ثبت سفارش بازرگانی

اولین مرحله از هر فعالیت تجاری که قصد انجام آن را دارید، به ثبت سفارش بازرگانی اختصاص دارد. تجار و بازرگانی که قصد واردات یا صادرات کالا دارند، به هیچ عنوان بدون انجام ثبت سفارش و در دست داشتن مجوز مربوطه از وزارت صمت، قادر به واردات و ترخیص کالا نخواهند بود. از آنجا که اولین شرایط برای واردات و ترخیص کالا به صورت قانونی، اخذ مجوز ثبت سفارش معتبر میباشد، ققنوس ترخیص به عنوان یکی از برترین حق العملکاران رسمی کشور، این امور را از صفر تا 100 برای مشتریان خود به انجام میرساند تا با نهایت دقت در تکمیل اطلاعات، مشکلی در روند ترخیص بار ایجاد نشود.

ثبت سفارش بازرگانی

فهرست مطالب

منظور از ثبت سفارش بازرگانی کالا چیست؟

پروسه واردات کالا از چین یا هر کشور دیگری به ایران، زمانی آغاز میگردد که بتوانید پروفرما یا پیش فاکتور کالا را از فروشنده دریافت و نسبت به ثبت سفارش واردات از چین یا همان ثبت سفارش بازرگانی کالا اقدام نمایید. در واقع، پروفرما و اخذ مجوزثبت سفارش اولین و مهمترین بخش از مراحل واردات کالا میباشند و بدون این اسناد قادر به ادامه انجام ادامه فعالیت تجاری خود نخواهید بود.

طبق قوانین حوزه تجارت بین المللی ایران، ثبت سفارش مجوزی است که برای ورود کالاهای خارجی خریداری شده در سامانه وزارت بازرگانی ثبت و برای وارد کنندگان صادر میگردد. این مجوز فایلی است که پس از طی کردن مراحل مشخص در  سامانه جامع تجارت و با ثبت اطلاعات خواسته شده صادر میشود و دارای جزئیاتی مانند تاریخ مجوز ثبت سفارش بازرگانی، شماره ۸ رقمی مجوز، تاریخ صدور پروفرما و نام شرکت یا شخص متقاضی میباشد.

هر وارد کننده‌ای اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که متقاضی دریافت مجوز ثبت سفارش واردات میباشند، باید به وبسایت جامع تجارت ایران مراجعه نمایند و با استفاده از رمز ورود و نام کاربری خود نسبت به ثبت سفارشات خود اقدام نمایند. این سامانه به طور ۲۴ ساعته فعال میباشد و هرگونه اطلاعیه‌ای در خصوص مجوز ثبت سفارش (دریافت تائیدیه ثبت سفارش) از طریق همین سایت اعلام خواهد شد.

در رابطه با سامانه جامع تجارت که در ادامه به طور مفصل معرفی خواهیم کرد، باید بگوییم که این سامانه به منظور پیگیری و انجام مراحل واردات و صادرات کالا به صورت کاملا الکترونیکی راه اندازی شده و تلاش کرده‌اند تا روند فعالیت های تجاری را تا حد زیادی آسان کنند و کنترل بیشتری بر ورود و خروج کالاها داشته باشند. به علاوه، مجوز ثبت سفارش واردات از چین یا هر کشور دیگری که از سامانه جامع تجارت به صورت فایل و همراه با یک کد ۸ رقمی صادر میگردد، نشان دهنده قانونی بودن فعالیت تجاری شما میباشد و ارائه این مجوز برای اثبات مالکیت صاحب کالا جهت انجام تشریفات ترخیص کالا از گمرک الزامی میباشد.

سامانه جامع تجارت چیست ؟

آشنایی با سیستم و عملکرد سامانه جامع تجارت ایران برای هر تاجر یا بازرگانی که قصد فعالیت در حوزه تجارت های بین المللی را دارد، ضروری میباشد. در چند سال اخیر، روند الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت ها بسیار حائز اهمیت بوده و مراحل واردات و ترخیص کالا از گمرک نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند و به دلایل بسیار زیادی تلاش شده تا اغلب مراحل اداری ورود محموله به کشور یا خروج آن از قلمروهای گمرکیبه صورت کاملا آنلاین و الکترونیکی انجام شود. مراحل ثبت سفارش بازرگانی مانند سایر مراحل واردات کالا در گذشته به صورت دستی بودند و فعالان کسب و کارها نیاز به مراجعه حضوری به هیئت های بازرگانی استان ها داشتند؛ چنین شرایطی سبب میشد تا وقت و هزینه زیادی صرف این کار شود.

با گذشت زمان و تلاش بر الکترونیکی شدن این گونه فعالیت ها، سامانه ثبت سفارش راه اندازی و در سال ۹۷ این سامانه به سامانه جامع تجارت که بخش های متعددی را شامل میشود، منتقل شد. این امر جهت تسهیل و کمک به افزایش سرعت روند ثبت کالاهای مجاز وارداتی صورت گرفت و در حال حاضر، واجدین شرایط اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به راحتی میتوانند نسبت به ثبت سفارش بازرگانی کالاهای وارداتی خود اقدام کنند.

از جمله مهمترین شروط برای استفاده از سامانه جامع تجارت، برخورداری از کارت بازرگانی میباشد. هر فردی که از کارت بازرگانی و صلاحیت واردات یا صادرات کالا برخوردار است، میتواند یک حساب کاربری در این سامانه ایجاد و شخصا مراحل واردات و ترخیص کالا از گمرک مانند دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی را انجام دهد. اما توجه داشته باشید که فرایند دریافت کارت بازرگانی نیاز به صرف زمان زیادی دارد و به قدری پیچیده است که معمولا تجار وقت خود را صرف این کار نمیکنند. به علاوه، امکان واردات و ترخیص کالا بدون کارت بازرگانی ممکن نخواهد بود؛ به همین دلیل، استخدام یک ترخیص کار یا همکاری با شرکت ترخیص کالای معتبر میتواند راهکار بسیار مناسبی باشد.

شما میتوانید صفر تا صد مراحل ترخیص کالا به ویژه دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی و ثبت سفارش واردات از چین را به تیم متخصص ما در ققنوس بسپارید و از کیفیت و اعتبار مجوزها و تمامی مراحلی که توسط کارشناسان و ترخیص کاران مجرب ققنوس ترخیص انجام میگیرند، مطمئن باشید.

بخش های مختلف عملیاتی سامانه جامع تجارت ایران

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد سامانه جامع تجارت لازم است بدانید که این سامانه از دو بخش واحد تجارت داخلی و فرامزی تشکیل شده و هر یک از این بخش ها وظایف خاص خود را دارند. تمامی مراحل مربوط به واردات، صادرات و ترانزیت به بخش فرامرزی و کلیه اطلاعات مربوط به تجارت های داخلی به واحد تجارت داخلی تعلق دارند.

شما در واحد تجارت فرامرزی سامانه جامع تجارت (بخش واردات) با ۵ شاخه عملیاتی مواجه میشوید که عبارتند از: عملیات تجاری که شامل اخذ مجوزهای ورود و ثبت سفارش بازرگانی میشوند، عملیات ارزی که شانل عملیات ارزی و اعلام منشا ارز میگردد، عملیات گمرکی که اظهارنامه کالا و ترخیص کالا از گمرکات را شامل میشود، عملیات لجستیک بین المللی که شامل حمل و نقل بین المللی است و عملیات داخلی که مربوطبه سیستم حمل و نقل داخلی کشور میباشد.

آموزش گام به گام ثبت نام در سامانه جامع تجارت (NTSW)

ثبت سفارش بازرگانی کالاهای وارداتی در سامانه جامع تجارت، بدون ثبت نام و ایجاد حساب کاربری امکان پذیر نخواهد بود. اگر به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی دارای کارت بازرگانی و واجد شرایط واردات یا صادرات کالا هستید، برای ثبت نام در سامانه تجارت کافی است چند مرحله را طی کنید و در ادامه میتوانید از بخش های مختلف این سامانه در حوزه تجارت های برون مرزی و داخلی استفاده کنید.

از انجا که اولین مرحله از واردات یا صادرات هرگونه کالایی ثبت سفارش میباشد، باید در ابتدا به سامانه جامع تجارت به نشانی NTSW.ir مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که حتما از مرورگرهای فایرفاکس یا کروم استفاده کرده باشید تا نمایش اطلاعات در صفحه به درستی صورت بگیرد. پس از آن که وارد سایت شدید، بر روی قسمت ثبت نام در گوشه سمت چپ و بالای صفحه کلیک کنید تا وارد مرحله جدیدی از ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران شوید.

در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام و عضو شده‌اید، اطلاعات هویتی شما در سیستم ثبت شده و کافی است ورود کنید. در غیر این صورت لازم است تا با انتخاب گزینه در سامانه ثبت سفارش عضویت ندارم، به صفحه ورود اطلاعات جهت ثبت نام در سامانه وارد شوید. در صفحه جدید، لازم است اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی ثبت گردد که شامل نام و نام خانوادگی متقاضی، نام پدر، کد ملی ۱۰ رقمی، کد پستی ۱۰ رقمی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، جنسیت و آدرس پست الکترونیک میشود.

بعد از آن که مشخصات فردی خواسته شده را تکمیل کردید، باید یک کلمه و رمز عبور برای خود انتخاب و در کادر چپ صفحه وارد کنید. به یک عکس پرسنلی هم برای بارگذاری در سامانه نیاز دارید. توجه داشته باشید که عکس باید شفاف باشد و حجم بالایی هم نداشته باشد. در نهایت، با کلیک بر روی گزینه ذخیره اطلاعات میتوانید وارد مرحله بعدی شوید. به این نکته دقت داشته باشید که نام کاربری شما در سامانه جامع تجارت ایران، کد ملی شما خواهد بود و کلمه عبور حتما باید دارای ۸ کاراکتر باشد. علاوه بر این، به صحت تمامی اطلاعات که در سامانه ثبت میشوند دقت داشته باشید و حتی المقدور شماره همراه ثبت شده با کد ملی متقاضی مطابقت داشته باشد.

نکات مهم جهت ثبت نام در سامانه جامع تجارت

  • در صورتی که شماره موبایل ثبت شده با کد ملی وارد شده مطابقت نداشته باشد، هر بار برای ورود به سامانه نیاز به اعتبارسنجی شماره تلفن همراه خواهید داشت.
  • تمامی اطلاعیه ها و اطلاع رسانی های پیامکی از سمت سازمان توسعه تجارت هستند، به شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت کرده‌اید ارسال خواهند شد.

بعد از تکمیل کلیه مشخصات خواسته شده و کلیک بر روی گزینه ذخیره اطلاعات، وارد صفحه جدیدی خواهید شد که نام و نام خانوادگی شما در پروفایل نوشته شده و باید نسبت به ورود اطلاعات جدید خواسته شده اقدام نمایید. از لحظه‌ای که وارد پروفایل خود در سامانه میشوید، ۳۰ دقیقه زمان دارید تا مشخصات خواسته شده را وارد و فایل های مورد نیاز را بارگذاری کنید. در کنار صفحه و قسمت منو سایت گزینه های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که وظایف مختلفی دارند. هر یک از این گزینه ها به فعالیتی اختصاص دارند که عبارتند از:

  • گزینه عملیات پایه: بارگذاری صلاحیت ها، معرفی شرکت، مدیریت پیشنهادهای نمایندگی، مدیریت کارتابل، عملیات ارزی

در قسمت بارگذاری صلاحیت ها که تکمیل آن ضروری میباشد، باید مشخصات مربوط به کارت بازرگانی و مجوزهای موردی و مجوزهای فعالیت در مناطق را وارد و ثبت نمایید تا صحت آنها بررسی شود. از آنجا که به استعلام کارت بازرگانی نیازاست، باید اطلاعاتی نظیر نام اتاق صادر کننده، شماره کارت بازرگانی، تاریخ اعتبار کارت بازرگانی، تاریخ صدور، رشته فعالیت کسب و کار و وضعیت را وارد کنید. در صورتی که مجوز موردی دارید، برای استعلام آن لازم است اطلاعات خواسته شده که عبارتند از صادر کننده نامه مجوز، شماره مجوز، تاریخ اعتبار مجوز، تاریخ صدور مجوز، تعرفه های مجاز و وضعیت مجوز را ثبت نمایید.

مراحل معرفی شرکت در سامانه جامع تجارت

بخش دیگری که پس از ثبت نام در سامانه جامع تجارت و برای ثبت سفارش بازرگانی و ثبت سفارش واردات از چین باید حتما تکمیل گردد، قسمت مربوط به معرفی شرکت است. در این بخش نیاز به ثبت اطلاعات شرکت و مدیر عامل آن دارید و بعد از تکمیل اطلاعات برای تطبیق یا عدم تطبیق اطلاعات ورودی، استعلام آنلاین از سازمان ثبت شرکت ها گرفته میشود. مشخصاتی که باید در این مرحله از ثبت نام در سامانه جامع تجارت وارد کنید شامل شناسه ملی شرکت، شماره ثبت شرکت، تلفن شرکت، کدپستی۱۰ رقمی مکان شرکت، نام شرکت، تاریخ ثبت شرکت، فکس و آدرس پست الکترونیکی معتبر میشوند.

در صورت تغییر نام مدیرعامل و عدم تغییر آن در سامانه جامع تجارت، باید مشخصات کارت ملی مدیرعامل جدید شرکت به پشتیبانی ارسال گردد و بعد از تصحیح پشتیبانی، نسبت به به روزرسانی و بررسی اطلاعات هویتی اقدام شود تا هنگام ثبت سفارش بازرگانی و سایر فعالیت ها به مشکل برنخوردید.

برای کسانی که قصد فروش ارز حاصل صادرات خود را دارند، برای تکمیل ثبت نام در سامانه جامع تجارت باید در پایین قسمت مدیریت ارز حاصل از صادرات در سامانه، اطلاعاتی نظیر کد عرضه، تاریخ ثبت، کورتاژه های صادراتی، مبلغ، ارز، نرخ فروش، مهلت ارسال تقاضا، زمان پایان عرضه و وضعیت را وارد کنند.

با تکمیل این بخش ها، اگر بر روس گزینه مدیریت حساب کاربری در سامانه کلیک کنید، مشخصات فردی شما که از سامانه ثبت احوال استعلام گرفته شده است نمایش داده خواهد شد. شما میتوانید در این صفحه مشخصاتی مانند کد پستی، کد ملی، آدرس محل زندگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و.. را ببینید و در صورت نیاز، اطلاعات سمت چپ صفحه را ویرایش کنید.

آموزش مرحله به مرحله عملیات تجارت در واحد تجارت فرامزی سامانه جامع تجارت

علاوه بر انجام مراحل ثبت سفارش بازرگانی و ثبت سفارش واردات از چین، فرایندهای مربوط به ثبت پیش فاکتور، اخذ شناسه فروشندگان خارجی و اخذ مجوزهای ورود نیز در واحد تجارت فرامرزی سامانه جامع تجارت صورت میگیرند. جهت ثبت سفارش بازرگانی و پس از ثبت نام در سامانه، باید مراحل متعددی نظیر ثبت پیش فاکتور را طی کنید و درخواست خود را برای اخذ مجوزها به سازمان مجوزدهنده بفرستید.

در نهایت با پرداخت کارمزد ثبت سفارش بازرگانی، موفق به دریافت شماره ۸ رقمی ثبت سفارش خواهید شد. تمامی مراحلی که کارشناسان ققنوس ترخیص جهت اخذ مجوز معتبر ثبت سفارش بازرگانی کالا برای تجار و وارد کنندگان عزیز انجام میدهند، شامل موارد زیر میشود. انجام این پروسه برای واردات هرگونه کالایی به کشور الزامی میباشد:

ثبت و مدیریت پیش فاکتور (پروفرما)

در صورت ثبت نام در سامانه جامع تجارت، میتوانید با ورود به حساب کاربری و انتخاب نقش حقیقی یا حقوقی در  قسمت عملیات تجاری خارجی، به بخش مدیریت پیش فاکتور و پیش فاکتورهای ثبت شده جهت ثبت پیش فاکتور مراجعه کنید. با توجه به این که مراحل ثبت سفارش بازرگانی شامل ثبت پیش فاکتور جدید، استعلام ضوابط کالایی، ارسال درخواست مجوز به سازمان مربوطه، پرداخت کارمزد و دریافت شماره ۸ رقمی ثبت سفارش میشود، در مرحله بعدی باید نسبت به ثبت پیش فاکتور جدید اقدام کنید.

مراحل ثبت پیش فاکتور جدید در سامانه جامع تجارت به صورت زیر است

  • بر روی گزینه مدیریت پیش فاکتور کلیک کنید.
  • با کلیک بر روی گزینه پیش فاکتور جدید، پنجره جدیدی برای شما باز خواهد شد که به اطلاعاتی درباره فروشنده و پروفرما نیاز دارد.
  • گزینه نوع فروشنده خارجی خارجی را انتخاب و ماهیت (حقیقی یا حقوقی) و سایر اطلاعات مربوط به فروشنده خارجی را وارد نمایید.
  • سایر اطلاعات خواسته شده را جهت ثبت پیشفاکتور جدید تکمیل کنید و بر روی گزینه بعدی کلیک نمایید.
  • در صفحه بعدی لازم است براساس نوع قرارداد انتخاب شده، روش حمل را انتخاب و با تکمیل بقیه اطلاعات، بر روی گزینه بعدی کلیک کنید.
  • در مراحل بعدی لازم است اطلاعات مالی و بانکی خواسته شده را در فیلدهای مورد نظر وارد و بر روی گزینه بعدی کلیک کنید.
  • صفحه بعدی از شما کالاهای پیش فاکتور را میخواهد. از طریق دو روش که میتواند فرم ثبت کالا (به شکل موردی) یا افزودن گروهی کالا به وسیله بارگذاری فایل اکسل، میتوانید کالای پیش فاکتور مورد نظر را در سامانه جامع تجارت جهت ثبت سفارش بازرگانی ثبت کنید.
  • در صورتی که لازم بود، در بخش مدیریت پیش فاکتور، تصویر آن را آپلود کنید.

برای این که بتوانید جزئیات پیش فاکتور ثبت شده، وضعیت پیش فاکتور، ابطال، ویرایش، کپی، استعلام ضوابط کالایی را مشاهده و درخواست مجوز و ثبت سفارش بازرگانی را ارسال کنید، لازم است به همین بخش مدیریت پیش فاکتور در سامانه جامع تجارت مراجعه و قسمت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مراحل استعلام ضوابط کالا در سامانه جامع تجارت

بعد از این که مراحل ثبت پیش فاکتور جدید را به اتمام رساندید، میتوانید پیش فاکتور را جهت اطلاع از ضوابط کالایی استعلام نمایید. برای استعلام ضوابط کافی است بر روی گزینه استعلام ضوابط در بخش مدیریت پیش فاکتور کلیک کنید. پس از استعلام، مجوزهای مورد نیاز ورود کالا در قسمت مجوزهای مورد نیاز نمایش داده خواهند شد. اخذ مجوز از سازمان های مربوطه الزامی خواهد بود و برای ثبت درخواست مجوز باید چند مرحله را طی کنید.

در صفحه جزئیات پیش فاکتور، گزینه درخواست مجوز را انتخاب و منتظر مرحله بعدی بمانید. در مرحله بعدی، جدولی از اطلاعات اصلی پیش فاکتور و کالاهای پیش فاکتور نمایش داده میشود که میتوانید با کلیک بر روی گزینه نمایش سازمان ها، مجوزهای ضروری را مشاهده کنید.

نتیجه درخواست مجوز چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نتیجه این درخواست میتواند یکی از حالت های تائید شده، تائید با شرایط خاص، خارج از محدوده اختیارات و رد شده باشد. اگر نتیجه یکی از سه حالت اول باشد، وضعیت پیش فاکتور به آماده ثبت سفارش بازرگانی تغییر خواهد کرد. در غیر این صورت، پیش فاکتور به عدم صدور مجوز تغییر وضعیت میدهد. با توجه به این که پروسه ثبت سفارش بازرگانی و ثبت سفارش واردات از چین از اهمیت بالایی برخوردار است و باید ثبت این گونه اطلاعات با دقت بالایی صورت بگیرد، کارشناسان ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا صفر تا صد این فرایند را جهت اخذ مجوزی معتبر برای شما عزیزان انجام دهند.

نحوه ارسال درخواست ثبت سفارش در سامانه تجارت

چندین مرحله برای ثبت سفارش بازرگانی کالا در سامانه جامع تجارت ایران لازم است و باید مراحلی نظیر ثبت پیش فاکتور، استعلام ضوابط کالا و مشاهده مجوزهای مورد نیاز را طی کنید تا بتوانید درخواست خود را درخصوص ثبت سفارش واردات از چین را ارسال کنید. ممکن است واردات کالاهای شما نیازی به مجوز نداشته باشد؛ درغیر این صورت باید مجوزهای لازم را اخذ کنید تا وضعیت پیش فاکتور به آماده ثبت سفارش تغییر کند. در این مرحله شما یا نماینده قانونی شما میتوانید گزینه ارسال درخواست ثبت سفارش را انتخاب و کادرهای مورد نظر را تکمیل نمایید.

در ادامه باید منتظر پاسخ سامانه جامع تجارت در رابطه با نتیجه ارسال درخواست خود بمانید. پیش از آن که پاسخی از سمت سامانه ارائه شود، وضعیت پیش فاکتور در حالت منتظر نتیجه کارشناسی باقی خواهد ماند و در صورت تائید ثبت سفارش، وضعیت پیش فاکتور به آماده پرداخت کارمزد تغییر خواهد کرد. با پرداخت کارمزد، به صفحه مدیریت ثبت سفارش منتقل خواهید شد. فرایند مدیریت ثبت سفارش بازرگانی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پیشنهاد میکنیم در رابطه با سایر عملیات های تجاری خود در سامانه جامع تجارت حتما از کارشناسان فعال در این حوزه کمک بگیرید.

به علاوه، از آنجا که ممکن است در هر یک از مراحل مذکور جهت ثبت سفارش بازرگانی یا ثبت سفارش واردات از چین با مشکلاتی مواجه شوید یا تسلط کافی بر همه مراحل نداشته باشید، کارشناسان ققنوس ترخیص اماده هستند تا علاوه بر انجام کلیه مراحل ترخیص کالا، مجوز معتبر ثبت سفارش را هم برای شما در سریع ترین زمان ممکن دریافت نمایند.

مدیریت ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت چگونه است؟

مرحله مدیریت ثبت سفارش در سامانه تجارت برای زمانی است که شما موفق به انجام مراحل ثبت سفارش بازرگانی و دریافت شماره ۸ رقمی شده‌اید. هنگامی که درخواست خود را برای ثبت سفارش ارسال و درخواست شما مورد تائید قرار میگیرد تا کارمزد را پرداخت کنید، یک شماره ۸ رقمی تحت عنوان شماره ثبت سفارش دریافت خواهید کرد که برای انجام سایر مراحل واردات و ترخیص کالا از گمرک ضروری است. شما میتوانید در منوی عملیات تجاری سامانه، بر روی گزینه مدیریت ثبت سفارش کلیک و تمامی ثبت سفارش های خود را مشاهده کنید.

اگر بر روی گزینه جزئیات کلیک کنید، میتوانید جزئیات ثبت سفارش بازرگانی خود را مشاهده و در صورت نیاز، نسبت به ویرایش، ابطال یا تمدید ثبت سفارش واردات اقدام نمایید. دقت داشته باشید در صورتی که اطلاعات ثبت سفارش واردات خود را ویرایش کنید و تغییر دهید، مجددا به سازمان توسعه تجارت جهت بررسی فرستاده خواهد شد. چند نکته مهم دیگر نیز در خصوص ویرایش جزئیات ثبت سفارش وجود دارند که لازم است مورد توجه خود قرار دهید. به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • اگر اطلاعات ثبت سفارش را ویرایش کنید، وضعیت آن به در حال ویرایش تغییر پیدا خواهد کرد و کاربر برای ارائه عملیات ویرایش باید به بخش مدیریت پیش فاکتور در سامانه مراجعه کند. برای پیدا کردن ثبت سفارش در قسمت مدیریت پیش فاکتور، باید شماره پرونده را جستجو کنید.
  • در صورتی که اطلاعات ثبت سفارش را تغییر دهید، تمامی ضوابط کالایی استعلام خواهد شد و مجوزهای اخذ شده باطل میگردند؛ در نتیجه بهترین راهکار برای جلوگیریاز اتلاف وقت و سرمایه زیاد، واگذاری این مراحل به کارشناسانی است که تسلط کافی بر صفر تا صد پروسه اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی دارند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، مغایرت اطلاعات سند حمل با اطلاعات ثبت سفارش است. این مشکل میتواند ناشی از تکمیل اشتباه فرم اظهار یا تغییر اطلاعات است که در این حالت باید ثبت سفارش را ویرایش، کارمزد را مجددا پرداخت و درخواست به روزرسانی دهید تا پس از تائید به روزرسانی، اقدام به تعیین منشا ارز نمایید.

پیش نیازهای ثبت سفارش بازرگانی چیست؟

پیش از آن که فرایند ثبت سفارش واردات را خودتان آغاز کنید یا این مراحل توسط کارشناسان ما در ققنوس ترخیص انجام بگیرند، به تهیه چند مورد از اسناد و مدارک لازم داریم تا بتوانیم موفق به دریافت مجوز ثبت سفارش شویم. هر شخص حقیقی و حقوقی که دارای کارت بازرگانی میباشد، میتواند نسبت به انجام مراحل ثبت سفارش و ترخیص کالا اقدام نماید، اما در مراحل اولیه باید درسامانه جامع تجارت ثبت نام و اسناد و مدارک مورد نیاز را تهیه کند. پیش نیازهایی که برای ثبت سفارش واردات از چین باید در اولویت قرار بگیرند، شامل موارد زیر میشوند:

  • تهیه پروفرما: پروفرما اطلاعاتی نظیر نام، شماره تماس، آدرس فروشنده و اطلاعات کامل درباره کالا مانند وزن خالص و ناخالص، شرح کالا، کد تعرفه، ارزش، کرایه حمل و محل بارگیری کالا، ترم حمل، محل تحویل بار، نحوه پرداخت هزینه ها به فروشنده و.. را شامل میشود و باید از فروشنده دریافت شوند. کارشناسان ققنوس ترخیص با بررسی تمامی موارد، پروفرمای مورد نیاز را همراه با جستجو و مذاکره با فروشنده خارجی برای شما دریافت خواهند کرد.
  • ثبت نام در سامانه جامع تجارت: برای کسانی که دارای حساب کاربری در سامانه جامع تجارت ایران نمیباشند، لازم است با همراه داشتن کارت بازرگانی معتبر نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند.
    دریافت توکن (گواهی امضا الکترونیکی): برای ایجاد پرونده های جدید در سامانه جامع تجارت نیاز به اتصال
  • توکن (گواهی امضا الکترونیکی) به این سامانه است. برای اخذ توکن لازم است وارد سامانه gica.ir شوید و بر روی گزینه ثبت نام متقاضیان گواهی الکترونیکی کلیک کنید. در ادامه با ثبت درخواست و پرداخت مبلغ مورد نیاز میتوانید کدرهگیری را دریافت نمایید. در ادامه همراه با کد رهگیری و بقیه مدارک باید به نزدیک ترین دفتر ثبت مراجعه و توکن را اخذ کنید.

معرفی انواع روش های ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش واردات از چین بسته به روش های پرداخت، درخواست متقاضی، نحوه انتقال ارز و اعتبارهای اسنادی میتواند انواع مختلفی داشته باشد. از آنجا که آشنایی با هر یک از انواع ثبت سفارش بازرگانی برای دریافت مجوز ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ضروری میباشد، موارد زیر را دنبال کنید تا بتوانید با انواع مختلف این مجوز با توجه به نیاز خود جهت واردات کالا آشنا شوید:

  • ثبت سفارش براساس شیوه پرداخت

ثبت سفارش واردات کالا بر اساس شیوه پرداخت میتواند به یکی از روش های ارز بانکی یا غیربانکی صورت بگیرد. فرایند ثبت سفارش به شیوه پرداخت ارز بانکی نیز دارای چند نوع میباشد که عبارتند از: مدت دار، نقدی، برات وصولی و حواله های بانکی. علاوه بر این، بدون انتقال ارز، ارز متقاضی منشا ارز خارجی و واردات در مقابل صادرات از جمله انواع ثبت سفارش براساس روش پرداخت غیربانکی هستند. دقت داشته باشید در صورتی که کالایی مشمول استاندارد اجباری باشد، شماره استاندارد هنگام ثبت سفارش در سامانه باید حتما درج شود.

  • ثبت سفارش طبق درخواست متقاضی

نوع دیگری از روش های ثبت سفارش بازرگانی کالا، ثبت سفارش براساس درخواست متقاضی میباشد. این شیوه از دریافت مجوز ثبت سفارش نیز شامل چند نوع میشود که عبارتند از افتتاح، جایگزین، اصلاحیه، افتتاح از محل تنخواه، کنینتر و حمل.

  • شیوه ثبت سفارش بازرگانی در قبال صادرات

زمانی که واردات کالا با استفاده از پروانه صادراتی معتبر و مهر گمرک خروجی از کشور انجام شود، ثبت سفارش واردات در قبال صادرات باید صورت بگیرد. در این شیوه از ثبت سفارش بازرگانی، اعتبار مورد قبول گمرک از تاریخ صدور پروانه صادراتی با شماره کوتاژ وارداتی یکسان خواهد بود.

  • روش ثبت سفارش بدون انتقال ارز

ثبت سفارش کالا بدون انتقال ارز برای دو گروه از کالاها قابل انجام است. گروه اول به ۱۸ قلم کالای اعلام شده که شامل پارچه، پوشاک، سیگار، قطعات کامپیوتری، قطعات خودرو و.. میشوند، اختصاص دارد. گروه دوم کالاها نیز قطعات و تجهیزات منفصله مورد نیاز واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنایع را شامل میشود.

  • ثبت سفارش با استفاده از اعتبار اسنادی یوزانس

اعتبار اسنادی یوزانس چیست؟ در این شیوه از اعتبارات اسنادی، فروشنده کالا یا تجهیزات با تعیین یک مدت زمان مشخص، به خریدار این فرصت را میدهد تا در این مدت زمان نسبت به پرداخت هزینه ها اقدام نماید. نکته دیگری که مطرح است، این است که خریدار باید مبلغی را تحت عنوان سود و بهره در این مدت زمان مقرر به فروشنده پرداخت کند. اگر جهت پرداخت های بین المللی خود از اعتبار اسنادی یوزانس استفاده کردید، حتما باید این شرایط را هنگام ثبت سفارش بازرگانی ذکر نمایید.

  • ثبت سفارش اعتبار اسنادی مدت دار

با گشایش اعتبار اسنادی مدت دار، زمانی که ذینفع اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه دهد، امکان پرداخت وجه زودتر از موعد وجود ندارد و مبلغ اعتبار تنها در تاریخی که از قبل تعیین و توافق شده است، پرداخت خواهد شد. متقاضیانی که از اعتبار اسنادی مدت دار استفاده میکنند، در جزئیات ثبت سفارش واردات از چین حتما این مورد را ذکر نمایند.

  • ثبت سفارش با روش اعتبار اسنادی دیداری

اگر متقاضی گشایش اعتبار اسنادی دیداری هستید، باید بدانید که در این شیوه با ارائه اسناد مورد نیاز به بانک ابلاغ کننده، بلافاصله وجه مورد نظر پرداخت خواهد شد. در واقع محدودیت زمانی وجود ندارد و با تسلیم اسناد به بانک مربوطه، فروشنده میتواند مبلغ توافق شده را دریافت کند. مانند سایر روش های ثبت سفارش بازرگانی، این شیوه و شرایط نیز باید در سامانه ثبت شوند.

لیست اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ثبت سفارش بازرگانی

واردات کالا بدون ثبت سفارش بازرگانی امکان پذیر نخواهد بود و تمامی مراحل ثبت سفارش واردات در سامانه جامع تجارت ایران به صورت الکترونیکی انجام میگیرند. طی فرایند اخذ مجوز ثبت سفارش نیاز به ثبت پیش فاکتور، استعلام ضوابط کالایی و ارسال درخواست مجوزهای قانونی دارید، از این رو لازم است برخی اسناد و مدارک را تهیه و همراه خود داشته باشید تا بتوانید قسمت های مختلف این پروسه را به طور کامل تکمیل نمایید و منتظر نتیجه ثبت سفارش بازرگانی خود بمانید. پیشنهاد میکنیم پیش از شروع فعالیت اخذ مجوز ثبت سفارش، کلیه مدارک زیر را به طور کامل تهیه و جمع آوری کنید تا وقفه‌ای حین انجام مراحل مختلف در سامانه ایجاد نشود و با مشکل نقص مدارک یا اطلاعات مواجه نشوید. کارشناسان ققنوس ترخیص نیز برای انجام صفر تا صد مراحل ثبت سفارش واردات از چین، به لیست مدارک زیر نیاز دارند:

کارت بازرگانی معتبر، کارت عضویت وزارت بازرگانی، اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز، اصل و کپی پروفرما، کاتالوگ یا بروشور کالا و گواهی آنالیز برای برخی کالاها، نام و ادرس کامل خریدار، نام و آدرس کامل فروشنده، مشخصات کامل کالاها، نام کشور مبدا حمل، مکان بارگیری، وسیله حمل و نقل، مهلت حمل، نام کشور ذینفع و نام کشور تولید کننده کالا، نام مرز ورودی و گمرک مقصد بار، نحوه پرداخت وجه کالا، نام ارز مورد معامله، قیمت واحد کالا، قیمت فوب، مبلغ کرایه حمل بار، شماره و تاریخ صدور پروفرما و امضای آن، درج شماره استاندارد (برای کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند) و ارائه ترجمه رسمی برای پیش فاکتورهایی که به زبان غیرفارسی هستند، تمامی اسناد و اطلاعاتی هستند که برای ثبت سفارش واردات به آنها نیاز خواهید داشت.

خلاصه مراحل ثبت سفارش واردات کالا

مراحل ثبت سفارش واردات از چین مانند دیگر مراحل واردات کالا از حساسیت بسیاری برخوردار است و اغلب افرادی که آگاهی و دانش کافی در این زمینه ندارند، با مشکلات زیادی مواجه میشوند و سرمایه و وقت بسیاری را صرف این امر به ویژه برای اخذ مجوزهای قانونی میکنند. از آنجا که کمی بالاتر به معرفی کامل مراحل ثبت سفارش بازرگانی که تمامی آنها برای اخذ مجوزی معتبر از جانب کارشناسان ققنوس ترخیص انجام میشوند پرداختیم، در ادامه خلاصه‌ای از این فرایند را بیان خواهیم کرد تا ابتدا و انتهای مراحل ثبت سفارش را بهتر بشناسید. مراحل ثبت سفارش بازرگانی به طور خلاصه عبارت است از:

  • آگاهی از تعرفه کالای وارداتی، دریافت کد تعرفه گمرکی و گواهی و اسناد مورد نیاز کارشناسان سازمان
  • دریافت پروفرما از فروشنده که تمامی اطلاعات مربوط به کالا مانند وزن، تعداد و قیمت و.. را شامل میشود.
  • ثبت نام در سامانه جامع تجارت (درصورتی که دارای کارت بازرگانی هستید و در این سامانه حساب کاربری ندارید)
  • تکمیل فرم ها و ثبت اطلاعات مورد نظر در سامانه و تائید آنها
  • تائید استعلام بانک درصورت ویرایش یا اصلاحیه اطلاعات ثبت سفارش
  • اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز طبق جدولی که در سامانه جامع تجارت ایران نمایش داده میشود.
  • واریز وجه کارمزد ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ایران

روش محاسبه هزینه ثبت سفارش کالا

به طور کلی برای محاسبه هزینه های واردات کالا باید بگوییم که تمامی هزینه ها اعم از هزینه ثبت سفارش بازرگانی، حمل و نقل، انبارداری و.. تا حد زیادی به نوع و ماهیت کالای وارداتی مانند وزن و حجم آن بستگی دارد. نکته‌ای که جهت محاسبه هزینه های واردات و ترخیص کالا از گمرک باید توجه داشته باشید، اصول و قوانینی است برای محاسبه آنها وجود دارد و هرگونه اشتباهی میتواند سبب بروز مشکلات حتی خسارت های هنگفت شود. علاوه بر این، قوانین، بخشنامه ها و بودجه اختصاصی واردات به طور مداوم و هرساله دچار تغییراتی میشوند؛ به همین دلیل لازم است تا تجار یا ترخیص کاران گمرکی از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشند.

از آنجا که طبق قوانین و مقررات گمرکی در آخرین مراحل از ثبت سفارش بازرگانی کالا در سامانه جامع تجارت نیاز به پرداخت کارمزد دارید، باید بتوانید این هزینه را محاسبه و پرداخت نمایید تا موفق به اخذ مجوز ثبت سفارش شوید. برای محاسبه کارمزد ثبت سفارش بازرگانی کافی است ارزش کل پروفرما را در نرخ ارز ضرب نمایید و حاصلضرب را بر عدد ۲۰۰۰ تقسیم نمایید را مبلغ پرداختی به دست آید.

  • کارمزد ثبت سفارش واردات: ارزش کل پروفرما * نرخ ارز / ۲۰۰۰

کارشناسان ققنوس ترخیص با تسلط کامل بر تمامی هزینه های ترخیص کالا به ویژه هزینه هایثبت سفارش بازرگانی، آمادگی انجام محاسبات کلیه هزینه های لازم را دارند و از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر خدمات ویژه استعلام قیمت ترخیص کالا، شما میتوانید صفر تا صد مراحل ثبت سفارش را جهت دریافت مجوزی معتبر و مناسب از وزارت صمت انجام دهند.

نکات مهم جهت تکمیل فرم و اوراق ثبت سفارش

اوراق ثبت سفارش از قسمت های متعددی تشکیل شده است و هر مرحله نیاز به اطلاعات مشخصی دارد تا بتوانید سایر مراحل ثبت سفارش بازرگانی را انجام دهید. گام به گام مراحل ثبت سفارش را به طور کامل برای شما شرح دادیم، اما اگر واجد شرایط هستید و شخصا میخواهید نسبت به اخذ این مجوز اقدام نمایید، حتما به چند نکته اساسی توجه داشته باشید.

در قسمت مشخصات متقاضی لازم است براساس مندرجات کارت بازرگانی و بخش مربوط به شماره ثبت نام، شماره کارت عضویت وزارت بازرگانی را جهت تکمیل فرم وارد نمایید. در بخش مشخصات فروشنده نیز باید تمامی اطلاعات مربوط به فروشنده و مندرج در پروفرما به طور کامل ثبت شوند. همچنین، در صفحه شرایط قرارداد باید اطلاعات را براساس شرایط و مواردی که میان خریدار و فروشنده به توافق رسیده‌اند و در پروفرما درج شده‌اند، تکمیل کنید. در صفحه مشخصات حمل بار، اگر خرید به صورت فوب نباشد، نباید این قسمت کامل  شود؛ در غیر این صورت، لازم است تمام اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

شما باید برای ثبت سفارش حمل های جداگانه، علاوه بر قسمتی که ذکر کردیم، مراحل ثبت سفارش حمل جداگانه را نیز انجام دهید. علاوه بر این، به منظور کامل کردن قسمت مشخصات کالا باید اطلاعات را براساس تعرفه کالا، پروفرما و کتاب قانون و مقررات واردات و صادرات ثبت گردد. در آخرین مراحل از ثبت سفارش بازرگانی و در صفحه تخصیص ارز، اگر سهمیه‌ای توسط سازمان یا وزارت خانه‌ای ثبت شده باشد، متقاضی لازم است محل مربوطه را در اوراق ثبت سفارش مهر و امضا کند.

شرایط تمدید ثبت سفارش کالا چگونه است؟

در شرایطی که نیاز به تمدید ثبت سفارش های بازرگانی کالا داشتید، میتوانید مجددا نسبت به انجام ثبت سفارش اقدام نمایید. برای تمدید سفارش کالا لازم است ابتدا فرم درخواست تمدید ثبت سفارش را تکمیل کنید و برخی مدارک مانند اصل و فتوکپی اوراق ثبت سفارش و پروفرمای اولیه را ارائه دهید. در صورتی که قصد ابطال ثبت سفارش های خود را داشتید، باید یک درخواست برای ابطال ثبت سفارش ارسال کنید. در هر دو حالت و بعد از تکمیل فرم مربوطه باید منتظر بمانید تا نتیجه درخواست شما اعلام شود.

ترخیص کدام کالاها بدون ثبت سفارش بازرگانی امکان پذیر است؟

واردات و ترخیص برخی کالاها نیاز به انجام ثبت سفارش بازرگانی و دریافت این مجوز ندارد، برای این که مطمئن شوید کالای شما در لیست این گونه موارد قرار میگیرد یا خیر، میتوانید لیست زیر را بررسی کنید. طبق قوانین و مقرات واردات و صادرات کشور، کالاهای وارداتی زیر نیاز به اخذ مجوز ثبت سفارش ندارند و معمولا پروسه ترخیص آنها سریع تر میباشد.

  • ترخیص کالاهایی که توسط خانواده های مرزنشین، ملوان ها، کارکنان شناورها و شرکت های تعاونی مورد استفاده قرار میگیرند.
  • ترخیص کالاهای خاص نظامی که باید توسط وزارت دفاع تائید شوند.
  • ترخیص کالاهای خاص سازمان انرژی اتمی که باید توسط سازمان انرژی اتمی تائید شوند.
  • با توجه به آئین نامه و مقررات واردات و صادرات و براساس فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، ترخیص کالاهایی که مسافران با خود به همراه دارند نیازی به ثبت سفارش ندارد.
  • ترخیص کالاهایی که توسط پست وارد میشوند.
  • براساس آئین نامه و مقررات صادرات و واردات، ترخیص نمونه های تجاری و تولیدی به انجام ثبت سفارش بازرگانی نیاز ندارد.
  • ترخیص نمونه کالاهایی که جهت عرضه در تمامی نمایشگاه های بین المللی و تخصصی به کشور وارد شده‌اند.

مراحل ثبت سفارش کالا در سایر کشورها به چه صورت است؟

در صورتی که قصد انجام فعالیت های تجاری بین المللی را دارید، مراحل ثبت سفارش بازرگانی در سایر کشورها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در ایالات متحده امریکا، متقاضیان مجوزثبت سفارش باید از سامانه اظهارنامه خودکار (AMS) استفاده کنند. در اتحادیه اروپا، برای ثبت سفارش های کالا از سامانه کنترل واردات استفاده میشود و مراحل خاص خود را دارد. همچنین، برایثبت سفارش بازرگانی کالاها در کانادا از سامانه اطلاعات تجاری پیش از ورود (ACIS) استفاده میگردد.

مدت زمان اعتبار ثبت سفارش کالا چقدر است؟

در پاسخ به سوال مدت زمان اعتبار مجوز ثبت سفارش بازرگانی باید بگوییم که این اعتبار ۶ ماهه میباشد. شما یا کارشناسان متخصص این حوزه زمانی که شماره ۸ رقمی و مجوز ثبت سفارش را دریافت میکنید، ۶ ماه فرصت دارید تا نسبت به واردات و ترخیص کالا از گمرک اقدام نمایید؛ چرا که عدم بی توجهی میتواند سبب ابطال ثبت سفارش شود. الببته دقت داشته باشید که درصورت پرداخت کارمزد و با رعایت قوانین تمدید ثبت سفارش کالاها، این مدت زمان قابل تمدید میباشد. در انواع ثبت سفارش با استفاده از اعتبارات اسنادی، اعتبار این مجوز تا ۲۴ ماه قابل افزایش است.

مراحل استعلام و اخذ شناسه فروشنده خارجی در سامانه جامع تجارت

یکی از بخش های مهم سامانه جامع تجارت، قسمت استعلام فروشنده خارجی میباشد که در عملیات های تجاری برون مرزی بسیار حائز اهمیت است. اگر به دنبال استعلام و اخذ شناسه فروشنده خارجی هستید، میتوانید از منوی عملیات تجاری که در قسمت راست صفحه قرار دارد، بر روی گزینه مدیریت فروشندگان خارجی کلیک نمایید و در صفحه جدید به بخش اخذ شناسه فروشنده خارجی جدید مراجعه کنید. با کلیک بر روی گزینه اخذ شناسه فروشنده خارجی جدید میتوانید اطلاعات فروشنده خارجی را وارد و شناسه فروشنده جدید را از سامانه فیدا دریافت کنید. در ادامه نیز لازم است تا در پنجره باز شده، حقیقی یا حقوقی بودن فروشنده را انتخاب و کادرهای خواسته شده را تکمیل نمایید. هر سوالی که در این زمینه داشتید و اگر با مشکلی مواجه شدید، کارشناسان ققنوس ترخیص آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما و ارائه مشاوره های تخصصی در خصوص ثبت سفارش بازرگانی و ثبت سفارش واردات از چین هستند.

خدمات ققنوس ترخیص در زمینه ثبت سفارش واردات کالا

قطعا به عنوان یک تاجر یا بازرگان با اهمیت ثبت سفارش بازرگانی کالا آشنا هستید. ثبت سفارش و دریافت پروفرما از فروشنده از مهمترین و اولین مراحل هر فعالیت تجاری برون مرزی میباشند که بدون این مجوزها و اسناد به هیچ عنوان قادر به واردات و ترخیص کالا از گمرک نخواهید بود. با توجه به این که ثبت سفارش بازرگانی از الزامات مهم در حوزه واردات کالا میباشد، انجام درست و قانونی دریافت مجوز ثبت سفارش نیاز به اطلاعات و دانش کافی دارد. همانطور که عدم شناخت و اطلاعات ناقص میتواند هر فعالیتی را با مشکلات جدی مواجه کند، دقت ناکافی هنگام تکمیل اوراق ثبت سفارش میتواند بسیار زمان بر و پرهزینه باشد.

از آنجا که پروسه ثبت سفارش واردات از چین و دیگر ثبت سفارش ها از حساسیت بالایی برخورداراست و باید مطابق قوانین اجرایی صورت بگیرد، ققنوس ترخیص در زمینه ثبت سفارش بازرگانی خدمات ویژه‌ای را به مشتریان خود ارائه میدهد. اگر به دنبال افزایش سرعت فرایند واردات و ترخیص کالاهای خود از گمرک هستید و قصد دارید از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کنید، کارشناسان ققنوس ترخیص با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز ثبت سفارش میتوانند مجوزی معتبر را برای فعالیت شما دریافت کنند.

جمع بندی

عملیات ثبت سفارش برای واردات هرگونه کالا و محصولی به کشور (به غیر از برخی استثنائات) الزامی میباشد و به هیچ عنوان نمیتوان از اهمیت اخذ مجوز ثبت سفارش که از اولین شروط واردات کالاست، غافل شد. پروسه دریافت این مجوز مانند اغلب فعالیت های تجاری به صورت الکترونیکی باید صورت بگیرد؛ اما از آنجا که برخورداری از کارت بازرگانی معتبر ضروری میباشد، شما میتوانید یک شرکت ترخیص کالای معتبر هماهنگ کرده و مراحل ثبت سفارش بازرگانی را به طور کامل به آنها بسپارید.

دقت داشته باشید که فرایند ثبت سفارش واردات از اهمیت بالایی برخوردار است و اطلاعات هر مرحله از ثبت سفارش اعم از ثبت پیش فاکتور و دریافت مجوزهای قانونی مورد نیاز باید با دقت بسیار بالایی صورت بگیرند؛ به همین منظور، دانش، اطلاعات، تجربه و مهارت افرادی که قصد اخذ مجوز ثبت سفارش را دارند، باید مورد توجه قرار بگیرد. تمام تلاش کارشناسان و تیم ققنوس ترخیص بر این است تا شما تجارتی راحت تر و پرسودتر را تجربه کنید.

خدمات ثبت سفارش گمرکی از مهمترین خدمات ما در این حوزه میباشد که صفر تا صد مراحل ثبت سفارش را برای اخذ مجوزی معتبر و مناسب از وزارت صمت برای مشتریان خود انجام میدهیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات و راهنمایی های بیشتر داشتید، دیگر خدمات ققنوس ترخیص در حوزه های مشاوره بازرگانی و ترخیص کالا از گمرکات کشور را نیز مورد توجه خود قرار دهید.

سوالات متداول ثبت سفارش بازرگانی

جهت ثبت سفارش کالا تاجر و یا بازرگان بایستی به وبسایت جامع تجارت ایران مراجعه نماید و با استفاده از نام کاربری و رمز ورود خود نسبت به ثبت سفارش در این سامانه اقدام نماید.

دریافت پروفرما از فروشنده، ثبت نام در سامانه جامع تجارت، تکمیل اسناد و فرم های مورد نظر در سامانه و تایید آنها، تایید استعلام بانک در صورت اصلاحیه اطلاعات، اخذ مجوزات قانونی مورد نیاز موجود در سامانه تجارت و در نهایت واریز وجه کارمزد ثبت سفارش.

ثبت سفارش بر اساس درخواست متقاضی، پرداخت ثبت سفارش بر اساس درخواست متقاضی، ثبت درخواست بر اساس سفارش بازرگانی در قبال صادرات، ثبت سفارش بدون انتقال ارز، ثبت با استفاده از اعتبار اسنادی یوزانس، ثبت با استفاده از اسناد اعتبار مدت دار و مواردی از این قبیل.

جهت ثبت درخواست سفارش کالا ابتدا بایستی به سامانه جامع تجارت مراجعه نمایید، البته از قبل لازم است تا پروفرما و مدارکات دیگری را نیز جهت درخواست ثبت سفارش اخذ نمایید.

بله. در صورتی که قصد انجام فعالیت های تجاری داشته باشید، مراحل ثبت سفارش کالا در سایر کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ... نیز انجام می‌شود.

جهت ثبت و سفارش کالا ابتدا باید پروفرما یا پیش فاکتور کالا را از فروشنده دریافت و نسبت به ثبت سفارش واردات بازرگانی کالا در سامانه جامع تجارت اقدام نمایید، چرا که ثبت سفارش کالا مهمترین بخش واردات کالا می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت هزینه های ثبت سفارش کالا به مواردی مانند حمل و نقل، انبارداری کالا و همچنین به نوع و ماهیت کالای وارداتی مانند حجم و وزن آن بستگی دارد.

هنگام ثبت سفارش کالا در سامانه تجارت جامع رعایت این نکته مهم است که باید شماره موبایل با کد ملی وارد شده مطابقت داشته باشد؛ چرا که تمامی اطلاع رسانی های پیامکی از سمت سازمان به شماره تلفن وارد شده، ارسال خواهد گردید.

کالاهای خاص نظامی، کالاهای خاص سازمان انرژی اتمی، کالاهایی که توسط خانواده های ملوان ها، مرزنشینان و شرکت‌های تعاونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کالاهایی که جهت عرضه در نمایشگاه های تخصصی وارد کشور می‌شود و غیره.

کارت بازرگانی معتبر، کارت عضویت در وزارت بازرگانی، اخذ مجوزات قانونی، ارائه اصل و کپی پروفرما کالا، نام و آدرس کامل تولید کننده و مشخصات کالا، بروشور کالا و موارد مشابه آن.

خانهفرم استعلامتماس با ما
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x