تشریفات گمرکی بار مرجوعی

در شرایطی قرار دارید که امکان ترخیص مجدد کالا برای شما فراهم نمیباشد؟ اصلا نگران نباشید! ققنوس ترخیص به عنوان حق العملکار رسمی گمرک در ایران، امکان ترخیص کالاهایی که به هر دلیلی اعم از نقص در اسناد و مدارک یا عدم آشنایی با تشریفات ترخیص بار صادراتی در گمرک گیر کرده اند را فراهم کرده است. کارگزاران گمرکی ققنوس میتوانند در هر مرحله از ترخیص کالا، تشریفات گمرکی بار مرجوعی را با دقت کامل به انجام برسانند تا دچار هزینه های اضافی و خسارت های احتمالی ناشی از مرجوع کردن کالا نشوید. تشریفات گمرکی بار مرجوعی با حساسیت بالایی رو به رو است؛ از این رو، توصیه میکنیم این فرایند را به افراد غیرمتخصص واگذار نکنید.

تشریفات گمرکی بار مرجوعی

فهرست مطالب

شرایط کالای مرجوعی چیست؟

طبق قوانین و مقررات امور گمرکی، کالای مرجوعی به کالایی گفته میشود که به دلایل متفاوتی مانند ممنوعیت، غیرمجاز بودن یا عدم مطابق با مجوزهای مربوطه امکان ترخیص آن از گمرک وجود ندارد. به علاوه، برای کالاهای وارداتی که به صورت موقت موارد کشور شده‌اند و بارهایی که به دلیل برخی مشکلات باید مجدد به کشور مبدا برگشت داده شوند، نیز همین شرایط وجود دارد و کالا باید بازگشت داده شود. البته کالا تا زمانی میتواند به خارج از کشور اعاده شود که به فروش نرسیده باشد؛ در صورتی که کالاهای وارداتی (واردات موقت) به فروش رسیده باشند، امکان بازگشت انها فراهم نخواهد بود.

نکته دیگر این است که کالاهای مرجوعی در گروه واردات قطعی یا صادرات قطعی به شمار نمیروند و به همین دلیل، از پرداخت مبالغی نظیر عوارض گمرکی، حقوق گمرکی و سود بازرگانی و.. معاف خواهند بود که در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد. اما دلایل مرجوعی کالا چیست؟ برخی از مهمترین دلایلی که سبب مرجوعی کالا میشوند، عبارتند از:

  • عدم اخذ گواهی قرنطینه نباتی
  • عدم انطباق کالا با اطلاعات ثبت سفارش آن
  • تصمیم صاحب کالا مبنی بر ترخیص نشدن کالا
  • کالاهای غیرمجاز و ممنوع الورود
  • کالاهای وارداتی موقت
  • عدم صدور گواهی استاندارد
  • عدم اخذ گواهی بهداشت

با توجه به این که احتمال دارد پس از واردات کالا و در صورت استفاده از آن با مشکلاتی نظیر خرابی محصول مواجه شوید و تصمیم به استفاده از گارانتی و برگشت کالا به فروشنده در کشور صادر کننده داشته باشید، ممکن است انجام مجدد فرایند ترخیص کالا به هر دلیلی برای شما سخت یا غیرممکن باشد؛ از این رو، بهترین راهکار میتواند استفاده از خدمات تشریفات گمرکی بار مرجوعی توسط ققنوس ترخیص باشد که ترخیص محموله وارداتی شما را در سریع ترین زمان و به صورت کاملا قانونی فراهم میکند تا دچار هزینه ها و خسارت بیشتری نشوید.

عوارض گمرکی چقدر است؟

برای پاسخ به سوال عوارض گمرکی چقدر است؟ ابتدا بهتر است با نحوه محاسبه عوارض گمرکی و تعریف آن به طور کامل آشنا شوید. عوارض گمرکی از جمله انواع عوارض در کشور ما میباشد که اغلب به کالاهای وارداتی تعلق میگیرد و به غیر از موارد خاص، کالاهای صادراتی از پرداخت عوارض معاف هستند. نحوه محاسبه عوارض گمرکی به صورت مجموع حقوق گمرکی، ۴ درصد از ارزش کالا و سود بازرگانی میباشد و با توجه به این که مبلغ آن به حقوق گمرکی، سود بازرگانی و ارزش کالا بستگی دارد و برای محاسبه این هزینه ها باید دقت زیادی صرف کنید، بهترین راهکار استفاده از کمک و راهنمایی های مشاورین جهت استعلام قیمت ترخیص کالا میباشد.

تجار و وارد کنندگان در گذشته برای پرداخت عوارض گمرکی نیاز به مراجعه حضوری به گمرک مورد نظر داشتند، اما در چند سال اخیر با راه اندازی سامانه‌ای اختصاصی، امکان پرداخت آنلاین عوارض گمرکی برای متقاضیان فراهم شده و میتوانند نسبت به انجام آن اقدام نمایند. البته کار با سامانه پیمنت گمرک (payment.irica.ir) و محاسبه عوارض نیاز به اشنایی و تجربه کافی در این حوزه دارد تا اشتباهی رخ ندهد.

در رابطه با نحوه محاسبه عوارض گمرکی به چند نکته مهم باید توجه داشته باشید که شرایط خاصی را جهت ترخیص کالا ایجاد میکنند و این مورد جهت انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی نیز صدق میکنند. از جمله مهمترین نکات جهت پرداخت عوارض گمرکی میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صاحبان کالا و وارد کنندگانی که قصد انجام ترخیص کالا از گمرک را دارند، لازم است تا نه درصد از مجموع عوارض گمرکی کالاهای وارداتی خود را به عنوان مالیات ارزش افزوده به دولت پرداخت نمایند.
  • به طور معمول کالاهای صادراتی از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند؛ اما به موجب قوانین جدید، صادرکنندگان موادی نظیر مواد خام نفتی، دام و آب باید نسبت به پرداخت عوارض گمرکی تعیین شده اقدام نمایند.

دقت داشته باشید که پرداخت عوارض گمرکی تنها از طریق سامانه پیمنت گمرک به نشانی payment.irica.ir امکان پذیر است و برای شروع پرداخت هزینه های گمرکی ملزم به شناخت چگونگی کار با این سامانه و نحوه محاسبه دیگر هزینه های ترخیص کالا هستید.

مراحل پرداخت عوارض گمرکی در سامانه payment.irica

برخلاف گذشته که برای پرداخت عوارض گمرکی و سایر هزینه های گمرکی نیاز به مراجعه حضوری در گمرک داشتیم، در حال حاضر نیازی به صرف زمان زیاد برای این کار نمیباشد و میتوانیم به سرعت و البته با دقت بسیار نسبت به محاسبه و پرداخت آنلاین چنین هزینه هایی اقدام نماییم. اگر شخصا به عنوان صاحب کالا قصد پرداخت عوارض گمرکی دارید، ابتدا لازم است تا شناسه پرداخت را از گمرک دریافت کنید و با ورود به به سامانه پیمنت گمرک پرداخت را انجام دهید.

لازم به ذکر است، علاوه بر پرداخت آنلاین عوارض گمرکی کالا، امکان پیگیری پرداخت های انجام شده و پیگیری تسهیم به صورت آنلاین نیز در این سامانه برای متقاضیان فراهم شده است. توجه داشته باشید که در حال حاضر، امکان پرداخت عوارض گمرکی کالا تا حداکثر ۵۰ میلیون تومان از طریق این سامانه (سامانه مدیریت متمرکز پرداخت های اینترنتی عوارض دولتی) وجود دارد و برای پرداخت عوارضی بیشتر از این مبلغ باید به گمرک مراجعه نمایید.

مراحل پرداخت عوارض گمرکی کالا به صورت آنلاین در سامانه مدیریت متمرکز پرداخت های اینترنتی عوارض دولتی به شرح زیر میباشد. این مراحل را جهت پرداخت مبلغ لازم دنبال کنید:

  • از طریق مرورگر خود وارد سایت مدیریت متمرکز پرداخت های اینترنتی عوارض دولتی به نشانی irica.ir شوید.
  • با ورود به سامانه، بر روی گزینه پرداخت آنلاین کلیک نمایید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
  • پس از افزودن شناسه پرداخت ۱۵ رقمی در کادر اول و عد امنیتی در کادر دوم، بر روی گزینه پرداخت کلیک کنید.
  • در صفحه تائید مبلغ هزینه گمرکی، اطلاعات پرداخت خود را مشاهده خواهید کرد و لازم است تا درگاه پرداخت آنلاین مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
  • بعد از انتخاب یکی از درگاه های پرداخت آنلاین بانکی، میتوانید مبلغ عوارض گمرکی را پرداخت و از طریق همین سامانه پیگیری های لازم را انجام دهید.

مراحل استعلام و پیگیری پرداخت عوارض گمرکی چگونه است؟

بعد از این که موفق به پرداخت عوارض گمرکی کالا در سامانه پیمنت گمرک شدید، میتوانید پیگیری های لازم را از طریق همین سامانه دنبال کنید. همچنین برای متقاضیانی که با مشکلاتی در روند پرداخت عوارض مواجه شده‌اند، امکان استعلام و پیگیری عوارض و اطلاع از وضعیت نهایی در سامانه مدیریت متمرکز پرداخت های اینترنتی عوارض دولتی وجود دارد.

برای استعلام و پیگیری آنلاین عوارض گمرکی از طریق این سامانه کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • وارد صفحه اصلی سامانه مدیریت متمرکز پرداخت های اینترنتی عوارض دولتی شوید.
  • اگر قصد استعلام و پیگیری وضعیت پرداخت عوارض را دارید، بر روی گزینه پیگیری پرداخت در بالای صفحه کلید کنید.
  • شناسه پرداخت ۱۵ رقمی و کد امنیتی را وارد و بر روی دکمه پیگیری پرداخت جهت ورود به صفحه بعد، کلیک نمایید.
  • در این مرحله شما میتوانید جزئیات کالای وارداتی خود را مشاهده کنید.

این نکته را فراموش نکنید که برای پرداخت عوارض گمرکی کالا حتی در شرایط تشریفات گمرکی بار مرجوعی، نیاز به دریافت شناسه پرداخت دارید و تنها پس از صدور این شناسه ۱۵ رقمی توسط گمرک قادر به پرداخت عوارض گمرکی خواهید بود. در صورتی که نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر پیرامون ترخیص کالا و هزینه های گمرکی داشتید، کارشناسان ققنوس ترخیص آماده پاسخگویی به شما عزیزان میباشند.

چه زمانی به تشریفات گمرکی بار مرجوعی نیاز داریم؟

در ابتدا قصد داریم برای پاسخ به این سوال از یک مثال استفاده کنیم. فرض کنید یک دستگاه صنعتی ۵۰۰ کیلویی را از یکی از کشورهای اروپایی وارد کرده‌اید و پس از باز کردن کالا و استفاده از آن، با مشکلاتی در یکی از قطعات ۲۰ کیلویی آن مواجه شده‌اید. طبیعتا بهترین تصمیم این است که تا زمانی که کالا گارانتی دارد، از ضمانت آن استفاده کنید؛ اما از آنجا که کالا وارداتی است و برای مرجوع کردن آن دوباره به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا نیاز دارید، باید تمامی اسناد و مدارک واردات دستگاه مانند پروانه بهره برداری، کارت بازرگانی و.. را مجددا جمع آوری نمایید و با مراجعه به گمرک، درخواست خود را مبنی بر مرجوع کردن قطعه آسیب دیده ۲۰ کیلویی ثبت نمایید.

از آنجا که برای مرجوع کردن کالای وارداتی خود باید مراحل ترخیص کالا را طی کنید، خدمات تشریفات گمرکی بار مرجوعی که توسط تیم ترخیص کار ققنوس ترخیص در اغلب گمرکات کشور انجام میگیرد، میتواند به انجام این پروسه کمک بسیاری کند. چرا که شما برای مرجوع کردن کالای خود از گمرک باید تمامی مراحل اظهار گمرکی، پرداخت هزینه های گمرکی و دریافت مجوزهای قانونی لازم را طی کنید تا بتوانید مجوز صادرات و خروج کالا از گمرک را جهت ارسال بار به کشور مبدا دریافت نمایید.

تشریفات گمرکی بار مرجوعی چه مراحلی دارد؟

زمانی که کالای وارداتی باید مجددا به کشور مبدا ارسال گردد و فرایند ترخیص کالا برای آن جهت خروج از گمرک کشور صورت بگیرد، تشریفات گمرکی بار مرجوعی شباهت بسیار زیادی به مراحل ترخیص کالای صادراتی دارد و در نهایت شما باید موفق به دریافت مجوز صادرات و ترخیص کالا شوید تا بتوانید بار را برگشت بزنید.

اگر شخصا به عنوان صاحب کالا اقدام به واردات و ترخیص کالا کرده بودید، حتما مجوزهای لازم و کارت بازرگانی و اسناد واردات را در اختیار دارید؛ در غیر این صورت، ترخیص کاران ما با برخورداری از کارت بازرگانی و آشنایی با مجوزها و مراحل تشریفات گمرکی بار مرجوعی آماده ترخیص و صدور کالای شما از گمرک میباشند. مراحلی که ترخیص کار ما در ققنوس ترخیص جهت ترخیص بار مرجوعی از گمرک انجام میدهند، شامل موارد زیر میشوند:

  • تنظیم اسناد و اظهار کالای مرجوعی به گمرک
  • دریافت شماره کوتاژ در دایره احراز هویت و مسیر گمرکی
  • پیگیری کنترل ها و ارزیابی کالا توسط ارزیاب گمرکی
  • تعیین تعرفه و ارزش گمرکی کالا
  • پرداخت هزینه ها به صندوق
  • مراجعه به انبارداری و دریافت اجازه بارگیری
  • خروج کالای مرجوعی از گمرک

در واقع برای مرجوع کردن کالای وارداتی خود باید تمامی مراحل ترخیص کالا اعم از تنظیم اظهارنامه، تهیه و جمع آوری اسناد واردات، پرداخت هزینه های گمرکی و.. را طی نمایید و در آخر، کالا پس از بررسی توسط ارزیاب و عبور از مسیر گمرکی تعیین شده میتواند به کشور مبدا صادر و بازگشت داده شود. مهمترین نکته در این پروسه این است که بتوانید تشریفات گمرکی بار مرجوعی را در سریع ترین زمان ممکن به انجام برسانید و از اتلاف وقت و سرمایه بیشتر جلوگیری نمایید؛ از این رو، سپردن عملیات گمرکی و تشریفات گمرکی بار مرجوعی به تیم ترخیص کار مجرب ما در ققنوس ترخیص امکان ترخیص سریع و راحت کالای مرجوعی را برای شما فراهم میکند.

پیشنهاد میکنیم برای این که شناخت بیشتری از مراحلی که کالای وارداتی یا صادراتی شما جهت ترخیص کالا از گمرک طی میکند، پیدا کنید، موارد زیر را دنبال کنید:

تنظیم اسناد و مدارک و ثبت اطلاعات

تمام اسنادی که برای واردات و ترخیص کالای وارداتی از گمرک به کار برده بودید را برای انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی باید مجددا تهیه و جمع آوری کنید. یک سری از اسناد و مدارکی که نیاز دارید شامل بارنامه، تصویر کارت بازرگانی، اظهارنامه واردات، قبض انبار، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور یا سیاهه خرید، پروفرما یا پیش فاکتور، اعلامیه تامین ارز با نامه برات، پکینگ لیست، پروانه بهره براداری (برای دستگاه های صنعتی و شرکت های تولیدی)، کاتالوگ و بروشور کالا و.. میباشند که جهت اظهار مرجوعی بودن کالا در گمرک و ثبت داده ها در سامانه مورد استفاده قرار میگیرند.

خوب است بدانید که اظهارنامه شامل دو نوع فرم میشود. فرم اول مربوط به سوالاتی راجع به صاحب کالا و نوع کالای مرجوعی است و فرم دوم به دیگر کالاها (در صورت وجود) اختصاص دارد. دقت داشته باشید که اگر قصد مرجوعی چندین کالا را دارید، به دنبال آن باید چند اظهارنامه تنظیم کنید.

دریافت شماره کوتاژ در دایراه احراز هویت و تعیین مسیر گمرکی

پس از این که کالای مرجوعی خود را به گمرک جهت انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی اظهار کردید، مرحله بعدی به احراز هویت اختصاص دارد. جزئیات و اطلاعاتی که ثبت کرده‌اید مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورت تائید، شماره‌ای تحت عنوان کوتاژ به صورت کاملا اختصاصی به کالای شما تعلق خواهد گرفت. به هر اظهارنامه‌ای که ثبت میشود، یک شماره کوتاژ اختصاص می یابد و بعد از دریافت شماره کوتاژ، اظهارنامه لاک و مهر خواهد شد.

در ادامه، برای انجام تمامی مراحل کنترل و بررسی بار مرجوعی توسط ارزیاب گمرک، یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز تعیین خواهند شد و همان طور که میدانید، شرایط بازرسی و کارشناسی کالاها در این مسیرها متفاوت میباشد. نکته‌ای که در این میان بسیار حائز اهمیت است، سرعت انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی است تا بتوانید در اسرع وقت از ضمانت برگشت کالا استفاده کنید و بیش از این متحمل هزینه های ترخیص کالا و حمل و نقل نشوید؛ از این رو، کارشناسان و تیم حرفه‌ای ققنوس ترخیص آماده هستند تا به طور کامل شما را در این زمینه همراهی و راهنمایی کنند.

کنترل کالا توسط ارزیاب گمرک

انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی از این قاعده مستثنی نمیباشد و مانند هر کالای دیگری که فرایند ترخیص کالا را طی میکند، توسط کارشناس و ارزیاب گمرک مورد بازرسی و بررسی قرار خواهد گرفت تا صحت اطلاعات و مطابقت آنها با کالا ارزیابی شوند. پس از انجام بازرسی توسط ارزیاب و تائید اسناد و مدارک و ارزش کالا، در بخش دایره ارزش مواردی مانند سوابق گمرکی، ارزش اظهاری و سایر روش های ارزش مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

اخذ مجوزهای قانونی

فرایند انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی همانند مراحل ترخیص کالای صادراتی میباشد و بدون اخذ مجوزهای ضروری و قانونی قادر به ترخیص و خروج کالای مرجوعی از گمرک نخواهید بود. مجوز ثبت سفارش از جمله مهمترین مجوزهایی است که برای ترخیص کالا به آن نیاز دارید.

بررسی تعرفه گمرکی و مطابقت کالا توسط ارزیاب گمرک

در اخرین مراحل ترخیص کالا، ارزیاب یا همان کارشناس سرویس به بررسی تعرفه گمرکی کالا و تطبیق آن با اسناد ارائه شده میپردازد. علاوه بر این، اسناد واردات و خروج بار مرجوعی، مجوزهای مورد نیاز و.. نیز مورد بررسی کارشناس گمرکی قرار خواهند گرفت تا مجوزهای صدور و خروج بار مرجوعی از قلمرو گمرکی کشور صادر گردد.

پرداخت هزینه ها و صدور سند ترخیص

سند ترخیص کالا زمانی صادر خواهد شد که هزینه های گمرکی را به طور کامل تسویه نمایید. در این مرحله بعد از این که مبلغ پرداخت تعیین شده از سوی گمرک را به حساب گمرک پرداخت کردید، لازم است تا فیش پرداخت را دریافت کرده و به گمرک ارائه دهید تا پروانه سبز گمرکی جهت ترخیص بار مرجوعی صادر شود. صدور پروانه سبز گمرکی به این معناست که عملیات ارزیابی به پایان رسیده، هزینه های گمرکی تسویه شده و لازم است تا مقدمات خروج بار از گمرک را فراهم کنید.

انبارداری و دریافت مجوز بارگیری

با توجه به این که تشریفات گمرکی بار مرجوعی همانند مراحل ترخیص کالای صادراتی است و باید مجددا مراحل ترخیص کالا را طی کنید تا بتوانید بار مرجوعی خود را از گمرک خارج و به کشور مبدا ارسال نمایید، لازم است تا تمامی عملیات گمرکی را جهت صدور سند ترخیص طی کنید و پس از هماهنگی با شرکت حمل و نقل، نسبت به دریافت قبض انبار و.. اقدام نمایید. از آنجا که در طول مدت زمان ترخیص کالا، بار باید انبار گمرکی نگهداری شود، هزینه‌ای جهت انبارداری از شما به عنوان صاحب کالا دریافت خواهد شد و این مبلغ به نوع کالا، انبار و مدت زمان نگهداری محصول مرجوعی بستگی دارد.

بعد از این که تمامی این مراحل توسط شما به عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی شما انجام گرفت، مجوز صدور و خروج کالای مرجوعی از گمرک را مدریافت خواهید کرد و تشریفات گمرکی بار مرجوعی به اتمام میرسد. از آنجا که کالای مرجوعی یک بار از گمرک ترخیص شده و مجددا برای بازگشت آن به کشور مبدا نیاز به انجام تشریفات گمرکی دارید، سرعت و کاهش هزینه ها دو فاکتور مهم در این فرایند هستند. خدمات تشریفات گمرکی بار مرجوعی که توسط ترخیص کاران ما در گمرکات جنوب کشور ارائه میشود، این امکان را برای شما فراهم میکند تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن بار مرجوعی و مشکل دار را برگشت دهید و وقت زیادی را صرف امور گمرکی نکنید.

کالای انتقالی چیست ؟

کالای انتقالی چیست و چگونه صورت میگیرد؟ در ابتدا برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که کالای انتنقالی کالایی است که بندرها، فروگاه ها یا لنگرگاه های کشور از یک هواپیما به هواپیمای دیگر یا از یک کشتی به یک کشتی دیگر منتقل میشود. این اصطلاح را هنگام حمل بین المللی کالا زیاد شنیده‌اید و به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم میتواند انجام گیرد. در انتقال مستقیم کالا، هواپیما یا کشتی تحویل دهنده و تحویل گیرنده هر دو همزمان در لنگرگاه، بندر یا فرودگاه حاضر خواهند بود و در این شرایط، بسته های انتقالی از یک وسیله حمل کننده خارج و یکسره به وسیله حمل کننده دیگر انتقال و بارگیری میشود.

اگر انتقال کالا به صورت غیرمستقیم انجام شود، هواپیما یک کشتی تحویل دهنده کالای مورد نظر را به عنوان انتقال غیرمستقیم اظهار و به گمرک تحویل خواهد دارد تا هواپیما یا کشتی دیگر برسد و کالاها به آن وسیله حمل کننده انتقال پیدا کنند. البته امکان این که همان وسیله حمل کننده اول در مسافرت یا مراجعت بعدی خود دوباره بسته ها را تحویل بگیرد و به سوی مقصد حمل کند نیز وجود دارد.

نکته قابل توجه دیگر، مدت زمان مجاز توقف کالاهای انتقالی در اماکن گمرکی میباشد که قوانین و مقررات خاصی داردو برخی از مهمترین قوانین و مقرراتی که دراین حوزه باید بدانید، شامل موارد زیر میشوند:

  • فرمانده کشتی یا هواپیما باید برای انتقال مستقیم کالا، دو نسخه اظهارنامه را تنظیم و امضا و تسلیم نماید و در شیوه انتقال کالا به صورت غیرمستقیم، به سه نسخه اظهارنامه نیاز است.
  • اظهارنامه تنظیم شده باید اطلاعاتی نظیر شماره، وزن کالا با ظرف، نوع و تعداد بسته ها، علامت، نوع جنس محتوی بسته ها و.. باشد و همچنین درصورت امکان، ارزش کالا و وزن خالص آن نیز در اظهارنامه ذکر شوند.
  • برای این که کالاهای انتقالی تحویل داده شده به گمرک به کشتی یا هواپیمای دیگری بارگیری و منتقل شود، لازم است تا به صورت کتبی، درخواست صدور اجازه انتقال کنید و رسید سرویس انبار و نسخه سوم اظهارنامه را به آن ضمیمه نمایید.
  • از کالای انتقالی، هزینه انبارداری و باربری بیشتراز پنج روز و هزینه مراقبت در انتقال کالا دریافت میشود.
  • کالاهایی که به صورت انتقال غیرمستقیم به گمرک اظهار و تحویل داده میشوند، از جانب سرویس انبار گمرک در دفتر شماره گذاری و پلمپ شده وسیله گمرک ثبت میشوند.

از چه نوع اظهارنامه‌ای جهت حمل یکسره در گمرک استفاده میشود؟

اگر از حمل یکسره در گمرک به عنوان مثال ترانزیت داخلی استفاده شود، به تنظیم و تکمیل فرم اظهارنامه ترانزیت داخلی هم نیاز خواهید داشت. البته دقت داشته باشید که در اغلب اوقات، عملیات حمل یکسره در گمرک به اعتبار دفترچه بین المللی کنوانسیون تیر و یا ترانزیت بین المللی قابل قبول است و نیازی به اظهارنامه و پروانه داخلی (فرم های ملی و داخلی هر کشور) ندارید. همچنین، تنظیم و ثبت اظهارنامه ترانزیت داخلی جهت حمل یکسره در گمرک را حامل یا نمایندگی شرکت حمل و نقل در مرز ورودی و بعد از تسلیم و تقاضا از جانب گمرک انجام میگیرد.

چنانچه در این فرایند هر گونه سوالی داشتید و برای انجام تشریفات گمرکی به ویژه تشریفات گمرکی بار مرجوعی قصد ترخیص سریع کالا و حمل آن را دارید، تیم ققنوس ترخیص از ابتدا تا انتهای عملیات گمرکی همراه شما خواهند بود.

ارتباط بین تریپتیک و دیپتیک با ترخیص کالا

دو اصطلاح تریپتیک و دیپتیک ممکن برای شما سوال شده باشند و بهتر است شناخت کاملی از این مفاهیم جهت انجام تشریفات گمرکی داشته باشید. تریپتیک و دیپتیک دفترچه هایی هستند که جزو اسناد و مدارک واردات موقت وسائط نقلیه منعقده در سال ۱۹۵۴ توسط سازمان ملل بوده‌اند. این دفترچه ها در حوزه قلمروی گمرکی کشور طرف قرارداد از اعتبار برخوردارند و لازم است بدانید که تریپتیک به زبان ملی کشور محل ورود و دیپتیک به زبان ملی کشورهای طرفین قرارداد تنظیم و تکمیل میشود. علاوه بر این، به ضمیمه مواردی نظیر کارنه دو پاساژ، تریپتیک و دیپتیک پیوست میشوند.

تفاوت بین کالای مرجوعی و کالای برگشتی در چیست؟

چه تفاوتی میان کالای مرجوعی و کالای برگشتی وجود دارد؟ آیا ارزش کالای مرجوعی با کالای برگشتی فرق میکند؟

دو اصطلاح پرکاربردی که در امور گمرکی به کار برده میشوند، کالای مرجوعی و کالای برگشتی هستند. هر کدام از این موارد به نوع خاصی از ارسال کالا به کشور مبدا اشاره دارند و تفاوت هایی هم در تشریفات گمرکی و ارزش گذاری آنها لحاظ میشوند. با توجه به این که به هر دلیلی ممکن است قصد مرجوع کردن کالای وارداتی خود را داشته باشید و احتمال وقوع چنین مسائلی برای بسیاری از کالاهای وارداتی وجود دارد، خوب است تا با تفاوت کالای برگشتی و کالای مرجوعی هم آَنا شوید.

کالاهای برگشتی کالاهایی هستند که به صورت صادرات موقت و به جهت تعمیر، تکمیل شدن یا شرکت در نمایشگاه های بین المللی به خارج از کشور صادر شده‌اند و بعد از گدشت مدت زمان دوره و اتمام مهلت صدور موقت، باید به داخل کشور بازگردانده شوند. در واقع به طور خلاصه میتوانیم بگوییم که کالای برگشتی به طور موقت به خارج از کشور صادر شده و باید مجدد به داخل کشور برگشت داده شود. این موضوع برای کالای مرجوعی کمی متفاوت است و کالاهای مرجوعی در واقع کالاهای وارداتی هستند که ترخیص کالا و واردات آنها صورت گرفته و به هر دلیلی لازم است تا خودشان یا بخشی از آنها به خارج از کشور اعاده گردد.

همچنین دقت داشته باشید که در برخی مواقع، کالای مرجوعی به عنوان کالای متروکه هم در گمرک شناخته میشود و فرایند ترخیص کالا به سختی و با حساسیت بالا باید صورت بگیرد که بهتر است از کمک متخصصین فعال در این حوزه بهره مند شوید. بنابراین مهمترین تفاوتی که میان کالای وارداتی و مرجوعی وجود دارد، دسته بندی کالای برگشتی در زمره کالاهای صادراتی و کالاهای مرجوعی در مسیر واردات و سپس اعاده آنها به خارج از کشور میباشد. در رابطه با ارزش کالاهای برگشتی و مرجوعی باید بگوییم که ارزش کالای برگشتی طبق هزینه تکمیل یا تعمیر کالا در خارج تعیین میگردد که ۱۵ درصد از آن تحت عنوان حقوق گمرکی باید پرداخت شود. همچنین این مورد را هم در نظر داشته باشید که تنها در صورتی اجازه صادرات موقت داده میشود که امکان تعمیر یا تکمیل کالا در داخل کشور وجود نداشته باشد.

جمع بندی

گاهی ممکن است یک کالای سنگین یا حتی سبکی را وارد کشور کنید و تمام فرایند ترخیص کالا از گمرک را به طور کامل برای آزادسازی آن انجام دهید، اما پس از استفاده یا باز کردن محصول با مشکلات یا خرابی هایی مواجه شوید که این مسئله بیشتر در زمینه واردات قطعات صنعتی و تجهیزات خط تولید مشاهده میشود. در چنین شرایطی احتمالا ترجیح میدهید تا کالا را برگشت دهید و پیش از اتمام گارانتی آن، از ضمانت نامه فروشنده استفاده نمایید. برای این که بتوانید کالا یا قطعه مورد نظر را مجددا به کشور مبدا ارسال نمایید، به انجام دوباره تشریفات گمرکی نیازدارید که تحت عنوان تشریفات گمرکی بار مرجوعی شناخته میشوند.

از آنجا که قطعا متوجه شده‌اید فرایند ترخیص کالا از گمرکات ایران با چه پیچیدگی ها و دشواری هایی همراه است، بهترین کاری که جهت انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی و ترخیص کالا از گمرک میتوانید انجام دهید، استفاده از کمک حق العمل کاران رسمی گمرک و فعال در گمرکات مختلف کشور میباشد. البته دقت داشته باشید که دلایل متعددی برای مرجوعی کالا وجود دارند و به هر دلیلی که بخواهید کالا را مرجوع کنید، فرایند ترخیص کالا بسیار حساس و چالش برانگیز خواهد بود؛ از این رو، تیم کارشناسان و ترخیص کاران حرفه‌ای ما در ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا صفر تا صد فرایند ترخیص کالا و تشریفات گمرکی بار مرجوعی، بار صادراتی را در گمرکات جنوب کشور، فرودگاه امام و.. برای شما مشتریان عزیز انجام دهند. چنانچه هر گونه سوالی در این زمینه دارید، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول تشریفات گمرکی بار مرجوعی

تشریفات گمرکی به معنای انجام پروسه گمرکی می‌باشد که بر اساس آن، کالاهای صادره و وارده جهت استفاده در داخل قلمرو گمرکی با پرداخت حقوق ورودی و همچنین هزینه های انجام خدمات و با انجام کلیه تشریفات مربوطه، از گمرک ترخیص می شوند.

 

کالای مرجوعی به کالایی گفته میشود که به علت عوامل متعددی مانند غیرمجاز و ممنوع بودن در کشور مقصد و یا عدم مطابقت با مجوزهای مربوطه، امکان ترخیص آنها از گمرک وجود ندارد.

جهت برگشت کالا بایستی مجدد تشریفات گمرکی را به انجام برسانید که این تشریفات به عنوان تشریفات گمرکی بار مرجوعی در نظر گرفته می‌شود.

تنظیم نمودن اسناد و اظهار کالای مرجوعی به گمرک، دریافت شماره کوتاژ، پیگیری و ارزیابی کالا توسط ارزیاب گمرکی، تعیین ارزش گمرکی، پرداخت هزینه‌ها به صندوق، مراجعه به انبارداری و دریافت اجازه بارگیری کالا و سپس خروج کالا از گمرک.

اگر به طور مثال یک دستگاه صنعتی ۵۰۰ کیلوگرمی را از یکی از کشورهای اروپایی وارد کردید، اما پس از باز کردن کالا و هنگام استفاده از آن با مشکلاتی روبرو شدید؛ در نتیجه بهترین کار مرجوع کردن کالا و انجام تشریفات بار مرجوعی روی این کالا می‌باشد.

کالای برگشتی به کالایی گفته می‌شود که به علت وجود برخی از مشکلات باید مجدد به کشور مبدا خود برگشت داده شوند، البته تا زمانی می‌توان کالا را به خارج از کشور عودت کرد که به فروش نرسیده باشد، در صورت به فروش رسیدن امکان بازگشت کالا وجود نخواهد داشت.

کالای برگشتی به شکل موقت به خارج از کشور صادر می‌شود و باید مجدد به کشور بازگشت داده گردد، اما کالاهای مرجوعی در واقع کالاهایی هستند که ترخیص و واردات آنها صورت گرفته و به هر دلیل لازم است تا خودشان را به خارج از کشور عودت نمایند.

هنگام مرجوع کردن بار، باید به این نکته دقت داشته باشید که کالای مرجوعی به عنوان واردات و یا صادرات قطعی به شمار نمی‌رود، از این رو در برخی شرایط، از پرداخت مبالغی مانند عوارض گمرکی، تعرفه گمرکی، سود بازرگانی و مواردی از این قبیل معاف خواهد بود.

عوارض گمرکی به این گونه محاسبه میگردد که در ابتدا بایستی صاحبان کالا ۹ درصد از مجموع عوارض گمرکی کالاهای وارداتی خود را به عنوان مالیات ارزش افزوده به دولت پرداخت کنند، همچنین عوارض گمرکی برای هر کالا با توجه به نوع و حجم کالا متفاوت خواهد بود.

کالای انتقالی کالایی میباشد که در فرودگاه ها، بندرها و یا لنگرگاه‌های کشور از یک هواپیما به هواپیمای دیگری یا از یک کشتی به کشتی دیگری منتقل می‌گردد.

خانهفرم استعلامتماس با ما
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x