لوگو-ققنوس-ترخیص

اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

یکی از ضروری ترین مجوزهایی که برای ترخیص کالا از گمرکات ایران نیاز میشود، مجوز استاندارد است که به طیف گسترده ای از کالاها تعلق میگیرد. از آنجا که میدانیم پروسه اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا برای تجار و بازرگانان گرامی تا چه اندازه دشوار و زمان بر است، با ارائه خدمات اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا تلاش کرده ایم تا به تسهیل امور گمرکی و ترخیص کالا از گمرکات ایران کمک کنیم. در صورتی که کالاهای وارداتی شما مشمول دریافت این مجوز میشوند، میتوانید صفر تا صد فرایند اخذ مجوز استاندارد را به شرکت ترخیص کالای ققنوس ترخیص بسپارید تا در مدت زمانی کوتاه، آن را در اختیار شما قرار دهیم.

اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

این متن تست میباشد 

این متن تست میباشد این متن تست میباشد این متن تست میباشد 

اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

فهرست مطالب

مقدمه

اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا چه اندازه حائز اهمیت است؟ چرا اخذ گواهی استاندارد برای کالاهای وارداتی و صادراتی خیلی مهم است؟ قطعا یکی از دغدغه های مهم تجاری که قصد فعالیت در حوزه واردات یا صادرات کالا را دارند، اطمینان از مرغوبیت و کیفیت کالاها میباشد. برای این که مطمئن شوید کالاهای خریداری شده تا چه اندازه باکیفیت و دارای استانداردهای لازم هستند، قوانینی از سوی سازمان ملی استاندارد وضع شده است که بر اهمیت اخذ گواهی استاندارد و سایر گواهی های بازرسی کالاها تاکید میکند. در همین راستا، ققنوس ترخیص تلاش کرده تا با برخورداری از صلاحیت های لازم، امکان بازرسی کالا و اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا را برای تجار و بازرگانان عزیز فراهم نماید. اگر به دنبال یک شرکت بازرسی کننده معتبر و امین میگردید، همراه ما باشید تا با تمام جوانب گواهی بازرسی و استاندارد کالا برای کالاهای وارداتی یا صادراتی خود آشنا شوید.

اهمیت اخذ گواهی استاندارد در ترخیص کالا

چرا به گواهی استاندارد و بازرسی در واردات و صادرات کالا نیاز دارید؟ با توجه به این که اطمینان از کیفیت و کمیت کالاهای خریداری شده یکی از دغدغه های اصلی تجار و بازرگانان است، ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که گواهی بازرسی چیست؟ گواهی بازرسی از جمله اسنادی است که واردات اقلام فاسد شدنی، محصولات گوشی و تجهیزات صنعتی ضروری است و بدون اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا، امکان ورود کالا به داخل کشور برای استفاده و مصرف بازار فراهم نخواهد بود. در واقع این گواهی زمانی صادر میشود که کالا از لحاظ استانداردهای لازم و قرارگیری در شرایط مناسب، به خوبی بررسی شود و مشخصات و خصوصیات آنها مورد تائید سازمان استاندارد قرار گرفته باشد. همچنین از آنجا که گواهی بازرسی انواع مختلفی دارد، میتواند نشانه تائید حجم اعلام شده کالاها هم باشد و این اطمینان را به خریدار دهد که محصولات از استانداردهای لازم جهت واردات برخوردارند.

نکته دیگر این است که اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا، به تامین کنندگان کالا در سطح بین المللی از بابت انجام درست تعهدات فروشنده کالا اطمینان میدهد و بخش بزرگی از نگرانی های وارد کنندگان به جهت واردات محصولات باکیفیت را برطرف میکند. البته مهم است که بازرسی کالا و صدور گواهی استاندارد و بازرسی توسط شرکت هایی صورت گیرد که تسلط کافی بر جزئیات این امر دارند و میتوانند با بررسی ها و ارزیابی های لازم، به واردات سودآور تجار کمک بسیار زیادی کنند.

در نهایت اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا از این لحاظ حائز اهمیت است که مدرکی جهت کنترل و تائید سطح کیفی محصولات وارداتی یا صادراتی میباشد و ارائه آن به گمرک برای اثبات این موضوع الزامی میباشد. علاوه بر این، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا پس از نمونه برداری و بازرسی محصولات مطابق استانداردهای بین المللی و ملی صورت میگیرد و میتواند با توجه به زمان انجام بازرسی و صدور گواهی، انواع مختلفی داشته باشد. به طور کلی باید بدانید که کالاهای وارداتی به ایران در دو دسته کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری و کالاهای غیرمشمول قرار میگیرند؛ در نتیجه اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری، ضروری میباشد.

اخذ گواهی استاندارد به چه صورت انجام میپذیرد؟

تمام کالاهایی که مشمول قانون استاندارد اجباری میشوند باید جهت ورود به کشور و انجام تشریفات ترخیص کالا از گمرک، نسبت به اخذ گواهی استاندارد پس از بازرسی کالا اقدام نمایند. کارشناسی که موظف به بازرسی کالا هستند، با بررسی اسناد و مدارک خرید کالا کلیه معیارها و فاکتورهای مورد نیاز را با استانداردهای بین المللی و ملی مطابقت میدهد تا گزارشی از صحت اطلاعات و جزئیات کالاهای خریداری شده ارائه دهد. با توجه به این که در هر مرحله از واردات کالا میتوانید نسبت به اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا اقدام کنید، روش های متعددی برای بازرسی کالا وجود دارند.

اخذ گواهی استاندارد میتواند به صورت بازرسی کالا در مبدا، بازرسی کالا در مقصد، بازرسی حین تولید، بازرسی کالا پیش از حمل، بازرسی جهت واردات کالا، بازرسی جهت صادرات کالا، بازرسی کالاهای داخلی، و بازرسی خریدهای خارجی انجام بگیرد که در ادامه تمامی روش هایی که کارشناسان بخش صدور گواهی استاندارد ققنوس ترخیص دنبال میکنند را توضیح میدهیم.

بازرسی کالا در مبدا

برای اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا و واردات آن به کشور، در مبدای ارسال کالا میتوانید نسبت به انجام بازرسی های مورد نظر خود اقدام نمایید. ارزیابی که موظف به بازرسی کالا در مبدا میباشد، با دریافت اسناد و مدارک خرید کالا، تمامی معیارهای مدنظر شما را با جزئیات کمی و کیفی محصولات مطابقت میدهد و گزارشی از این بازرسی تهیه خواهد کرد. در صورت تائید فاکتورهای مورد نظر، گواهی استاندارد یا COI به منظور تائید بازرسی کالا در مبدا صادر خواهد شد.

به عنوان مثال برای اینکه بخواهیم بازرسی کالا در مبدا را بهتر توضیح دادیم، فرض کنید که از یک فروشنده خارجی حدود ۵۰۰ تن کالا با ویژگی های خاصی خریداری کرده‌اید. قطعا میخواهید مطمئن شوید که کالاهای خریداری شده بدون کاهش کیفیت و تغییر در مقدار آنها به دست شما خواهند رسید. برای اطمینان ازاین موارد یا یکی از شرکت های معتبر بازرسی کالا نظیر ققنوس ترخیص هماهنگ میکنید تا هنگام بارگیری محموله به مقصد ایران و پیش از حمل آن، فاکتورهای مورد نظر شما در خصوص وزن و کیفیت و.. کالای خریداری شده را مورد بازرسی قرار دهند و گواهی مربوطه را صادر کنند. اگر محموله خریداری شده دارای معیارهای مورد نظر استاندارد ملی و جهانی باشد، میتوانید گواهی استاندارد را جهت ترخیص کالا و واردات اخذ نمایید. مراحل بازرسی کالا در مبدا و اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا به صورت زیر میباشد:

  • بازرسی انطباق کالا در مبدا (روش اول اجرایی)
  • دریافت مدارک و اسناد خرید از کارفرما
  • بررسی مدارک ارائه شده
  • تعیین ارزیاب و هماهنگی بازرسی در محل کارخانه فروشنده
  • دریافت گزارش بازرسی (نتایج آزمون)
  • صدور گواهی استاندارد یا گواهی COI

بازرسی کالاهای وارداتی در مقصد

با توجه به این که اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا و واردات ضروری میباشد، اگر بازرسی کالا در مبدا صورت نگرفته باشد و گواهی استاندارد دریافت نشده باشد، میتوان پیش از ترخیص کالا در گمرک مقصد نسبت به اخذ گواهی استاندارد اقدام کرد. در این شرایط نمونه‌ای از محصول برای بررسی به یکی از آزمایشگاه های وابسته به سازمان ملی استاندارد فرستاده خواهد شد و کارشناسان با بررسی معیارها و استانداردهای لازم، گواهی بازرسی را صادر میکنند. معمولا این شیوه از بازرسی کالا برای کالاهای مورد استفاده در تولیدی ها که فرایند واردات آنها باید به سرعت انجام شود، استفاده میشود. اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا به شیوه بازرسی کالا در مقصد به شرح زیر میباشد:

  • ارزیابی انطباق کالا در مقصد (روش دوم اجرایی که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد)
  • دریافت اسناد و مدارک لازم از کارفرما (خریدار)
  • بررسی اسناد و مدارک ارائه شده
  • استفاده از سه روش که عبارتند از ارسال نمونه به آزمایشگاه دارای صلاحیت، بررسی اسنادی، عقد قرارداد پس از نصب
  • دریافت نتیجه آزمون بازرسی، تکمیل مدارک و مشخصات فنی ارائه شده توسط فروشنده، تائید و انعقاد قرارداد پس از نصب
  • صدور گواهی COI یا گواهی استاندارد

بازرسی در طول ساخت

گاهی اوقات بسته به نوع کالا ممکن است ترجیح دهید که تمامی فرایند تولید و ساخت محصولات مورد بررسی قرار بگیرد. این شیوه از بازرسی کالا و اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا کمک میکند تا کالا با رعایت اصول استاندارد بین المللی تولید شود و از هرگونه تقلب و سواستفاده در کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی جلوگیری میشود. علاوه بر این مزایا، در این روش از بازرسی کالا شما فرصت بیشتری برای رفع نواقص کیفی و عدم کارایی محصولات دارید و میتوانید به موقع نسبت به اصلاح آنها به تولید کننده هشدار دهید. همچنین امکان بازرسی قطعات جدید، افزایش ظرفیت تولید و بررسی کارایی آنها هم وجود دارد و میتوان تاثیرات آنها بر کیفیت نهایی کالاهای تولید شده را به خوبی ارزیابی کرد.

بازرسی پیش از حمل کالا در مبدا

کارشناسان بخش بازرسی ققنوس ترخیص با ارائه خدمات بازرسی پیش از حمل و صدور گواهی PSI به اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا کمک بسیاری خواهند کرد. بازرسی قبل از حمل و تحویل محموله به شرکت حمل و نقل این امکان را فراهم میکند تا بازبینی، نظارت، کنترل، ازمایش، اندازه گیری، نمونه برداری و.. لازم جهت تطابق کیفیت و کمیت کالا براساس قرارداد و مشخصات تعیین شده انجام بگیرد و در نهایت گواهی بازرسی مربوطه صادر گردد. این شیوه از اخذ گواهی کمک میکند تا در صورت وجود هر گونه مشکلی، از هزینه های حمل و نقل بار به مقصد جلوگیری شود و بتوانید پیش از ارسال کالا نسبت به اصلاح نواقص اقدام نمایید.

همچنین خوب است بدانید که بازرسی پیشاز حمل کالا میتواند یک یا چند مورد از فاکتورهای بازرسی کمی و کیفی محصولات، آنالیز آزمایشگاهی با آزمون های مربوطه، نمونه گیری، نظارت بر بارگیری یا تخلیه بار، بازرسی کانتینر و سایر وسایل حمل و نقل کالا و انجام بازرسی وضعیت بسته بندی و نشانه گذاری محموله را شامل شود.

بازرسی کمی کالا در مقصد

گاهی اوقات تنها به بررسی و اطمینان خاطر از مقدار، حجم، میزان و نوع کالا نیاز است و ممکن است این نوع بازرسی به درخواست بانک یا خود صاحب کالا صورت گرفته باشد. بازرسی کمی کالا در مقصد به منظور بررسی حجم و مقدار کالا در گمرک مقصد انجام خواهد گرفت و پس از تائید مطابقت مقدار کالا با حجم توافق شده در قرارداد، گواهینامه بازرسی صادر خواهد شد. اگر به هر یک از شیوه های اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا نیاز دارید، متخصصان و مشاوران مجرب ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا در زمینه دریافت گواهیCOI  و گواهی IC راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

اخذ گواهی انطباق کالاهای وارداتی به چه صورت انجام میگیرد؟

برای اخذ گواهی انطباق کالاهای وارداتی خود به کشور، روش های متعددی وجود دارند که از طریق یکی از آنها باید اقدام کنید. در واقع ۵ روش برای ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی موجود است که با توجه به شرایط ورود کالا و روش ارزیابی انطباق، شرایط و مدارک مورد نیاز متفاوتی برای اخذ گواهی انطباق کالاهای وارداتی خواهند داشت. روش های موجود زیر را با شرایط ورود کالا و شیوه بازرسی کالا مطابقت دهید تا با با اسناد و مدارک مورد نیاز آشنا شوید:

روش اول:

ارزیابی انطباق کالا در مبدا خرید توسط شرکت بازرسی کننده و اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

  • گواهی COI قابل قبول صادر شده توسط ققنوس ترخیص
  • نتیجه آزمون مورد تائید در سربرگ آزمون کننده که با نظارت شرکت بازرسی کننده آزمون شده است.
  • اظهارنامه انطباق تولید کننده یا فروشنده براساس انطباق کالا با استاندارد یا ضوابط فنی SD/MD در صورت وجود
  • تعهد معدوم یا مرجوع نبودن کالا توسط وارد کننده فراورده های غذایی نفوذ پذیر و فاسد شدنی و فله

روش دوم:

حمل مستقیم کالاهای وارداتی

اگر محموله دارای مدارک و مستندات کیفی جهت اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا نباشد، به مراحل و مدارک زیر نیاز است:

  • ارزیابی و نمونه برداری از کالا و ارسال نمونه ها به آزمایشگاه های تائید شده و مطابقت با استانداردهای مربوطه
  • بررسی نتیجه آزمون و در صورت قبول شدن، صدور گواهی انطباق

اگر محموله از یک نوع و یک مدل باشد و دارای سابقه حداقل دوبار واردات در سال از گمرکات یک استان میباشد، به صورت زیر عمل کنید:

  • مستندات مربوط به نتیجه ازمون کالاهای وارداتی قبلی از مبادی استان
  • ارائه درخواست و تعهد وارد کننده برای استفاده از سابقه و قبول مسئولیت ناشی از عدم انطباق کالا با استانداردهای مورد نظر
  • موافقت مدیر کل استاندار استان
  • تحویل نمونه های کالای وارداتی برای ارسال به آزمایشگاه ها برای آزمون براساس استانداردها یا مشخصات فنی جهت اخذ گواهی استادارد جهت ترخیص کالا
  • رسید تحویل نمونه ها به آزمایشگاه ها و تحویل رسید تسویه هزینه آزمون ها

برای اخذ گواهی انطباق کالاهایی که جهت آزمون نیازمند نصب میباشند، کالاهایی با زمان آزمون طولانی یا کالاهای نفوذ پذیر و فاسد شدنی لازم به شیوه زیر اقدام نمایید:

  • ارائه قرارداد با شرکت بازرسی تائید صلاحیت شده برای نظارت بر محموله برای حمل به محل نگهداری و یا نصب و آزمون پس از نصب
  • ارائه تعهد وارد کننده مبنی بر مرجوع نمودن کالا در صورت مغایرت با استاندارد، ضوابط فنی تدوین شده یا مشخصات فنی اظهار شده مرتبط
  • رسید تحویل نمونه ها به آزمایشگاه ها و فاکتور هزینه آزمون (برای کالاهایی با زمان آزمون طولانی و نفوذ پذیر و فاسد شدنی)

اگر کالا غیرقابل آزمون در کشور است و آزمایشگاه تائید صلاحیت برای آزمون وجود ندارد، برای اخذ گواهی انطباق کالاهای وارداتی به شرایط و مدارک زیر نیاز است:

  • ارجاع محموله به احدی از شرکت های بازرسی برای انجام فرایند بازرسی از محموله نمونه برداری شده و ارسال به آزمایشگاه جهت آزمون و صدور گواهی بازرسی
  • ارائه مدارک مطابق روش اول ارزیابی انطباق که توضیح دادیم.

روش سوم: 

ثبت کالا و ثبت برند در سازمان ملی استاندارد ایران

  • اصل گواهی ثبت کالا (COR) یا ثبت نام و نشان تجاری معتبر از سازمان ملی استاندارد
  • تصویر گواهی نامه ثبت کالا یا ثبت نام و نشان تجاری به همراه تصویر مدارک مندرج در ظهر گواهی
  • ارسال نمونه کالاهای موجود در محموله
  • رسید تحویل نمونه ها به ازمایشگاه ها و فاکتور هزینه آزمون (در صورت ارسال نامه از ناحیه اداره کل)

روش چهارم: 

کالاهای خاص (به استثناء کالاهای پیوست ۱۰ روش اجرایی سازمان سازمان استاندارد که با ایمنی و بهئاشت عموم ارتباط دارد برای اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا و واردات)

برای اخذ گواهی انطباق کالاهای وارداتی جهت پروژه های زیربنایی، عمرانی و صنعتی که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی برای دستگاه های اجرایی وارد کشور شده‌اند، به اسناد و مدارک زیر نیاز دارید:

  • ارائه تائیدیه از دستگاه اجرایی دولتی
  • ارائه تعهد تضمین کیفیت وارد کننده مبنی بر انطباق کالا با استاندارد یا مشخصات مورد نیاز دستگاه اجرایی
  • اظهارنامه تولید کننده (MD) یا عرضه کننده (SD) در صورت وجود

دریافت گواهی انطباق برای واردات کالاهای خطوط تولید، قطعات و ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید کارخانجات صنعتی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای راه اندازی خطوط تولید توسط خودشان وارد شده، به صورت زیر میباشد:

  • ارائه مجوزهای قانونی مرتبط از دستگاه های مجاز صادر کننده مجوز
  • ارائه تائیدیه از سازمان صادر کننده مجوز مبنی بر کاربرد کالا در خط تولید برای اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا
  • ارائه تعهد تضمین کیفیت وارد کننده مبنی بر انطباق کالا با استاندارد، ضوابط فنی تدوین شده و یا مشخصات فنی اظهار شده
  • اظهارنامه تولید کننده (MD) یا عرضه کننده (SD) در صورت وجود

اگر مواد اولیه و حد واسط تولید واحدهای تولیدی به روش چهارم از روش های ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی توسط واحد تولیدی به عنوان مواد اولیه و حد واسط تولید وارد کشور شده باشد، اسناد و مدارک مورد نیاز موارد زیر را شامل میشوند:

  • تحویل مجوزهای معتبر از سازمان های مجاز صادر کننده مجوز
  • تحویل تائیدیه از سازمان صادر کننده مجوز براساس فعال بودن واحدهای تولیدی و استفاده کالا به عنوان مواد اولیه یا حد واسط تولید
  • ارائه تعهد تضمین کیفیت مدیر کنترل و مدیر عامل کیفیت براساس انطباق کالا با استانداردهای مورد نظر و ضوابط فنی تدوین شده
  • اظهارنامه تولید کننده یا عرضه کننده درصورت وجود

روش پنجم: 

سایر روش های انطباق کالاهای وارداتی

برخی از اسناد و مدارک مورد نیاز جهت واردات کالاهایی که به صورت قطعات منفصله وارد کشور میشوند، به شرح زیر است:

  • تحویل تعهد تضمین کیفیت مدیر کنترل و مدیر عامل کیفیت کارخانجات
  • تحویل قرارداد بین شخص خودروساز و وارد کننده داخل کشور
  • ارائه اظهارنامه انطباق فروشنده یا عرضه کننده
  • تعهد و ضمانت کیفیت و تعلق کالا به خودروساز توسط وارد کننده

توجه داشته باشید که صدور تمامی این گواهی ها و بازرسی کالاهای وارداتی یا صادراتی به منظور تائید صلاحیت ورود یا صدور محصولات صورت میگیرند و انتخاب یک شرکت بازرسی معتبر که سابقه ویژه در امر بازرسی کالا و تسلط بر قوانین موجود دارد، ازاهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر نیاز به هر گونه اطلاعات و خدمات در حوزه اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا دارید، کارشناسان ققنوس ترخیص پاسخگوی تمام سوالات شما هستند.

لیست انواع گواهی استانداردهای ایزو

اگر دارای کسب و کاری تجاری هستید و قصد فعالیت در حوزه های بین المللی را دارید، آشنایی با استانداردهای ایزو امری ضروری برای شما خواهد بود. اگر میخواهید بدانید که چرا اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا و فعالیت های تجاری ضروری است، باید بگوییم که با توجه به رقابت شدیدی که میان شرکت های مختلف در سراسر دنیا به وجود آمده است، لازم بود تا ابزاری برای تشخیص کیفیت و صلاحیت برتری شرکت ها ایجاد شود تا بتوان بهترین ها را انتخاب نمود. بازرسی کالاها، کیفیت آنها و خدمات شرکت ها طبق دستورالعمل ها و قوانین خاصی صورت میگیرند و درصورتی که با استانداردها مطابقت داشته باشد، گواهی هایی تحت تائید کیفیت محصولات و خدمات صادر خواهند شد.

اصطلاح ایزو مخفف عبارت انگلیسی International standard association میباشد و هدف از تشکیل آن از سال ۱۹۴۷، یکپارچه سازی و تدوین استانداردهای لازم در  سطح بین المللی جهت حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بوده است. خوب است بدانید تعداد تمامی استانداردهای تدوین شده توسط سازمان ایزو هم اکنون ۱۱۹۵۰ مورد استاندارد میباشند و هر کدام از این استانداردها در بخشی از سطوح کیفیت تولید محصولات و خدمات شرکت ها و تولیدی ها به کار برده میشوند. بخشی از معروف ترین و مهمترین استانداردهای سازمان بین المللی ایزو که برای اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا، واردات، صادرات و. کاربرد دارند، به صورت زیر میباشند:

  • استاندارد مدیریت کیفیت (ایزو ۹۰۰۱)
  • استاندارد تضمین کیفیت صنایع خودروسازی
  • استاندارد کیفیت محیط زیست (ایزو ۱۴۰۰۱)
  • استاندارد مدیریت ایمنی بهداشت کار
  • استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات (ایزو ۱۷۷۹۹)
  • استاندارد سیستم رضایتمندی مشتریان
  • استاندارد صنعت چاپ
  • استاندارد رنگ و روغن و جلا
  • استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • استاندارد خدمات آزمایشکاه طبی تشخیصی
  • استاندارد سیستم مدیریت انرژی
  • استاندارد سیستم مدیریت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

اطلاعات تماس گمرک فرودگاه امام خمینی

قصد وارد هر کالایی را دارید، باید بررسی کنید که آیا کالاهای وارداتی شما مشمول استاندارد اجباری هستند یا خیر. اگر کالایی مشمول قانون استاندارد اجباری باشد، اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا ضروری خواهد بود و بدون ارزیابی انطباق کالا با اطلاعات آن و تائید کیفیت محصولات امکان پذیر نیست. آشنایی با تمامی کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند یا نه عملا کاری دشوار است و نیاز به تسلط کافی بر رویه های گمرکی و واردات کالا به کشور دارد؛ از این رو کارشناسان ققنوس ترخیص با ارائه مشاوره های لازم، شما را با قوانین و مقررات بازرگانی درخصوص واردات کالاهای مورد نظر راهنمایی خواهند کرد تا متحمل هزینه های اضافی یا خسارت ها نشوید.

به طور کلی کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری میشوند، براساس برچسب انرژی، در بخش مکانیک و فلزشناسی، برق و الکترونیک، دربخش اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش،مهندسی پزشکی، خودرو و نیروی محرکه، حوزه ساختمانی و معدنی، شیمیایی، بخش غذایی و کشاورزی، نساجی و چرم، حوزه های بسته بندی و سلولزی تقسیم بندی میشوند. در ادامه لیستی از کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند و اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا برای آنها اجباری میباشد را معرفی میکنیم:

فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری در گروه کالایی غذایی و کشاورزی

دوغ، شیر، خامه بسته شده ، کفیر و ماست و..
کره و سایر چربی ها، روغن مشتق از شیر و خمیرهای لبنی (واردات کره پاستوریزه فقط در صورت انطباق با استاندارد ملی ایران به شماره ۱۶۲ مجاز میباشد)
پنیر و کشک
خرما
برخی از سبزیجات نپخته یا پخته
انواع چای عطردار و طعم دار
انواع گندم و مخلوط گندم
انواع جو، ذرت
انواع آرد گندم یا آرد مخلوط چاودار و گندم
انواع بلغور غلات، زیره غلات
انواع روغن ها و چربی ها
انواع شکلات و مواد دارای کاکائو
و…

فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری در گروه کالایی ساختمانی و معدنی

انواع سیمان ها مانند سیمان پرتلند، سیمان مذاب، سیمان های هیدرولیک و..
انواع لوله سیمان و آزبست
انواع عایق های حرارتی
شیشه تخت کششی، شیشه مشجر
انواع کاشی ها
انواع ظروف سرامیک غذاخوری و نوشیدنی
انواع ظروف غذاخوری و نوشیدنی چینی
انواع ظروف چدنی و آهنی و..
و..

لیست کالاهای مشمول استاندارد اجباری در گروه کالایی شیمیایی و پتروشیمی

انواع روغن های نفتی و انواع روغن های تولید شده از مواد معدنی قیری
هیدروژن و انواع گازهای کمیاب
اسیدهای مورد استفاده در مواد غذایی
انواع هیدروکربرهای حلقوی
انواع مواد اطفاء حریق و گازهای خنک کننده
خون انسان، خون حیوان که جهت استفاده در درمان و معالجه، پیشگیری و یا تشخیص بیماری تهیه می گردد، آنتی سرم ها، و دیگر مشتقات خونی و محصوالت مصونیت بخش
انواع نخ های جراحی
انواع رنگ ها و پلیمرهای طبیعی
رنگ انگشتی

فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری در گروه نساجی و چرم

انواع چرم و پوست های دباغی شده یا تازه از دباغی ولی هنوز رنگ نشده و چرم از حیوانات از نوع گاو، همچنین بوفالو یا حیوانات از نوع اسب، موکنده، حتی الیه الیه بریده شده، ولی آماده نشده به نحوی دیگر
لباس و انواع لباس ها از چرم طبیعی یا از چرم دوباره تولید شده )دستکش صنعتی و کارگری (
چرم بیشتر آماده شده بعد از دباغی یا بعد از کراستینگ همچنین چرم پارشمینه شده، از گوسفند یا بره، پشم کنده، حتی لایه لایه بریده شده، غیراز چرم های مشمول شماره ۴
انواع پارچه های تار و پود باف از جنس پنبه و دارای کمتر از ۸۵ درصد پنبه
مواد منسوج نبافته مورد مصرف در پوشک و نوار بهداشتی و ملحفه یکبار مصرف استریل مورد مصرف در پزشکی
انواع لباس های مردانه یا پسرانه، کشباف یا قالب باف
و…

فهرست محصولات مشمول استاندارد اجباری در گروه کالایی سلولزی و بسته بندی

انواع تخته های فیبری از چوب یا مواد چوبی و سایر چسباننده های آلی
انواع خمیرهای الیاف که از مقوا یا کاغذ برای بازیافت یا از سایر مواد الیافی سلولوزی تولید میشود
انواع کاغذ روزنامه، به شکل رول یا ورق
انواع کاغذ دیواری و پوشش های دیواری مثل کاغذ پشت شیشه
کارت پستال غیر مصور و کارت نامه نگاری از کاغذ یا مقوا، جعبه، پاکت، کیسه کوچک، نامه های پاکتی، کیف و مجموعه نگارشی از کاغذ یا مقوا، حاوی مجموعه‌ای از اشیای نامه نگاری کاغذی
انواع کاغذها و مقواها، اوات سلولوز و ورقه های الیاف سلولزی بریده شده به اندازه های معین، سایر وسایل از خمیر کاغذ، مقوا، کاغذ اوت سلولز یا ورقه های الیاف سلولزی

فهرست کالاهای مشمول استاندارد اجباری در گروه کالایی مکانیک و فلز شناسی

گریز از مرکز ها، همچنین خشک کن های گریز از مرکز ، ماشین آلات و وسایل برای صافی گذراندن یا تصفیه کردن مایعات یا گازها
مبدل کاتالیست خودرو
ماشین های ظرف شویی، ماشین آلات و دستگاهای برای تمیز کردن یا خشک کردن بطری یا سایر ظروف پف ماشین آلات و دستگاها برای پرکردن، بستن، درزگیری یا برچسب زدن بطری، ظروف فلزی است و استوانه ای ، قوطی، کیسه یا سایر ظروف ، ماشین آلات و دستگاه ها برای درپوش گذاشتن بطری، شیشه دهان گشاد، لوله و ظروف همانند سایر ماشین آلات و دستگاه ها برای بسته بندی یا لفاف کردن کالا
قرقره های طناب دار بالاکشنده و چرخ های بالا کشنده به غیر از چرخ های بالا کشنده محفظه دار، چرخ های کشنده و چرخ های طناب جک ها

چه زمانی نیاز به گواهی استاندارد داریم؟

ممکن است برای شما هم سوال شده باشد که چه زمانی باید نسبت به اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا و واردات اقدام نماییم؟ اگر ارزش کالاهایی که خریداری شده است خیلی زیاد است یا هنگامی که مشتری حساسیت بالایی جهت کیفیت و کمیت محصولات دارد، به گواهی بازرسی کالا و استاندارد نیاز خواهید داشت. علاو.ه بر این، شما به عنوان وارد کننده و خریدار کالا میتوانید برای اطمینان خاطر از تعهدات فروشنده و برخورداری کالا از کیفیت لازم، با یک شرکت بازرسی معتبر هماهنگ کنید تا در یکی از مراحل تولید تا ترخیص کالا در گرم کالا را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند و گواهی استاندارد مربوطه را صادر کنند. البته توجه داشته باشید که اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا برای برخی کالاهای وارداتی اجباری است و حتما باید گواهی جهت اثبات صلاحیت واردات کالا به کشور ارائه دهید.

گاهی اوقات ممکن است بانک از شما درخواست ارائه گواهی بازرسی داشته باشد که در این شرایط هم باید نسبت به اخذ گواهی استاندارد اقدام نمایید. در واقع گواهی بازرسی کالا را میتوانید به بانک عاملی که خریدار از آن اعتبار اسنادی را دریافت کرده است نیز ارائه کرد. برای تسلیم گواهی بازرسی به بانک عامل لازم است نامه درخواست جهت انتقال پول به این مضمون ارائه گردد؛ در نهایت با ارائه گواهی استاندارد و بازرسی کالا، میتوان اقدام به پرداخت کامل پول نمود.

وظایف شرکت های بازرسی کالا چیست؟

شرکت های بازرسی کالا چه وظایفی دارند؟ از انجا که بازرسی کالا تمامی فعالیت های مربوط به تعیین و تائید کیفیت و کمیت محصولات را شامل میشود، شرکت های بازرسی وظیفه دارند تا با برخورداری کامل از صلاحیت های فنی و علمی و با رازداری و امانت داری خود نسبت به بازرسی کالا و تهیه گزارشی مبتنی بر درخواست های خریدار اقدام نمایند. اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا از گمرک از این بابت حائز اهمیت است که تمام جزئیات مربوط به بازرسی کالا مانند چگونگی انجام آن، زمان و مکان بازرسی باید به طور دقیق در اعتبارات اسنادی ذکر شوند؛ زیرا در صورت نبود این الزامات، امکان ترخیص کالا هم فراهم نخواهد بود.

با توجه به این که انواع مختلفی از بازرسی ها و گواهی های استاندارد وجود دارند که براساس درخواست خریدار یا نوع کالا میتوانند انجام شوند، سندی مابین خریدار و شرکت بازرسی کالا تنظیم خواهد شد که در آن به تمامی جزئیات درباره شیوه بازرسی کالا اشاره شد. اطلاعاتی که در این سند درج میشوند میتوانند شامل کارمزد بازرسی، سفارش بازرسی، نحوه پرداخت آن، نوع تسهیلات و تعهدات طرفین قرارداد باشند. علاوه بر این، جهت بازرسی کالا طبق مشخصاتی که در سند سفارش بازرسی کالا قید شده‌اند، کمیت و کیفیت کالا، نوع بسته بندی و.. تعیین شده‌اند و هرگونه تغییری در آنها باید به اطلاع شرکت بازرسی کننده برسد. به این نکته دقت داشته باشید که تمامی حدود تعیین شده بازرسی و جزئیات بازرسی کالا جهت اخذ گواهی استاندارد باید به اطلاع فروشنده یا تولید کننده کالا برسند و تولید کننده هم باید موافقت خود را با شیوه بازرسی اعلام نماید؛ در غیر این صورت شرکت بازرسی کننده هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

بازرسی کالا میتواند در هر شرایطی از جمله حین تولید کالا، در مبدا، در مقصد، هنگم بسته بندی، پیش از حمل و نقل بار و.. انجام گیرد؛ به همین منظور شرکت بازرسی کالا میتواند عملیات مربوطه را در هر یک از این موقعیت ها انجام دهد و گواهی تائیدیه مربوطه را صادر کند. همچنین باید بدانید که مدت زمان تحویل اسناد و مدارک خرید مانند کاتالوگ کالا، مشخصات فنی و غیره به شرکت بازرسی کالا حداقل دو هفته قبل از شروع بازرسی میباشد و اگر نتوانید درطول این مدت مدارک لازم را ارائه دهید، بازرسی کالا و اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا با مشکلاتی همراه خواهد بود. از دیگر وظایف تیم کارشناسان بخش بازرسی ققنوس ترخیص جهت اخذ گواهی استاندارد و ترخیص کالا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین ارزش کالاها
  • صدور گواهی های مختص برای کالاهای صادراتی
  • بازرسی کالاها در مقصد و صدور گواهی

ترخیص کالای قبض شده در گمرک فرودگاه امام خمینی

بالاتر به طور کامل به مدارک و اسنادی که جهت اخذ انواع گواهی های استاندارد نیاز است، اشاره کردیم. اما برای این که به طور خلاصه مهمترین مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا را معرفی کنیم، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • اظهارنامه های تولید کننده و عرضه کننده MD / SD
  • سند تائیدیه انطباق کالا یا VOC
  • گواهی های آزمایشگاهی TR کالاهای وارداتی
  • گواهی بازرسی کمی و کیفی کالا
  • پروفرما اینویس
  • اسناد مربوط به ثبت سفارش کالا
  • اعتبار اسنادی

در صورتی که برای تهیه اسناد و مدارک مورد نیازگواهی استاندارد سوالی داشتید یا جهت ترخیص کالا از گمرکات کشور نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر دارید، همین حالا با کارشناسان ققنوس ترخیص تماس بگیرید تا دچار سردرگمی و اشتباه نشوید.

سامانه جامع تجارت چیست؟

زمانی که قصد واردات کالا را دارید، قطعا با سامانه‌ای به نام سامانه جامع تجارت ایران هم سر و کار خواهید داشت. با توجه به این که سرعت عمل و زمان در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک بسیار مهم است، سامانه جامع تجارت نقش مهمی را در تجارت بین الملل و افزایش سرعت انجام امور ایفا کرده است. از آنجا که اقدام به واردات و صادرات کالا در کشور ما پیچیدگی ها و چالش های اداری خود را دارد و وقت زیادی از تجار و بازرگانان صرف مراجعه حضوری به ادارات و گمرک میشد، این سامانه کمک کرد تا اطلاعات میان سازمان های مختلف خیلی راحتتر رد و بدل شود و از بسیاری از مراجعات حضوری جلوگیری کرد. در جواب به سوال سامانه جامع تجارت چیست؟ میتوانیم بگوییم که سامانه جامع تجارت ایران نقش ویژه‌ای در تسهیل امور بازرگانی داشته و دسترسی تجار به فرصت ها را بسیار راحتتر کرده است.

در واقع سامانه جامع تجارت یکی از برنامه ها و اهداف دولت جهت اجرای برنامه های دولت الکترونیک بوده است و علاوه بر کمک به کاهش پیچیدگی ها و افزایش سرعت انجام امور تجارت خارجی، نقش ویژه‌ای در کنترل کالاهای ورودی و خروجی و تخلفات داشته است. این سامانه به ۷ سامانه که عبارتند از سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه شناسه کالا، سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری، سامانه جامع امور گمرکی، سامانه جامع حمل و نقل، پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی تقسیم بندی میشود. همچنین از جمله مزایا و وظایف سامانه جامع تجارت ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به سهولت تجارت با استفاده از امکانات، ابزارها و…
  • فراهم سازی زمینه برای مبادلات ملی و بین المللی در تجارت های الکترونیک

ثبت سفارش گمرکی چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

باید بدانید که بدون ثبت سفارش کالا در سامانه مربوطه، امکان واردات و ترخیص کالا از گمرک وجود نخواهد داشت؛ به دنبال آن برای اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا هم نمیتوان اقدام کرد. قطعا واردات کالا به کشور از الزامات حوزه تجارت میباشد؛ به همین دلیل قوانین و دستورالعمل های مشخصی دارد که ثبت سفارش گمرکی یکی از آنها میباشد و کلیه بازرگانان موظف به رعایت آن هستند. اگر به عنوان وارد کننده قصد واردات کالایی را به کشور دارید، ابتدا باید نسبت به ثبت سفارش کالا اقدام نمایید و در ادامه میتوانید تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را انجام دهید.

در واقع تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که میخواهند کالایی را وارد کشور کنند، موظف به انجام ثبت سفارش گمرکی کالا هستند تا بتوانند مجوز ثبت سفارش را دریافت کنند. مجوز ثبت سفارش مجوزی است که توسط سازمان توسعه و تجارت صادر خواهد شد و شما به عنوان وارد کننده بعد از اخذ آن میتوانید پروسه ترخیص کالا را آغاز نمایید. مجوز ثبت سفارش یک کد ۸ رقمی دارای شماره ثبت، تاریخ ثبت، تاریخ پروفرما و اسم شرکت متقاضی است و ارائه آن برای تمامی مراحل واردات و ترخیص کالا از گمرک ضروری میباشد. ثبت سفارش به شیوه های مختلفی صورت میگیرد و انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:

  • ثبت سفارش کالا براساس روش پرداخت (دو دسته ارز بانکی و غیربانکی)
  • ثبت سفارش واردات در قبال صادرات
  • ثبت سفارش بدون انتقال ارز
  • ثبت سفارش اعتبار اسنادی یوزانس
  • ثبت سفارش اعتبار اسنادی دیداری
  • ثبت سفارش اعتبار اسنادی مدت دار

دریافت مجوز ثبت سفارش هزینه‌ای را با خود به همراه دارد که طبق یک فرمول مشخص به دست می آید. برای محاسبه هزینه ثبت سفارش گمرکی لازم است ارزش کل پروفرما را در قیمت ارز ضرب کنید و عدد حاصل را بر عدد ۲۰۰۰ تقسیم نمایید تا کارمزد ثبت سفارش به دست آید. در صورتی که نیاز به استعلام قیمت ترخیص کالا و محاسبه هزینه های گمرکی از جمله هزینه ثبت سفارش گمرکی داشتید، اسناد و مدارک لازم را برای کارشناسان ما در ققنوس ترخیص ارسال کنید تا از هزینه تمام شده مطلع شوید.

سند ترخیصیه چیست؟

سند ترخیصیه یا delivery order (دستور تحویل یا اجازه تحویل) حواله یا سند تحویل کالا به صاحب کالا یا عبور دهنده آن است که توسط شرکت حمل کننده بار یا نماینده قانونی وی با رعایت قوانین و ضوابط صادر میشود. در واقع صاحب کالا یا ترخیص کار که قصد دارد کالا را از گمرک ترخیص نماید، موظف است از جانب شرکت حمل و نقل بین المللی (زمینی، دریایی یا هوایی) حواله نامه‌ای را به گمرک ارائه دهد که به موجب آن میتوان محموله را از گمرک خارج کرد. به بیانی دیگر باید بگوییم که شرکت حمل کننده با دریافت قبض انبار، این سند را به صاحب کالا تحویل خواهد داد و بلامانع بودن خروج محموله از گمرک را اعلام می نماید. از آنجا که ترخیصیه از جمله مهمترین اسناد و مدارک ترخیص کالا ازگمرک میباشد، همانند سایر مدارک شامل اطلاعات مهمی در خصوص کالا و صاحب کالا میشود.

مشخصات گیرنده، نام کشتی، شماره بارنامه، تاریخ صدور بارنامه، بندر بارگیری، بندر تخلیه، شرح کالا، تعداد و نوع بسته بندی، وزن خالص، نام شرکت کشتیرانی با موسسه حمل و نقل، مشخصات وسیله حمل کننده، شماره فهرست کل بار و.. از جمله اطلاعات مهمی  هستند که در سند ترخیصیه درج میشوند. علاوه بر این، این سند به صورت الکترونیکی صادر و به صاحب کالا واگذار خواهد شد و از این طریق و با استفاده از سامانه جامع امور گمرکی (EPL) شرکت حمل و نقل مالکیت کالا را به صاحب کالا انتقال خواهد داد. برای واگذاری سند ترخیصیه در ابتدا لازم است وارد سامانه epl شوید و پس از ورود به حساب کاربری، گزینه واگذاری ترخیصیه را انتخاب کنید. در نهایت میتوانید با افزودن کد ملی شرکت حمل و نقل، شماره بارنامه، شماره مانیفست و کد ملی صاحب جدید و با کلیک بر روی دکمه انتقال، واگذاری را انجام دهید.

قبض انبار گمرک چیست؟

حتما با نام قبض انبار گمرکی در لیست اسناد و مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک رو به رو شده‌اید. قبض انبار رسیدی است که با تحویل کالاهای وارداتی به انبار گمرک صادر خواهد شد و مسئول انبار با صدور این قبض، تحویل کالا با مشخصات خاص را از گیرنده و در تاریخ مشخص تائید می نماید. در واقع قبض انبار گمرکی را میتوانیم مهمترین سند در جهت مالکیت کالا در گمرک در نظر بگیریم. طبق قانون و مقررات گمرکی، هر کالایی که وارد اماکن یا انبارهای گمرکی میشود، موظف است بلافاصله آن را در دفاتر مربوطه انبار ثبت و برای هر مانیفست (هر ردیف فهرست کل بار)، اظهارنامه، پروانه یا صورت مجلس ضبط یا بارنامه قبض انبارهای جداگانه برای تحویل دهنده کالا صادر گردد.

قبض انبار گمرکی شامل شماره ردیف بارنامه، شماره بارنامه، شماره قبض انبار، مرز ورودی، شماره انبار، شرکت حمل و نقل، نام صاحب کالا، علامت کالا، نوع کالا، شیوه بسته بندی، تاریخ تحویل کالا، وزن کالا با ظرف، تعداد بسته ها و.. میشود. در نهایت باید گفت که قبض انبار بعد از ورود کالا به انبار گمرک، صورت برداری، کنترل و تطبیق کالا با اسناد و مدارک حمل تنظیم و صادر خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که در مناطق ویژه اقتصادی و گمرکات مناطق آزاد، از قبض انبار قابل معامله تفکیکی هم استفاده میشود.

جمع بندی

چرا اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا ضروری است؟ در این مقاله سعی کردیم به اصلی ترین سوالات شما در خصوص اخذ گواهی استاندارد، انواع شیوه های بازرسی، نحوه ارزیابی تطبیق کالاهای وارداتی، کالاهای مشمول استاندارد اجباری و مهمترین اسناد و مدارک ترخیص کالا از گمرک پاسخ دهیم تا با دیدی بازتر نسبت به انجام مراحل واردات کالا اقدام نمایید. قطعا شما هم مانند هر تاجر و بازرگان دیگری به دنبال توسعه تجارت خود و تجربه وارداتی پرسود هستید، این مسئله بدون شناخت از چالش های تجارت های بین المللی و واردات کالاهای باکیفیت و مرغوب امکان پذیر نخواهد بود. سیستم بازرسی کالا در چنین شرایطی به شما در اطلاع از کیفیت و کمیت کالاهای خریداری شده کمک ویژه‌ای خواهد کرد و این امکان را به شما میدهد تا با اطمینان خاطر نسبت به واردات کالا اقدام نمایید.

در این میان فراموش نکنید که اخذ گواهی استاندارد برای بسیاری از گروه های کالایی ضروری است؛ در نتیجه با بررسی دقیق فهرست کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری و مشورت با کارشناسان ققنوس ترخیص ، به موقع جهت انجام بازرسی ها و دریافت گواهی بازرسی اقدام کنید. تیم حرفه‌ای کارشناسان و ترخیص کاران ققنوس ترخیص همراه شما هستند تا با ارائه هر گونه خدمات تخصصی در زمینه ترخیص کالا از گمرکات کشور، تجارتی آسان و پرسود را برای شما رقم بزنند.

سوالات متداول اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا

زمانی که کالا از لحاظ کمی و کیفی مورد بررسی سازمان اداره گمرک قرار میگیرد و کیفیت و سلامت کالا تایید میشود، گواهی بازرسی استاندارد برای این کالا صادر می‌شود.

ارائه گواهی استاندارد جهت واردات و یا صادرات به اغلب کشورهای خاورمیانه لازم و ضروری است. به طور کلی می‌توان گفت جهت انجام فعالیت در زمینه واردات و صادرات ارائه گواهی استاندارد کالا الزامی می‌باشد.

گواهی استاندارد کالا در واقع سندی بر سلامت و کیفیت بالای کالا می‌باشد. در نتیجه هنگام انجام عملیات تجاری، کیفیت کالا تضمین شده است و از این رو عملیات صادرات و واردات کالا به خوبی انجام می‌گیرد.

اخذ گواهی استاندارد برای کلیه کالاهای خوراکی و مواد غذایی و همچنین انواع مواد دارویی و بهداشتی الزامی است و تاجران جهت واردات و یا صادرات این محصولات نیاز به اخذ گواهی استاندارد دارند.

هزینه اخذ گواهی استاندارد با توجه به نوع محصول متفاوت می‌باشد؛ از این رو جهت تعیین هزینه اخذ گواهی استاندارد بهتر است با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت نمایید.

استاندارد ملی، استاندارد منطقه‎ای، استاندارد بین المللی، استاندارد اینکو ترمز از جمله گواهی های استاندارد مطرح در حوزه واردات و صادرات کالا می‌باشند .

زمانی که اداره گمرک لازم بداند تا کالا از نظر کیفیت و سلامت بررسی شود، نیاز به گواهی بازرسی کالا حس می‌گردد؛ از این رو بهتر است قبل از انجام پروسه های ترخیص کالا اخذ گواهی استاندارد را در دستور کار خود قرار دهیم.

تنها روش جهت اخذ گواهی استاندارد مراجعه به اداره کل استاندارد می‌باشد. در این اداره با روش های گوناگون گواهی استاندارد را برای شما صاد

پس از مراجعه به اداره کل استاندارد استاندارد هر استان با شرح نوع محصولات برای کارشناسان، در مرحله بعد کالا مورد بازدید و آزمایش قرار میگیرد و در نتیجه اگر کالا مورد تایید کارشناسان واقع شود، گواهی استاندارد برای کالا صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که مدت زمان اخذ گواهی استاندارد نیز با توجه به حجم و نوع کالا متفاوت است و پس از بازدید از کالا توسط کارشناسان، تعیین میگردد که چند روز زمان لازم است تا این گواهی برای کالا صادر شود .

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x