لوگو-ققنوس-ترخیص

تشریفات ترخیص بار صادراتی

صفر تا صد فرایند صادرات کالا همانند واردات بار به کشور نیازمند انجام تشریفات گمرکی در جهت خروج محموله از گمرک میباشد. تجار و بازرگانانی که تمایل به صادرات محصولات خود یا انواع کالاها به خارج از کشور دارند، میتوانند پروسه تشریفات ترخیص بار صادراتی خود را به شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص بسپارند. از اولین مرحله ترخیص بار صادراتی تا درب خروج گمرک، تیم حرفه ای ققنوس ترخیص محموله شما را در شرایطی ایمن و با رعایت قوانین گمرکی، از گمرک مورد نظر خارج میسازد. صادرات کالا امری پیچیده و تخصصی میباشد؛ از این رو، با تسلط تیم ققنوس ترخیص بر کلیه امور گمرکی، دیگر نگرانی از بابت مشکلات احتمالی نخواهید داشت.

تشریفات ترخیص بار صادراتی

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

تشریفات ترخیص بار صادراتی

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

تشریفات ترخیص بار صادراتی

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

تشریفات ترخیص بار صادراتی

فهرست مطالب

ترخیص کالا چیست ؟

در ابتدا ممکن است برای شما سوال شود که منظور از ترخیص کالا از گمرک چیست؟ و چرا برای صدور کالاهای خود از کشور نیاز به انجام تشریفات بار صادراتی و ترخیص کالای صادراتی دارید؟

به طور خلاصه میتوانیم بگوییم که برای آزادسازی و خروج هر نوع از کالاهای تجاری وارداتی یا صادراتی از گمرکات کشور یا خارج از کشور، باید سلسله مراتبی را تحت عنوان تشریفات گمرکی و مراحل ترخیص کالا طی نمایید. دلایل بسیاری مانند جلوگیری از قاچاق کالا سبب شده تا پروسه ترخیص کالا در کشور به فرایندی بسیار پیچیده و دشوار تبدیل گردد. مراحل ترخیص کالا از تهیه اسناد و مدارک خرید کالا تا حمل و نقل بار و تخلیه و بارگیری کالا را شامل میشود و نیاز به اخذ مجوزهای قانونی و پرداخت هزینه های گمرکی و.. دارد.

ممکن است فرایند ترخیص کالای صادراتی یا وارداتی در ظاهر ساده به نظر برسد، اما امری تخصصی و پیچیده در فعالیت های تجاری به شمار میرود و نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. توصیه‌ای که در حوزه ترخیص کالا از گمرک وجود دارد، مشورت با کارشناسان و استفاده از کمک ترخیص کاران رسمی گمرک به عنوان نماینده صاحب کالا جهت انجام کلیه مراحل تشریفات ترخیص بار صادراتی و وارداتی میباشد. دراین حالت دیگر نگران مشکلات احتمالی و از دست رفتن سرمایه خود نخواهید بود و از تحویل به موقع کالا به مشتری مطمئن خواهید بود.

صادرات کالا چیست و چه اهمیتی دارد؟

تعریف صادرات چیست و چرا بر اهمیت انجام آن تاکید بسیاری میشود؟ در ابتدا به صورت خلاصه میتوانیم بگوییم که صادرات به معنای نقل و انتقال انواع کالاها و البته خدمات از کشوری به کشوری دیگر میباشد و قوانین و مقررات داخلی و بین المللی خاص خود را دارد. انتقال کالاها و در واقع صادرات زمانی کاملا قانونی خواهد بود از مرزهای گمرکی صورت گرفته باشد و تمامی هزینه ها و تعرفه های گمرکی پرداخت شده باشند. همانطور که عدم توجه به قوانین میتواند سبب قاچاق کالاهای وارداتی شود، رویه گمرکی و تشریفات ترخیص بار صادراتی نیز بسیار حائز اهمیت هستند و بی توجهی به آنها میتواند سبب قاچاق کالاها شود. صادرات برخی کالاها به سایر کشورها محدودیت خاصی ندارد، اما دقت داشته باشید که پروسه ترخیص کالای صادراتی برای بعضی دیگر میتواند بسیار دشوارتر یا حتی صادرات آنها ممنوع باشد.

اهمیت صادرات کالا از این لحاظ است که در افزایش تولید ناخالص ملی بسیار موثر است و یکی از فعالیت های تجاری حیاتی برای اقتصاد هر کشور به شمار میرود. علاوه بر این که فرد یا شرکت صادر کننده از صادرات محصولات داخلی یا تولیدات خود میتواند سود زیادی کسب کند، ورود ارز میتواند به اقتصاد کشور نیز کمک کند. مانند هر فعالیت تجاری بین المللی دیگری، صادرات کالا هم نیاز به دانش و تجربه کافی دارد و عدم رعایت اصلی ترین نکات میتواند وقت و سرمایه زیادی را تلف کند. بازاریابی مهمترین گام در پروسه صادرات و تشریفات ترخیص بار صادراتی از دیگر مراحل مهمی است که اهمیت بسیار بالایی دارد.

راهکار تجربه یک تجارت بین المللی موفق به ویژه در زمینه صادرات، کسب اطلاعات لازم و مشورت با مشاوران بازرگانی فعال در این حوزه است که دانش کافی و تجربه مورد نیاز را دارا میباشند. با توجه به این که بخش مهم و عظیمی از صادرات کالا به فرایند ترخیص کالای صادراتی اختصاص دارد، تیم متخصص ققنوس ترخیص در اغلب گمرکات کشور همراه شما هستند تا محموله شما را به مقصد دیگر کشورها ترخیص و آزاد نمایند.

بررسی مزایا و معایب صادرات انواع کالاها

در حال حاضر، شرکت ها و تولیدی های بسیاری هستند که به دنبال توسعه تجارت و کسب و کار خود میباشند و صادرات کالا را به عنوان یکی از بهترین روش ها در نظر دارند. با توجه به این که صادرات میتواند نقش موثری در توسعه اقتصاد کشور و بهبود کسب و کارها ایفا کند، معایبی هم میتواند به دنبال داشته باشد. به علاوه، اگر دانش کافی در این زمینه داشته باشید، بتوانید از راهنمایی های متخصصان این حوزه بهره منده شود و به مهمترین اصول صادرات توجه داشته باشید، قطعا میتوانید تمامی مشکلات و دشواری ها را به حداقل برسانید.

مزیت های اساسی صادرات بار: افزایش رقابت با برندهای خارجی، کاهش هزینه های تولیدی، افزایش کیفیت کالاهای تولید شده، حفظ موقعیت رقابتی در بازارهای جهانی، افزایش سهم بازار هدف، ورود ارز خارجی به چرخه اقتصاد کشور، افزایش سود کسب شده، معرفی برند شخصی خود در سطح جهانی و..
معایب احتمالی صادرات کالا: پروسه صادرات برای شرکت های کوچک و متوسط میتواند بسیار دشوار باشد و تفاوت های فرهنگی در برخی مواقع، سبب ایجاد مشکلات بزرگی میشود. همچنین، نبود امکانات و خدمات پس از فروش کالا در سایر کشورها میتواند فروش محصولات صادراتی را دشوار کند.

مراحل صادرات کالا به صورت خلاصه

برای شروع فعالیت های صدور کالا به خارج از کشور، در گام اول باید اصول صادرات و بازاریابی را بشناسید؛ در غیر این صورت نمیتوانید بازار هدف را به خوبی شناسایی کنید. همچنین تشریفات ترخیص بار صادراتی امری تخصصی و پیچیده میباشد و بدون آگاهی از مجوزهای لازم و مراحل آن قادر به ترخیص کالای صادراتی خود نخواهید بود. در ادامه به طور خلاصه مراحل صادرات کالا را با هم مروز خواهیم کرد و پس از آن که به بررسی دقیق تر هر یک از مراحل خواهیم پرداخت:

  • تامین زیرساخت های مورد نیاز صادرات مانند کاتالوگ کالا، شبکه های اجتماعی، وبسایت فروشگاهی، کارت ویزیت دیجیتال انگلیسی
  • دریافت مجوزهای صادرات کالا از سازمان های مربوطه نظیر مجوز استاندارد و سایر مجوزهای لازم جهت انجام تشریفات ترخیص بار صادراتی مانند کارت بازرگانی و برگه آنالیز و آزمایشگاهی کالا
  • انجام تحقیقات لازم جهت شناسایی بازار هدف صادرات کالاها
  • تحلیل دقیق در خصوص قدرت خرید مشتریان، قیمت فروش کالا، رقبا و شرایط کالای صادرات شده به بازار هدف مورد نظر
  • هم سطح سازی و افزایش کیفیت کالاهای صادراتی متناسب با بازار هدف خارجی
  • ایجاد مزایای بهره وری محصول برای رقابت با رقبا در بازار هدف خارجی
  • ثبت برند جهانی (دلخواه)
  • انجام بازاریابی های هدفمند در کشور هدف صادرات کالا
  • آمادگی برای نقل و انتقالات ارزی
  • تهیه اسناد و مدارک لازم و آمادگی برای انجام حمل و نقل، تشریفات ترخیص بار صادراتی و ترخیص کالای صادراتی

هر یک از مراحلی که نام بردیم نیاز به دانش کافی و تجریبات لازم در خصوص شناخت نیازهای بازارهای کشور خارجی و شیوه های نوین صادرات کالا را دارد و به ویژه برای تجار تازه کار میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. به علاوه، مراحل ترخیص کالا از گمرکات کشور همواره دشوارترین بخش از فعالیت های برون مرزی بوده است. از این رو، ترخیص کاران ققنوس ترخیص قادر به انجام صفر تا صد عملیات تشریفات ترخیص بار صادراتی از گمرکات داخلی به خارج از کشور میباشند.

لیست زیر را دنبال کنید تا به طور کامل با تمامی مراحل صادرات کالا به ویژه ترخیص کالای صادراتی آشنا شوید و بتوانید تسلط کافی بر اصول این حوزه داشته باشید:

شناسایی کشور هدف صادرات کالا

اولین و مهمترین گامی که جهت شروع صادرات کالا باید به شما معرفی کنیم، پیدا کردن و شناسایی کشور هدفی میباشد که قصد دارید کالاهای خود را در این کشور به فروش برسانید. در ابتدا و پیش از شروع هر اقدامی، باید به خوبی در این باره تحقیق کنید و متناسب با اصول و معیارهایی که باید وجود داشته باشند، یکی از کشورها را انتخاب کنید. معیارهای شما میتوانند به شرایط کشور هدف یا نوع کالاهای صادراتی شما بستگی داشته باشند.

برای این که بتوانید کشور هدف صادرات خود را به درستی انتخاب کنید، ابتدا سعی کنید به چند سوال پاسخ دهید و اگر به جواب کامل و دقیقی رسیدید، از انتخاب خود مطمئن شوید. از جمله مهمترین سوالاتی که باید بررسی کنید، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مهمترین نیازهای وارداتی آن کشور به چه کالاها یا خدماتی اختصاص دارد؟
  • شرایط تولید و واردات در کشور مورد نظر چگونه است؟
  • رابطه سیاسی و اقتصادی کشور مورد نظر با ایران به چه صورت است؟
  • خصوصیات جمعیت شناختی، اجتماعی و جغرافیایی کشور مورد نظر چگونه است؟
  • فاصله کشور هدف با ایران چقدر است و چه روش های ارتباطی برای حمل بار وجود دارند؟
  • تعرفه ها و قوانین و مقررات تجاری آن کشور به چه شکل است؟

اگر بتوانید در رابطه با این سوالات، اطلاعات کاملی کسب کنید و کشور هدف را متناسب با معیارهای لازم بسنجید، ریسک تجارت خود را تا حد زیادی کاهش خواهید داد و از بسیاری از هزینه های صادرات جلوگیری خواهید کرد.

بازاریابی صادراتی با استفاده از روش ها و ابزارهای گوناگون

پس از آن که موفق به شناسایی کشور مقصد و بازار هدف برای عرضه کالاهای صادراتی خود شدید، باید بتوانید به اصول بازاریابی مسلط باشید و با رعایت نکات اساسی، مشتریان خود را جذب و محصولات خود را به فروش برسانید. روش ها و ابزارهای متنوعی در سراسر جهانی برای بازاریابی وجود دارند که هر کدام به نحوی میتوانند  به توسعه تجارت خارجی شما کمک کنند. مهمترین روش هایی که در این مسیر برای عرضه کالاها پیشنهاد میکنیم، عبارتند از:

  • فروش در سایت های معتبر خارجی

سایت های خرید و فروش آنلاین بزرگی در جهان مشغول به فعالیت هستند که بستر مناسبی را برای فروشندگان و خریداران ایجاد کرده‌اند. خرید و فروش در سایت های خارجی نه تنها به خرید راحت تر و سریع تر مشتریان کمک کرده است، محیط مناسبی را برای رقابت و عرضه محصولات توسط فروشندگان مختلف از سراسر جهان به وجود آورده‌اند. آشنایی با لیست مهمترین و معتبرترین سایت های خارجی برای هر صادر کننده‌ای الزامی است و بهتر است برای بازاریابی صادراتی خود در آنها ثبت نام کنید.

برخی سایت های خارجی مانند آمازون و علی بابا در این حوزه بسیار شناخته شده هستند و شما میتوانید از این طریق با مشتریان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید؛ البته توجه داشته باشید که استفاده از این سایت ها با محدودیت هایی رو به رو است و نکات مخصوص به خود را دارد، برای همین لازم است از کمک کارگزاران این حوزه بهره مند شوید. علاوه بر این، شما میتوانید در کشورهای خارجی تبلیغات داشته باشید و وبسایت خود را راه اندازی کنید تا بتوانید محصولات صادراتی خود را معرفی و مشتری پیدا کنید.

  • شرکت در نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری بین المللی

وارد کنندگان و تجار بسیاری هستند که برای خرید و واردات کالا ترجیح میدهند در نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری بین المللی شرکت کنند؛ از سویی دیگر، بسیاری از صادر کنندگان و فروشندگان برای معرفی محصولات، شرکت یا خدمات خود دراین رویدادها شرکت میکنند. این روش یکی از بهترین روش های بازاریابی صادراتی برای جذب مشتری میباشد و میتواند نقش موثری در ارتباط شما با سایر تجار ایفا کند.

برای شرکت در این نمایشگاه ها لازم است به تاریخ های دقیق برگزاری آنها توجه داشته باشید و با امادگی کافی در این گونه رویدادها شرکت داشته باشید. بازاریابی صادراتی همانند انجام تشریفات ترخیص بار صادراتی مهم است؛ بنابراین باید جدی گرفته شوند.

  • اتاق بازرگانی مشترک ایران و کشور مورد نظر

یکی دیگر از روش هایی که میتواند به بازاریابی صادرات صادر کنندگان عزیز کمک کند، بهره مندی و استفاده از اتاق های بازرگانی مشترک ایران و کشور هدف است. در واقع در اتاق های بازرگانی معمولا همایش ها، جلسه ها و سمینارهای زمینه های مختلف صادرات کالا برگزار میشود و میتواند سبب برقراری ارتباط با کشور مورد نظر شود. در صورتی که کشور هدف دارای اتاق بازرگانی در ایران نبود، میتوانید از رایزنان بازرگانی در این حوزه کمک بگیرید.

  • تحلیل و بررسی بازار هدف

هر کسب و کاری باید نیازهای خود را بشناسد و متناسب با آنها در جهت توسعه و پیشرفت تلاش کند. اگر به عنوان صادر کننده قصد دارید تجربه موفقی در زمینه صادرات کالا داشته باشید، لازم است تا این نیازها را به خوبی شناسایی و بررسی کنید. در واقع شناسایی کشور هدف برای عرضه محصولات کافی نمیباشد و شما همواره باید با شناخت نیازهای کسب و کار خود و بررسی نیازها و خواسته های مشتریان، به حفظ و افزایش کیفیت خدمات و محصولات خود کمک کنید. از آنجا که انتظارات مشتریان در طول زمان دچار تغییرات زیادی میشود، حتما به این جزئیات و خواسته های آنها توجه و بازارسنجی دقیق داشته باشید. سنجش بازار میتواند شامل بخش بندی بازار، تحلیل مشتریان، بررسی رقبا و تست محصولات شود.

به عبارتی دیگر، هدف از تحلیل مشتریان، درک خواسته های جدید آنها، میزان رضایت و نوع نگاهشان به برند و مصرف محصولات میباشد. وضعیت رضایت مشتریان از محصولات مهمترین امری است که یک کسب و کار باید به دنبال آن باشد. به علاوه، تست محصولات میتواند به فرایند معرفی کالاهای جدید به مشتریان کمک کند و نقش موثری داشته باشد. همچنین، بررسی رقبا در نوع دیدگاه شما در رابطه با بازار هدف تاثیر بسزایی خواهد داشت و میتوانید سریع تر از حد معمول نسبت به خواسته های مشتریان آگاهی پیدا کنید.

تهیه و بسته بندی کالاهای صادراتی

پس از این مراحل اولیه صادرات را برای شناسایی کشور هدف و بازاریابی صادراتی انجام دادید و توانستید مشتری های محصولات صادراتی خود را پیدا کنید، نوبت به یکی دیگر مهمترین مراحل صادرات کالا یعنی تهیه و بسته بندی کالا میرسد. بسته بندی کالاهای صادراتی باید ویژگی های خاصی داشته باشد؛ در واقع علاوه بر برخورداری از استانداردهای لازم و محافظت از کالا، باید جذابیت ظاهری هم برای جذب مشتریان داشته باشد. همچنین، بسته بندی و جزئیات مربوط به آن در تشریفات ترخیص بار صادراتی مهم است و برای ترخیص کالای صادراتی و حمل و نقل به این اطلاعات نیاز پیدا خواهید کرد.

تعیین ارزش گمرکی کالا

تعیین ارزش گمرکی کالا برای واردات و صادرات هر نوع کالای تجاری ضروری است و یکی از مهمترین مواردی است که جهت ترخیص کالای صادراتی لازم دارید. در اولین قدم از انجام تشریفات ترخیص بار صادراتی یعنی ثبت سفارش به تعیین ارزش کالا نیاز پیدا خواهید کرد؛ از این رو، لازم است با استفاده از کمک کارشناسان ققنوس ترخیص نسبت به محاسبه ارزش گمرکی کالاهای صادراتی اقدام نمایید.

دریافت مجوزهای صادرات کالا

شما زمانی میتوانید موفق به صدور کالا یا خدمات به کشور دیگری شوید که توانسته باشید مجوزهای قانونی مورد نیاز را از سازمان های مختلف اخذ کنید. همانطور که واردات و ترخیص کالای وارداتی بدون اخذ مجوز امکان پذیر نیست، برای صادرات و انجام تشریفات ترخیص بار صادراتی نیز نیاز به یک سری مجوز از ارگان ها مربوطه دارید. اخذ مجوزها به مراحل مختلفی از صادرات کالا اختصاص دارد و سازمان هایی مانند وزارت بهداشت، وزارت صنعت معدن و تجارت، کشاورز و سازمان ملی استاندارد از جمله ارگان هایی هستند که مجوزها را صادر میکنند. باید بگوییم که پروسه اخذ مجوزهای ترخیص کالا بسیار سخت و در بسیاری از مواقع زمان بسیار زیادی را میطلبد؛ به همین دلیل واگذاری این مرحله به کارگزاران گمرکی میتواند در تسریع روند فعالیت های تجاری نقش بسزایی داشته باشد.

انواع صادرات کالا در رویه های گمرکی

صادرات کالا میتواند به روش های مختلفی انجام بگیرد و هر یک از روش های وارداتی پروسه تشریفات ترخیص بار صادراتی متفاوتی دارد که باید بسته به نوع کالا و نیاز صادراتی خود و با کمک متخصصان این حوزه، یکی از این روش ها را انتخاب کنید. صادرات قطعا کالا، صادرات موقت کالا، صادرات کالا به روش مستقیم و غیرمسقیم انواع صادرات در رویه های گمرکی میباشند که در ادامه به توضیح دقیق تر آنها میپردازیم.

تعریف صادرات قطعی کالا

صادرات قطعی کالا در رویه های گمرکی زمانی صورت میگیرد که انواع کالاها جهت مصرف یا فروش در کشورهای دیگر، از مرز خارج شده باشد. این پروسه نیز انواع مختلفی دارد و از لحاظ خروج کالا از کشور میتوانند به دو دسته صادرات قطعی در حجم تجاری و صادرات قطعی غیرتجاری تقسیم بندی شوند. اگر حجم کالاهای صادراتی زیاد و به تشخیص گمرک کالاها تجاری محسوب شوند، رویه صادرات قطعی تجاری باید انجام بگیرد. صادرات کالاهایی که در حجم کم هستند یا به منظور ارسال نمونه کالا، بازاریابی، هدیه و.. صورت میگرند، مشمول رویه صادرات قطعی غیرتجاری خواهند بود.

ققنوس ترخیص با برخورداری ازتیمی مجرب و آمادگی های لازم در زمینه تشریفات ترخیص بار صادراتی، مرحل زیر را جهت ترخیص کالای صادراتی شما در فرایند صادرات قطعی را انجام میدهند:

  • تحویل کالا به گمرک و اخذ برگه ورود به گمرک
  • تکمیل و ثبت اظهارنامه گمرکی
  • دریافت شماره کوتاژ اظهارنامه و تحویل آن به سرویس ارزیابی
  • اخذ پروانه صادراتی از سرویس ارزیابی
  • مراجعه به درب خروج و ترخیص کالای صادراتی

تعریف صادرات موقت کالا

اگر برای شما هم سوال شده که تفاوت صادرات قطعی با صادرات موقت در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رویه گمرکی صادرات موقت برای کالاهایی که جهت عرضه در نمایشگاه ها، تکمیل، فرآوری و تعمیر از قلمرو گمرکی کشور خارج میشوند، استفاده میشود. در واقع زمانی میتوانید از روش صادرات موقت در رویه های گمرکی استفاده کنید که کالا پس از مدتی از خروج، دوباره به کشور بازگردانده شود.

به عنوان مثال، شیرینی ها، شکلات و مواد غذایی که برای عرضه در نمایشگاه ها صادر میشوند، نیاز به انجام تشریفات صادرات موقت دارند؛ اما از آنجا که معمولا بخشی از مواد غذایی در نمایشگاه ها به منظور معرفی به مشتریان به مصرف میرسند، بخش استفاده شده از کالا هنگام ورود به کشور مشمول شرایط و قوانین صادرات قطعی خواهد شد.

تعریف صادرات کالا به شیوه مستقیم

اصطلاح دیگری که روند تشریفات ترخیص بار صادراتی احتمالا با آن اشنا شده‌اید، صادرات کالا به روش مستقیم میباشد. در این حالت شما به عنوان شخص یا شرکت صادر کننده محصول یا خدمات، کالای خود را بدون واسطه به کشور هدف صادر خواهید کرد. به عبارتی دیگر، تمامی مراحل صادرات کالا به عهده صادر کننده خواهد بود و مزیت ها و معایب خاص خود را دارد.

از جمله مزیت های صادرات کالا به روش مستقیم میتوانیم به کسب سود بیشتر، ایجاد ارتباطات خارجی و یادگیری صفر تا صد مراحل صادرات کالا اشاره کنیم؛ اما توجه داشته باشید که این روش میتواند سبب بروز خسارت ها و اتلاف سرمایه و وقت زیادی شود و ریسک های تجارت بین الملل را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

تعریف صادرات کالا به شیوه غیرمستقیم

برخلاف روش صادرات به صورت مستقیم که از هیچ واسطه‌ای استفاده نمیشود، صادرات کالا به شیوه غیرمستقیم با استفاده از کمک شرکت های بازرگانی انجام میگیرد. در واقع شما میتوانید پروسه صادرات و تشریفات ترخیص بار صادراتی به شرکت معتبر دیگری بسپارید و از صفر تا صد مراحل صادرات مطمئن باشید. در این حالت، سود به دست آمده بین دو طرف به صورت توافقی تقسیم میشود و مزایا و معایبی هم با خود به همراه دارد. از جمله مزایای این شیوه، هزینه کمتر، استفاده از تجربیات افراد متخصص و عدم نیاز به صرف وقت جهت دریافت مجوزها میباشد و در عین حال میتواند سود کمتری هم به همراه داشته باشد.

پروسه تشریفات ترخیص بار صادراتی چگونه است؟

در رابطه با فرایند ترخیص کالا از گمرک ، شما به عنوان صاحب کالا میتوانید تمامی مراحل را شخصا انجام دهید یا برای اطمینان بیشتر از روند تشریفات گمرکی، این فرایند را به شرکت های ترخیص کالا و ترخیص کاران به عنوان نماینده قانونی خود واگذار کنید. ترخیص کار با دریافت دستمزد مشخصی، تمامی مراحل را به نمایندگیازشما انجام خواهد داد و دیگر نیازی به حضور شما در تک تک مراحل ترخیص کالا نخواهد بود.

این مورد در مورد تشریفات ترخیص بار صادراتی هم صدق میکند و صادر کنندگان میتوانند کلیه مراحل ترخیص کالای صادراتی را به تیم مجرب ققنوس ترخیص بسپارند تا دیگر نگرانی بابت سرعت و پروسه ترخیص کالا نداشته باشند. تمامی تشریفات ترخیص بار صادراتی که توسط تیم ترخیص کار ما به بهترین شکل ممکن انجام میشوند، عبارتند از:

  • تنظیم و ثبت اظهارنامه گمرکی در سامانه EPL
  • دریافت شماره کوتاژ جهت احراز هویت و تعیین مسیر گمرکی
  • نظارت بر فرایند بازرسی و کنترل کالا توسط کارشناسان گمرکی
  • اخذ مجوزهای قانونی ترخیص کالای صادراتی
  • بررسی تعرفه های گمرکی
  • محاسبه هزینه های گمرکی، پرداخت به صندوق و دریافت سند ترخیص کالای صادراتی
  • مراجعه به انبارداری و دریافت مجوز بارگیری کالا
  • خروج محموله از گمرک

لازم به ذکر است، تشریفات ترخیص بار صادراتی میتواند شرایط متفاوتی داشته باشد و مدت زمان آن هم ممکن است کم یا طولانی باشد. تمامی این موارد تا حد زیادی به تجربیات و دانش صادر کننده یا ترخیص کار بستگی دارند؛ به همین دلیل مهم است تا پروسه ترخیص کالای صادراتی را به ترخیص کارانی بسپارید که تسلط کافی بر قوانین و آئین نامه های جدید گمرکی دارند.

نکته دیگری که در رابطه با فرایند تشریفات ترخیص کالای صادراتی باید اشاره کنیم، مربوط به سایر مراحلی میشود که ممکن است به انجام آنها نیاز پیدا کنید. به عنوان مثال، در برخی موارد ممکن است اسناد و مدارک ارائه شده دچار ایراداتی باشد یا کالای صادراتی با اطلاعات اظهارنامه مطابقت نداشته باشد؛ در چنین شرایطی، کالا به ارزیابی مجدد نیاز دارد و باید دوباره تمامی اسناد و مدارک را به طور کامل بارگذاری کنید تا بتوانید این مراحل را طی کنید.

آشنایی با مزایای ترخیص کالای صادراتی از گمرک

فرایند ترخیص کالا از گمرک در کشور ما به دلایل مختلفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مراحل پیچیده‌ای هم برای صدور مجوز خروج کالا از گمرک دارد. در صورتی که صادر کنندگان بتوانند تشریفات ترخیص بار صادراتی را شخصا یا با کمک ترخیص کار گمرکی به انجام برسانند، از مزایایی برخوردار خواهند شد که عبارتند از:

  • قانونی شدن تجارت کالا: ترخیص کالا از گمرک از این لحاظ حائز اهمیت است که به مبادلات تجاری جنبه رسمی و قانونی میدهد و سبب قانونی شدن فعالیت های تجاری بین المللی میشود.
  • تعیین ارزش گمرکی کالاها: پیش از اقدام به تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی، برخی ارگان ها این کار را انجام میدهند و شما میتوانید به راحتی از این مورد برای سایر مراحل صادرات کالا استفاده کنید.
  • پرداخت هزینه های گمرکی: دربرخی موارد صادر کنندگان کافی است هزینه های گمرکی صادر یا ورود کالا را پرداخت کنند و نیازی به انجام مراحل اضافه برای پرداخت مالیات نخواهند داشت.

ترخیص کار گمرک چه نقشی دارد ؟

با توجه به این که تاکید بسیاری بر اهمیت استخدام ترخیص کار و همکاری با شرکت های ترخیص کالا جهت انجام مراحل تشریفات گمرکی میشود، خوب است بدانید نقش ترخیص کار دقیقا در ترخیص کالا چیست و به چه میزان میتواند به سهولت و تسریع این پروسه کمک کند. در واقع، ترخیص کار گمرکی فرودی است که دانش و اطلاعات کافی در این حوزه دارد و به امور و بخشنامه های گمرکی کاملا مسلط میباشد. چنین اشخاصی میتوانند تمامی مراحل ترخیص کالای صادراتی و وارداتی را در مدتی کوتاه انجام دهند و از آنجا که پیچ و خم های عملیات گمرکی را میشناسند، از اتلاف وقت و انرژی و سرمایه تا حد زیادی جلوگیری میکنند.

برای همکاری با ترخیص کار رسمی گمرکی باید دستمزدی را به صورت توافقی بپردازید. در ادامه با انتقال وکالت خود به او، ترخیص کار میتواند صفر تا صد مراحل ترخیص کالا را به نمایندگی و با نام شما به انجام برساند. توجه داشته باشید طی این فرایند نیازی به حضور کامل شما در گمرک و سازمان های مختلف نمیباشد و ترخیص کار موظف است تا شما را از تمامی روند تشریفات ترخیص بار صادراتی مطلع سازد. به علاوه، پروسه ترخیص کالا امری کاملا تخصصی است و نیاز به تجربه و مهارت بالا دارد؛ به همین منظور پیشنهاد میکنیم خدمات ترخیص کالا و تشریفات ترخیص بار صادراتی ققنوس ترخیص را برای تجربه تجارتی سودآورتر در نظر داشته باشید و از مشاوره های بازرگانی و ترخیص کالای ما در این زمینه بهره مند شوید.

برای ترخیص کالای صادراتی به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

پیش از آن که فعالیت تجاری خود را در هر زمینه‌ای از واردات، صادرات و.. آغاز کنید، به دقت بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید و وقفه‌ای طی انجام فرایند ایجاد نشود. تعدادی از اطلاعات شخصی در رابطه با صادر کننده و برخی اطلاعات درباره وسیله حمل کننده، کشور مقصد و.. جهت انجام تشریفات ترخیص بار صادراتی نیاز هستند.

به عنوان مثال ما برای ترخیص کالای صادراتی شما به اطلاعات و مشخصات صادر کننده، اظهارکننده کالا، کشور مبدا، کشور مقصد، گمرک مبدا و مقصد، وسیله حمل و نقل و مشخصات کالا مانند نوع، وزن خالص و ناخلص، تعرفه های گمرکی، مقدار، نوع بسته بندی و نام گمرک اظهار کننده نیاز داریم. بخشی از این اطلاعات جهت تنظیم اظهارنامه گمرکی لازم هستند و برای سایر مراحل صادرات و ترخیص کالای صادراتی هم مورد استفاده قرار میگیرند.

منظور از اصطلاح تشریفات گمرکی چیست؟

تمامی فعالیت ها و مراحلی که جهت ترخیص کالای صادراتی و وارداتی انجام میدهید، تشریفات گمرکی نام دارند که میتوانند به صورت کاملا الکترونیکی یا حضوری انجام بگیرند. بالاتر اشاره کردیم که روند کلی تشریفات ترخیص بار صادراتی و وارداتی تا حدودی شبیه به یکدیگر هستند؛ به همین منظور، اگر بتوانید آگاهی کافی در این حوزه کسب کنید، در سهولت و افزایش سرعت تشریفات گمرکی هم تاثیر بسزایی خواهید داشت. پرداخت هزینه ها، جمع آوری اسناد و مدارک و اخذ مجوزهای قانونی اصلی ترین مراحل از تشریفات گمرکی هستند که احتمالا تاکنون بسیار زیاد نام آنها را شنیده‌اید، اما برای این که مهمترین مراحل از تشریفات گمرکی را بشناسید، به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • بازرسی اسناد و مدارک: اسناد و مدارک ترخیص کالا باید به موقع به گمرک یا ارگان های مربوطه تحویل داده شوند؛ به ویژه اگر کالاهای صادراتی یا وارداتی شما فاسد شدنی و آسیب پذیر هستند.
  • محاسبه عوارض گمرکی و مالیات: مالیات و عوارش بخشی جدانشدنی از هزینه های ترخیص کالا میباشند و معمولا هزینه های زیادی هم بر تاجر متحمل میکنند. پیشنهاد میکنیم از کارشناسان ققنوس ترخیص در این زمینه کمک بگیرید و از اتلاف سرمایه خود جلوگیری نمایید.
  • تنظیم اظهارنامه: اظهارنامه از مهمترین اسناد و مراحل در تشریفات گمرکی محسوب میشود و ازاین جهت که مورد بررسی کارشناسان گمرکی قرار میگیرد، بسیار حائز اهمیت است و باید با دقت بالایی تنظیم شود.

مهمترین نکات برای آسان شدن تشریفات گمرکی

تشریفات ترخیص بار صادراتی و مراحل ترخیص کالای صادراتی ممکن است به ظاهر آسان به نظر برسند و تصور کنید تنها با تهیه برخی مدارک و پرداخت هزینه ها به گمرک میتوانید محموله صادراتی خود را از قلمرو گمرکی کشور خارج کنید. مسئله اینجاست که اگر تجربه فعالیت در این زمینه را دارید، احتمالا با دشواری های این مسیر آشنا شدید؛ در غیر این صورت، باید بدانید که مراحل تشریفات اداری و گمرکی ترخیص کالا امری تخصصی و نیازمند مهارت و تجربه بالاست.

هر یک از مراحل ترخیص کالا به تلاش فراوانی نیاز دارد و قطعا این پروسه برای افرادی که تجربه کافی ندارند، سخت تر و پیچیده تر است. بهترین راهکار برای سهولت انجام تشریفات گمرکی و اطمینان از انجام صحیح این فرایند، تسلط بر مراحل ترخیص کالا و همکاری با یک شرکت ترخیص کالا معتبر میباشد. زمانی که صفر تا صد مراحل را به ترخیص کاران رسمی گمرک میسپارید، از روند قانونی تشریفات گمرکی مطمئن خواهید بود و دیگر نگرانی جهت هدر رفتن سرمایه و وقت خود نخواهید داشت.

نحوه ثبت شرکت واردات و صادرات

ثبت هر گونه شرکتی نیازمند فعالیت های خاص و مختلفی میباشد و از مهمترین نکاتی که جهت تاسیس و ثبت شرکت باید مورد توجه قرار بگیرد، اساس نامه ها و اهدافی است که برای فعالیت شرکت ها در نظر گرفته شده است. از آنجا که به شرکت های فعال در زمینه واردات یا صادرات کالا شرکت بازرگانی اطلاق میشود، مراحل، مدارک و شرایط ثبت شرکت های واردات و صادرات رویه مشخصی دارد که در ادامه شما را به طور کامل راهنمایی خواهیم کرد.

طبق قوانین تجارت، ۷ روش برای ثبتن شرکت واردات و صادرات تعیین شده است و شرکت ها میتوانند بسته به شرایط خود یکی از این روش ها را انتخاب نمایند. علاوه بر این، برای ثبت شرکت باید به قالبی که در نظر دارید، توجه داشته باشید. شرکت های بازرگانی میتوانند در قالب شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت نسبی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت غیرمختلط سهامی و شرکت تعاونی فعالیت کنند. رایج ترین روشثبت شرکت در کشور ما، شرکت سهامی است که به دو دسته سهامی خاص و سهامی عام تقسیم بندی میشوند.

برای این که بتوانید شرکت واردات و صادرات را ثبت نمایید، باید پرونده‌ای تشکیل دهید که این پرونده برای کامل شدن به مدارک زیر نیاز دارد:

  • دو نسخه امضا شده از تقاضانامه شرکت بازرگانی
  • دو نسخه امضا شده از اساسنامه شرکت واردات و صادرات
  • مجوزهای قانونی لازم (در صورت نیاز)
  • ارائه دو نسخه امضا شده از شرکت نامه
  • ارائه دو نسخه از نشست هیئت مدیره و موسسان شرکت
  • تهیه فیش بانکی جهت اثبات سپرده گذاری ۳۵ درصد از سرمایه شرکت سهامی خاص به نام شرکت در بانکی به حساب شرکت در شرف تاسیس

ارائه وکالت نامه قانونی (درصورتی که فعالیت های مربوطه به نمایندگی از شخص یا اشخاصی انجام میشوند)

در صورتی که قصد ثبت شرکت واردات و صادرات در قالب شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود دارید، علاوه بر مدارکی که باید تهیه کنید، برخورداری از برخی شرایط نیز ضروری و الزامی میباشد. پیش از ان که اقدام به ثبت شرکت نمایید، این شرایط را مورد توجه قرار دهید:

  • تعداد افرادی که باید به عنوان سهام دار و بازرس در شرکت سهامی خاص حضور داشته باشند، حداقل ۵ نفر است. حداقل تعداد افراد در شرکت با مسئولیت محدود، دو نفر میباشد.
  • حداقل سرمایه‌ای که جهت ثبت شرکت واردات و صادرات در قالب مسئولیت محدود یا سهامی خاص نیاز است، ۱۰۰ هزار تومان میباشد.
  • در شرکت های سهامی خاص یک هیئت مدیره سه نفره وجود دارد و شرکت را به صورت گروهی مدیریت میکنند؛ اما شرکت مسئولیت محدود تنها توسط یک نفر از اعضا مدیریت میگردد و به عنوان یک شرکت تک مدیره شناخته میشود.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت واردات و صادرات را چگونه ارسال کنیم؟

زمانی که تمامی اسناد و مدارک لازم را جهت ثبت شرکت واردات و صادرات تهیه و آماده میکنید، در حال حاضر و برخلاف گذشته دیگر نیازی به مراجعه حضوری به ادراه ثبت شرکت ها در تهران ندارید. امروزه تمامی این مراحل به صورت الکترونیکی انجام میگیرند و کافی است در اسرع وقت، اسناد و مدارک مورد نیاز را در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری نمایید. پس از آپلود و تائید نهایی، باید منظر بررسی و نظر کارشناسان در خصوص تائید مدارک ثبت شرکت بمانید.

دقت داشته باشید، پس از تائید مدارک ارائه شده در سامانه توسط کارشناسان، باید شخصا به اداره ثبت شرکت ها در تهران مراجعه نمایید؛ اما پیشنهاد میکنیم برای جلوگیری از اتلاف وقت خود، این پروسه را به موسسات ثبت شرکت ها در تهران واگذار کنید. علاوه بر این، ممکن است مدارک شما ناقص باشند یا کلا رد شوند، در چنین شرایطی حتما نسبت به تکمیل اسناد و مدارک اقدام نمایید و مجددا درخواست بررسی را ثبت کنید و در زمینه قوانین ثبت شرکت واردات و صادرات به اندازه کافی مطالعه داشته باشید.

زمانی که درخواست شما تائید و مورد پذیرش کارشناسان اداره ثبت شرکت ها قرار میگیرد، باید جهت جلب نظر کارشناس نسبت به درج اگهی تقاضای ثبت شرکت در یک روزنامه کثیر الانتشار اقدام نمایید. این بخش جزو اخرین مرحله ازفرایند ثبت شرکت واردات و صادرات میباشد و در صورت نبود هیچ مشکلی، موفق به ثبت شرکت خود خواهید شد.

دسته بندی کالاهای وارداتی و صادراتی

دسته بندی کالاهای وارداتی یا صادراتی را فراموش نکنید و حتما به دق بررسی کنید که کالای شما در کدام یک از این گروه ها قرار میگیرد. برای انجام تشریفات ترخیص بار صادراتی یا وارداتی برخی کالاها محدودیت های قانونی وجود دارند و صادرات برخی کالاها مشروط به شرایطخاصی است؛ به همین دلیل، مهم است تا این موارد را هنگام انتخاب کالاهای وارداتی و صادراتی در نظر داشته باشید. به طور کلی طبق قوانین صادرات و واردات کشور، همه کالاهایی که وارد یا صادر میشوند در سه گروه کالاهای مجاز، کالاهای مشروطو کالاهای ممنوعه تقسیم بندی میشوند.

امکان صادرات و واردات کالاهای مجاز بدون هیچ گونه محدودیتی وجود دارد و به راحتی میتوانید تشریفات ترخیص کالای صادراتی یا وارداتی را جهت خروج آنها از گمرکات کشور انجام دهید. در رابطه با صادرات و واردات کالاهای مشروط باید بگوییم که ورود یا صدور آنها با دریافت مجوزهای رسمی و تحت نظارت سازمان ها امکان پذیر خواهد بود، اما کالاهای ممنوع به هیچ عنوان اجازه ورود به کشوریا خروج از گمرکات کشوررا ندارند و حتی با مجوز هم این شرایط فراهم نخواهد شد.

اصلی ترین کالاهای صادراتی ایرانی کدامند؟

کشور ما در حوزه صادرات برخی کالاها بیش از سایر محصولات فعال است و همین نکته میتواند کمک کننده تجار تازه وارد جهت شناسایی کالاهای مناسب صادرات و استفاده از تجربیات سایر صادر کنندگان ایرانی باشد. بخش عمده‌ای از حجم محصولات صادراتی کشور به صنایع دستی و فراورده های غذایی اختصاص دارد. از این رو، عمده کالاهای صادراتی از کشور که میتوانیم نام ببرسی عبارتند از:

  • پسته
  • انواع فرش های دست بافت و صنعتی
  • مواد معدنی
  • صنایع دستی
  • صادرات توتون و تنباکو
  • انواع میوه ها
  • انواع پوشاک و محصولات نساجی
  • محصولات شیمیایی
  • محصولات صنعتی
  • فراورده های غذایی و دریایی

خدمات شرکت ققنوس ترخیص در زمینه تشریفات ترخیص بار صادراتی

دلایل بسیاری هستند که بر اهمیت انجام فرایند ترخیص کالا توسط افراد متخصص در این حوزه می افزایند. شرکت های ترخیص کالا تا چه اندازه میتوانند در روند فعالیت های تجاری شما تاثیر مثبت داشته باشند؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که از جمله مهمترین عوامی در انجام هر گونه فعالیت تجاری، سرعت عمل بالا میباشد؛ در نتیجه شرکت های فعال در این زمینه میتوانند نقش بسیار موثری بر انجام سریع تر و قانون مندانه تر ترخیص کالا داشته باشند.

اگر تاجری تازه کار در زمینه تجارت های بین الملل هستید، احتمالا به طور کامل با پیچیدگی های قانونی و اداری این مسیر آشنا نیستید؛ اما اگر تجربه فعالیت و ترخیص کالای صادراتی را از گمرکات کشور دارید، قطعا متوجه شده‌اید که مهارت و تجربه دو رکن اساسی میباشند. شما با واگذاری تشریفات ترخیص بار صادراتی خود به تیم ترخیص کار و کارشناسان ققنوس ترخیص میتوانید از اتلاف بسیاری از هزینه ها جلوگیری کنید و در اسرع وقت محموله را به دست مشتریان خود در خارج از کشور برسانید. ققنوس ترخیص با سال ها سابقه فعالیت دراین زمینه، شما را از پرداخت هزینه های سنگین معاف کرده و زیر نظر کارشناسان خود، تجارتی پرسود را برای شما رقم خواهند زد.

جمع بندی

خروج کالاهای صادراتی مانند هر کالای تجاری و غیرتجاری دیگری که باید از گمرک عبور کنند، نیازمند تشریفات ترخیص بار صادراتی است و این مراحل باید طبق جدیدترین قوانین و مقررات گمرکی داخلی و بین المللی انجام بگیرند. جدا از این که مراحل صادرات کالا خود به تنهایی بسیار حساس و پیچیده میباشند و نیاز به برنامه ریزی های دقیق و تخصصی دارند، پروسه ترخیص کالای صادراتی هم بخش مهمی از این مراحل را تشکیل میدهد و نیازمند دانش، آگاهی، مهارت و تجربه کافی است.

انجام تشریفات ترخیص بار صادراتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی قابل انجام است، اما برخورداری از کارت بازرگانی مهمترین عاملی است که به اشخاص و شرکت ها مجوز انجام ترخیص کالای صادراتی را میدهد. اگر به هر دلیلی شرایط دریافت کارت بازرگانی را ندارید یا ترجیح میدهید این فرایند را به تنهایی انجام ندهید، کارشناسان و تیم متخصص ققنوس ترخیص با چندین سال سابقه فعالیت در این حوزه آماده هستند تا به صورت کاملا حرفه‌ای، صفر تا صد مراحل ترخیص کالای صادراتی شما را بر عهده بگیرند. علاوه بر این، عملیات ترخیص هر گونه کالای وارداتی خود از اغلب گمرکات کشور را میتوانید به ترخیص کاران ما در ققنوس ترخیص بسپارید و دیگر نگران این بخش مهم از فعالیت های تجاری خود نباشید.

سوالات متداول تشریفات ترخیص بار صادراتی

به مجموعه اقداماتی که جهت آزادسازی و ترخیص کالاهای وارداتی موظف به انجام آن هستید، به عنوان تشریفات گمرکی شناخته می‌شوند.

ترخیص کار که به عنوان حق العملکار گمرک نیز شناخته میشود، شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که از جانب صاحب کالا وکالت دارد تا کالاهای وارداتی وی را از گمرک ترخیص نماید. در واقع می‌توان گفت ترخیص کار گمرک وکیل صاحب کالا جهت انجام تشریفات گمرکی می‌باشد.

جهت انجام ترخیص بار صادراتی بایستی به هزینه هایی مانند تعرفه های گمرکی، هزینه های انبارداری و همچنین هزینه اخذ مجوزات بارگیری کالا و غیره توجه داشت.

هنگام انجام تشریفات گمرکی، کالاها بر اساس ظاهر، مشخصات فیزیکی و مواردی از این قبیل در یکی از مسیرهای سبز، زرد و قرمز قرار می‌گیرند. اگر کالا در مسیر قرمز و زرد قرار بگیرد لازم است تا کارشناسی های مجدد روی کالا انجام شود.

صادرات کالا موجب افزایش رقابت با برندهای خارجی، کاهش هزینه های تولیدی، حفظ موقعیت رقابتی در بازارهای جهانی، افزایش سهم بازار هدف و همچنین سودهای کلان برای کشور می‌شود.

هنگام انجام تشریفات گمرکی بایستی از قبل به نکاتی مانند اخذ مجوزات لازم، اسناد و مربوط به بازرسی و کارشناسی کالا و همچنین هزینه انجام تشریفات گمرکی توجه داشته باشید تا در هنگام انجام امور گمرکی دچار مشکل نشوید.

جهت ترخیص کالا از گمرک نیازمند اسنادی مانند اظهارنامه کالا، اسناد مربوط به ترخیص کالا، پروفرما یا پیش فاکتور، پکینگ لیست، انواع بارنامه، مجوز سفارشات بازرگانی، بیمه نامه، گواهی مبدا، گواهی بازرسی کالا و مدارکی مشابه آن هستید.

انجام این تشریفات به طور خلاصه شامل مراحلی مانند تامین زیرساخت های مورد نیاز جهت صادرات، انجام تحقیقات لازم جهت شناسایی بازار، دریافت مجوزات صادرات کالا، افزایش کیفیت کالای صادراتی، ثبت برند جهانی، آماده سازی کالا جهت حمل و نقل و نقل و انتقالات ارزی، تهیه اسناد و مدارک و ... می‌شود.

با ارائه اسناد و مجوزات لازم جهت ترخیص کالا از گمرک و همچنین پرداخت هزینه های مربوط به گمرک و سازمان های وابسته به آن میتوان عملیات آزادسازی کالا از گمرک را انجام داد.

بسته بندی کالاهای صادراتی باید دارای ویژگی های خاصی باشد، به طوری که باید از جذابیت ظاهری همراه با استانداردهای لازم تشکیل شده باشد. همچنین باید به گونه ای طراحی شود که از کالا به طور کامل محافظت شود.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x