید برای هر گونه فعالیت تجاری اعم از واردات، صادرات و ترخیص کالا باید کارت بازرگانی داشته باشید و بدون دارا بودن کارت بازرگانی (به غیر از موارد خاص)، ترخیص کالا از گمرک غیرممکن خواهد بود. جهت ثبت سفارش کالا لازم برخی مدارک و اطلاعات مانند پروفرما را در سامانه بارگذاری نمایید و به مواردی همچون تعیین تعرفه، ارزش کالا و الویت بندی ها توجه داشته باشید.

ارائه درخواست تخصیص ارز از بانک مرکزی

اقدام برای حواله خرید کالا یا مبلغ ارزی مرحله مهم بعدی پس از دریافت مجوز ثبت سفارش میباشد. برای این کار لازم است به به شعبه بانک عامل یا همان بانکی که در پروفرما معرفی کرده‌اید، مراجعه نمایید تا از همان بانک درخواست شما برای تخصیص ارز به بانک مرکزی ارسال گردد. در واقع میتوانیم بگوییم این فرایند به منظور دریافت اجازه ازبانک مکزی برای ارز نیمایی یا حواله مبلغ خرید کالا میباشد و حدود ۳۰ روز وقت میگیرد.

حواله خرید کالا یا تامین ارز جهت ترخیص کالا از گمرک

ازآنجا که این حوزه نیاز به مطالعه و دقت بیشتری دارد، از اهمیت دریافت مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا حتی برای مراحل تخصیص ارز و حواله خرید کالا غافل نشوید. اگر موفق به دریافت تائیدیه از بانک مرکزی پس از تخصیص ارز شده‌اید، میتوانید با مراجعه به بانک عامل مبلغ خرید کالاها را برای فروشنده مورد نظر حواله کنید. لازم به ذکر است، هر مقدار ارز که به شما اختصاص یابد، ۳۵ درصد از آن به عنوان ضمانت باید در اختیار بانک عامل قرار بگیرد. زمانی که واردات کالا را انجام دهید، با ارائه اسناد و مدارک جهت تائید صحت اطلاعات ثبت شده، میتوانید این وجه را دریافت نمایید.

هماهنگی با شرکت حمل و نقل و دریافت بارنامه حمل

برای حمل کالاهای وارداتی خود به کشور لازم است بسته به مسافت، نوع کالا و شرایط خود یکی از روش های حمل بار زمینی، دریایی یا هوایی را انتخاب نمایید. هر یک از این روش های حمل و نقل بین المللی را انتخاب کردید، باید با شرکت حمل و نقل بین المللی هماهنگ کنید و با عقد قرارداد، بارنامه مربوطه را دریافت نمایید. کالاهایی از طریق حمل و نقل دریایی وارد کشور میشوند، معمولا در گمرکات دریایی و بنادر تجاری میشوند. ترخیص بار هوایی در گمرک فرودگاه امام خمینی صورت میگیرد و کالاهایی که به صورت زمینی از کشورهای اروپایی وارد کشور شده‌اند، در گمرک بازرگان ترخیص میشوند. لازم به ذکر است، بارنامه از جمله مدارک مهم ترخیص کالا به شمار میرود و حاوی اطلاعاتی نظیر وزن کالا، حجم، تعداد کالا، گیرنده کالا و.. میباشد.

محاسبه هزینه های ترخیص کالا از گمرک

هزینه های گمرکی و ترخیص کالا را میتوانیم به دو گروه هزینه هایی که به صورت مستقیم از طرف گمرک اخذ میشوند و سایر هزینه ها مانند انبارداری، آزمایشگاهی شدن کالا، تخلیه و بارگیری و.. تقسیم نماییم. حقوق و عوارض ورودی گمرک از جمله هزینه هایی است که باید در ابتدا محاسبه شوند و محاسبه آن نیاز به دقت بالایی دارد. در واقع میتوانیم بگوییم حقوق ورودی درصدی از ارزش کل فاکتور میباشد و هر ساله توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به روزرسانی میشود. برای تعیین ارزش کالا باید به سامانه TSC مراجعه نمایید و ارزش کالاهای وارداتی خود را بررسی کنید.

اگر در ارتباط با هزینه تمام شده ترخیص کالا از گمرکات مختلف سراسر کشور نیاز به مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا دارید، یا میخواهید از حدود قیمت ترخیص کالا مطلع شوید، کافی است همین حالا اسناد و مدارک خرید کالا مانند پروفرما و کاتالوگ کالا را برای کارشناسان ققنوس ترخیص همراه با سایر اطلاعات خواسته شده ارسال بفرمایید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما اطلاع رسانی شود.

دریافت ترخیصیه از شرکت حمل و نقل و قبض انبار کالا از انباردار گمرک

با ورود به کالا به مرز ورودی کشور که میتواند یکی از گمرکات مانند گمرک بندرعباس باشد، لازم است نسبت به اخذ ترخیصیه از شرکت حمل کننده کالا اقدام نمایید. با اخذ سند ترخیصیه شما مدارک مورد نیاز را از شرکت حمل و نقل بین المللی دریافت میکنید. در ادامه لازم است کالا را به انبار گمرک انتقال دهید تا بتوانید در طول مدت زمان نگهداری کالا در انبار، امور گمرکی و ترخیص کالا را شخصا یا نماینده قانونی شما به عنوان ترخیص کار انجام دهد. زمانی که کالاها را به انبار تحویل میدهید، قبض انبار یا رسید تحویل کالا به انبار توسط انبادار  صادر خواهد شد و در ادامه مراحل ترخیص کالا به آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

اظهانامه در سامانه جامع امور گمرکی و دریافت شماره کوتاژ

برای این که گمرک کالاهای وارداتی شما را بشناسد، لازم است اظهارنامه گمرکی را در سامانه جامع امور گمرکی یا EPL تنظیم و ثبت نمایید و اطلاعات و مدارک شما مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند. تنها درصورت تائید اطلاعات و نبود نقص در اسناد و مدارک قادر به انجام سایر مراحل ترخیص کالا خواهید بود. زمانی که فرم اظهارنامه را تکمیل و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نمایید و این موارد به تائید گمرک برسند، شماره‌ای ۸ رقمی تحت عنوان شماره کوتاژ به صورت اختصاصی و منحصر به فرد به کالای شما تعلق خواهد گرفت؛ از این پس، ماموران گمرکی کالای شما را با این شماره شناسایی خواهند کرد.

تعیین مسیر سبز، زرد یا قرمز گمرکی

اصطلاح مسیر گمرکی از جمله اصطلاحاتی است که به منظور کنترل و بازرسی دقیق تر کالاهای وارد شده به گمرک جهت واردات یا صادرات تعیین شده است. پس از این که اظهارنامه ارائه شده به گمرک مورد تائید قرار گرفت و شماره کوتاژ صادر گردید، یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز گمرکی برای عبور کالا با توجه به اعتبار صاحب کالا، نوع کالا و.. در نظر گرفته میشود.

در مسیر سبز گمرکی کالا نیازی به ارزیابی و بررسی اسناد و مدارک و تعرفه نخواهد داشت و راحت ترین و سریع ترین روش جهت ترخیص کالا از گمرک است. در مسیر زرد، کارشناس مجازی اسناد و مدارک را بررسی خواهد کرد و مسیر قرمز دشوارترین مسیر است که تمامی اسناد و مدارک به صورت فیزیکی مورد ارزیابی توسط کارشناس قرار خواهند گرفت. اگر سوالی درباره این که در چه شرایطی کالاهای شما در مسیر سبز قرار خواهند گرفت دارید، با کارشناسان ققنوس ترخیص در ارتباط باشید.

اخذ مجوزهای قانونی ترخیص کالا

اخذ مجوزهای قانونی و لازم جهت ترخیص کالا بخش مهمی از پروسه ترخیص کالا از گمرک است که در اغلب موقع سبب اتلاف وقت و هزینه زیادی میشود. پس از این که اظهارنامه گمرکی را ثبت و موفق به دریافت شماره کوتاژ شدید، در سامانه مجوزها حتما مجوزهای مورد نیاز جهت واردات یا صادرات کالاهای خود را بررسی کنید و به موقع نسبت به اخذ آنها از سازمان های مربوطه اقدام نمایید. از جمله مجوزهای متداولی که جهت ترخیص کالا به آن نیاز پیدا خواهید کرد میتوانیم به مجوز بهداشت، مجوز قرنطینه دامی و نباتی، اخذ گواهی استاندارد، مجوز ثبت سفارش، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز حمل و.. اشاره کرد.

در آخرین مراحل ترخیص کالا از گمرک باید نسبت به دریافت کدرهگیری از بانک عامل و پروانه الکترونیکی گمرکی اقدام نمایید. همچنین پسازپرداخت عوارض انبارداری و هزینه های گمرکی میتوانید کامیون ها را جهت بارگیری کالا وارد گمرک نمایید. با بررسی مجدد کالا، اجازه خروج کالا از گمرک صادر خواهد شد.

مشاوره گمرکی چیست؟

پروسه ترخیص کالا از گمرک به قدری پیچیده و چالش برانگیز است که اکثر تجار و وارد کنندگان این مرحله را دشوارترین مرحله از فرایند واردات یا صادرات کالا میدانند. اغلب مواقع صاحبان کالا از لحظه ورود کالا و شروع ابتدای مراحل تشریفات گمرکی با سوالات اساسی مواجه میشوند و از آنجا که آگاهی و تجربه کافی در این زمینه ندارند، دچار سردرگمی ها و اشتباهات بسیاری  میشوند؛ از این رو اهمیت مشاوره ترخیص کالا و گمرکی بیشتر از همیشه احساس میشود.

فرایند ترخیص کالا امری تخصصی است و یک کار معمول نیست؛ به همین دلیل تنها افرادی میتوانند حضور موفق در این حوزه داشته باشند که بر تمامی مراحل مسلط هستند یا از مشاوره های افراد متخصص و مشاورین مجرب استفاده میکنند. همچنین همانطور که میدانید، در حال حاضر تخصص و دانش در یک زمینه به ویژه فعالیت های تجاری مانند ترخیص کالا کافی نمی باشد و تجربه نقش ویژه‌ای را جهت پیشبرد اهداف و حل چالش ها ایفا میکند. در چنین شرایطی است که پیشنهاد میکنیم تجار و بازرگانان از مشاوره های گمرکی استفاده نمایند و به جای صرف زمان زیاد برای تجربه این مسیر دشوار، از راهنمایی ها و کمک افرادی که دراین زمینه متخصص هستند بهره مند شوند.

منبع یابی و سورسینگ کالا چیست؟

از اساسی ترین و ابتدایی ترین مراحل واردات کالا، منبع یابی و یافتن تولید کننده یا فروشنده مطمئن و خوبی است که بتواند کالاهای مطلوب و باکیفیت مورد نظر شما را تولید و تهیه کند. به عبارتی منبع یابی و سورسینگ کالا به معنای جستجوی مراکز و منابع تولید جهت شناسایی عرضه کنندگان بین المللی و کالاهای است که میتوانند به توسعه تجارت و واردات پرسودتر کمک کنند.  از آنجا که منبع یابی و سورسینگ کالا را مهمترین بخش از فعالیت های تجاری میدانیم، نیازمند استراتژی ها و هدف گذاری های مشخص است و بدون تعیین اهداف و خواسته های خود از واردات کالا، احتمال موفقیت کم خواهد بود.

نکته‌ای که باید در زمینه منبع یابی و سورسینگ کالا در نظر داشته باشید، استراتژی مناسب و لیستی از تامین کنندگان است تا بتوانید میان گزینه های متفاوت بهترین انتخاب را داشته باشید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید. در نهایت اگر با سوالاتی نظیر چگونه تولید کننده‌ای معتبر پیدا کنیم؟ یا چگونه میتوانیم به تولید کنندگان بین المللی دسترسی پیدا کنیم؟ مواجه شده‌اید، با دریافت مشاوره بازرگانی از کارشناسان متخصص پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنید. اگر بتوانید در منبع یابی یا سورسینگ کالا به خوبیعمل کنید، بهترین کالاها با کیفیتی بالا و کمترین هزینه را در اختیار خواهید داشت. در واقع منبع یابی کالا با مزایای فوق العاده‌ای که دارد، نقش مهمی در توسعه کسب و کار شما ایفا خواهد کرد. بخشی از مهمترین مزایای منبع یابی درست کالا برای کسب و کارها و فعالیت های تجاری عبارتند از:

  • مدیریت هزینه ها با خرید کالایی مقرون به صرفه
  • ثبات روابط تجاری و مشارکت تجاری سودمند میان فروشنده و خریدار
  • مدیریت ریسک و کاهش احتمال وقوع بسیاری از خطرات و خسارت ها
  • تصمیم گیری درست براساس نیازهای کسب و کار

بخشی از خدمات و وظایف گروه ققنوس جهت منبع یابی و سورسینگ کالا به صورت زیر میباشند:

  • شناسایی تامین کنندگان برتر از طریق تحقیقات اینترنتی
  • اعتبارسنجی تامین کنندگان به ویژه تامین کنندگان سایت های خارجی
  • اخذ و بررسی نمونه کالاها
  • برقراری ارتباط و مذاکره با تامین کنندگان خارجی
  • خرید کالا و حمل و نقل آن به ایران

جمع بندی

تغییر و تحولات حوزه تجارت به گونه‌ای است که افراد و شرکت هایی که قصد واردات کالا یا صادرات محصولات خود را دارند، باید به فوت و فن های تجاری آشنا باشند و با دانش و اطلاعات کافی، تمامی جوانب را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. گستردگی فعالیت های تجاری در سطح بین المللی به گونه‌ای است که حتما باید تجربه فعالیت در این زمینه را داشته باشید تا دچار سردرگمی و اشتباهات متعدد نشوید. علاوه بر این، زمانی که شروع به فعالیت میکنید نیز با سوالات اساسی مواجه خواهید شد و به فرد متخصصی نیاز دارید که کاملا مسلط بر قوانین حاکم بر تجارت های خارجی باشد و بتواند شما را به خوبی راهنمایی نماید.

با توجه به این که مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا به امری ضروری برای توسعه و بهبود کسب و کارها تبدیل شده است، ققنوس ترخیص از جمله فعال در حوزه ارائه مشاوره بازرگانی و مشاوره ترخیص کالا میباشد که شما میتوانید جهت مشورت و دریافت پاسخ سوالات خود به کارشناسان ما مراجعه کنید. ققنوسترخیص با حضور فعال در بسیاری از گمرکات کشور، پیشتیبانی ۲۴ ساعته، ترخیص سریع کالا از گمرک، ارائه مشاوره جهت حل اختلافات گمرکی و.. آماده است تا در تمامی مراحل واردات کالا به ایران و ترخیص کالا شما را همراهی نماید.

سوالات متداول مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا

به علت گستردگی فعالیت های تجاری و بازرگانی، اساسا تاجر تازه کار تمی‌تواند به تنهایی به تمامی امور مسلط باشد، چرا که هر فعالیتی قوانین و مقررات خاص خود را دارد؛ از این رو کمک گرفتن از افراد مطلع در این زمینه به عنوان مشاوره بازرگانی در نظر گرفته می‌شود.

چرا که اگر فرد بخواهد تنهایی دست به انجام هر کاری در هر حوزه‌ای بزند، مرتکب خطا های زیادی می‌شود و همچنین هزینه بسیار زیادی را باید در طی این پروسه تلف کند. از این رو وجود مشاوره بازرگانی در کنار صاحبان کسب و کار لازم است.

به طور کلی مدت زمان مشاوره بازرگانی به مدت زمانی بستگی دارد که فرد به طور کامل با قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار خود آشنایی پیدا کند و بتواند به تنهایی از پس امور مربوط به تجارت بربیاید.

به علت گستردگی فعالیت ها و تخصصی بودن قوانین انجام تجارت و بازرگانی وجود مشاور بازرگانی حاذق در این زمینه می‌تواند به تاجران و صاحبان کالا جهت آزادسازی محموله از گمرک کمک کرده تا با صرف وقت و انرژی کمتری امورات تجاری را به انجام برسانند.

کالا در انبارهای گمرکی که به صورت انبار های مسقف و غیرمسقف و یا یخچال دار هستند، نگهداری می‌شود و با توجه به هر کالایی شیوه نگهداری و مراقبت از کالا مشخص می‌گردد.

به طور کلی مشاوره بازرگانی در سه دسته تقسیم بندی می‌شود. مشاوره مربوط به واردات و صادرات کالا، مشاورمربوط به تجارت خارجی، مشاوره مربوط به ترخیص کالا و امور گمرکی جز انواع مشاوره بازرگانی هستند‌

به طور کلی می‌توان گفت هزینه مشاوره بازرگانی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. به طور مثال اگر فرد بخواهد با صفر تا صد امورات مربوط به تجارت خود آشنا شود، بایستی هزینه بیشتری را برای هزینه مشاوره بازرگانی در نظر بگیرد.

داشتن مشاوره بازرگانی در هر زمینه ای می‌تواند به فرد در انجام درست امورات مربوط به زمینه کسب و کار خود کمک کند، چرا که مشاوران بازرگانی با داشتن تجربه بالا و تخصص در این زمینه می‌توانند بهترین و مناسب ترین روش ها را جهت رونق کسب و کار به فرد آموزش دهند.

اظهارنامه گمرکی، اسناد مربوط به ترخیصیه کالا، پروفرما یا پیش فاکتور، بارنامه، مجوز ثبت سفارش بازرگانی کالا، بیمه نامه کالا، گواهی مبدا، مجوزات لازم، گواهی بازرسی کالا و ...

جهت استعلام از پروانه گمرکی بایستی ابتدا باید وارد سامانه جامع امور گمرکی شوید، سپس شماره سریال پروانه گمرکی همراه با کد گمرک را جهت دسترسی به پروانه وارد نمایید.

خانهفرم استعلامتماس با ما
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x