آشنایی با انواع مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا

آشنایی با انواع مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا

هر تاجر یا ترخیص کار گمرک برای اینکه بتواند کالای خود را به صورت کاملا قانونی دریافت یا ارسال کند، نیاز به اخذ انواع مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا دارد. تهیه و جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا معمولا امر پیچیده‌ای است که باعث سردرگمی بسیاری از تاجران یا بازرگانان می‌شود؛ بنابراین بخش مهمی از فرایند ترخیص کالا در کوتاه‌ترین زمان به آگاهی و آشنایی شما با انواع مجوزهای ترخیص کالا و چگونگی اخذ آنها بستگی دارد. انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا هم در این مسیر به شما کمک بسیاری خواهد کرد و از بروز بسیاری از مشکلات مالی و قانونی جلوگیری خواهد شد؛ به همین منظور با ققنوس ترخیص برای آشنایی بیشتر با انواع مجوزها و شرایط دریافت آنها از سازمان‌های مربوطه همراه باشید.

انواع مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

صدور مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا از سازمان‌ها و نهادهای مربوطه معمولا فرایندی بسیار وقت‌گیر است و در بسیاری از مواقع سبب کند شدن روند فرایند یا توقف کالا در گمرک خواهد شد؛ اما همانطور که می‌دانید ارائه این مجوزها به سازمان‌های مربوطه برای اثبات قانونی بودن فعالیت بازرگانی شما بسیار حائز اهمیت است و از آن جهت که بیشتر جنبه کنترل و کارشناسی دارند، باید با دقت و دانش کافی دریافت شوند.

برای اینکه بسیاری از کالاها اجازه ترخیص و آزادسازی از گمرک را داشته باشند، نیاز به اخذ انواع مجوزهای ترخیص کالا از گمرک دارید و توقف اجناس در گمرک بیشتر به دلیل روند کند صدور مجوزهای مورد نیاز از نهادهای مربوطه است و ارتباطی به گمرک و عملکرد آن ندارد. در چند سال اخیر راه اندازی سامانه جامع گمرکی در افزایش سرعت و تسهیل انجام امور بازرگانی و تجاری نقش چشمگیری داشته و با ایجاد امکان بارگذاری مدارک و دریافت برخی مجوزها به صورت الکترونیکی در کاهش هزینه‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

توجه داشته باشید به دلیل الکترونیکی شدن بسیاری از مراحل ترخیص کالا، کنترل و بررسی‌ها هم افزایش یافته و امکان ترخیص هیچ کالایی بدون ارائه انواع مجوزهای لازم ترخیص کالا توسط صاحبان و واردکنندگان کالا وجود ندارد. طبق قوانین و مقررات گمرکی شما به عنوان صاحب کالا یا حق العملکار گمرکی که کارت بازرگانی دارد، موظف به ارائه مجوزهای مورد نیاز به سازمان‌های مربوطه دارید تا بتوانید باقی تشریفات و امور گمرکی را به پایان برسانید. مراحل اخذ مجوزهای لازم ترخیص کالا، نحوه دریافت و انواع آنها را به دقت دنبال کنید تا به راحتی کالای خود را از گمرک تحویل بگیرید.

آشنایی با انواع مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا
انواع مجوزهای ترخیص کالا

مراحل اخذ مجوزهای مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک

قبل از شروع فرایند اخذ مجوزهای لازم حتما آزاد یا ممنوع بودن کالای وارداتی خود را چک کنید. شما به راحتی در سایت جامع تجارت به آدرس www.Ntsw.ir می‌توانید از طریق کد کالا این مورد را استعلام بگیرید تا از قانونی بودن فعالیت تجاری خود مطمئن شوید.

بررسی اولویت‌ها در مراحل دریافت انواع مجوز ترخیص کالا

کد تعرفه کالا بر اساس سیاست‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت به 4 اولویت اصلی تقسیم شده که باید مورد بررسی قرار دهید و عبارتند از:

  • اولویت اول: کالاهای اساسی که ارز دولتی به آنها تعلق می‌گیرد.
  • اولویت دوم: کالاهایی که ارز دولتی به آنها تخصیص داده نمی‌شود و فقط توسط حواله نیمایی یا ارز حاصل از صادرات قابلیت واردات به کشور را دارند. ورود این محصولات فقط در صورتی که تولید داخل مشابه نداشته باشند، امکان پذیر است.
  • اولویت سوم: اولویت سوم در مراحل اخذ انواع مجوزهای ترخیص کالا مربوط به کالاهایی می‌شود که تنها در صورت نداشتن مشابه داخلی فقط با ارز حاصل از صادرات امکان ورود به گمرک کشور را دارند.
  • اولویت چهارم: کالاهایی که بر اساس قوانین سازمان صمت، ورود آنها ممنوع اعلام شده است.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با تعرفه گمرکی و دریافت ارز نیمایی از کارشناسان شرکت ترخیص کالا ققنوس ترخیص هم کمک بگیرید. همچنین پس از بررسی ممنوعیت کالاها و وضعیت آنها برای معرفی کالا به گمرک نیاز به ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت دارید.

ثبت سفارش کالا

یکی دیگر از شرایط ترخیص کالا برای دریافت انواع مجوزهای لازم، ثبت سفارش کالا پس از بررسی ممنوعیت آنها با استفاده از پیش فاکتور کالا در سامانه جامع تجارت است. اطلاعات خواسته شده در سامانه نظیر ارزش خرید کالا، تعداد و وزن آن را ثبت و برای کارشناسان به منظور بررسی ارسال کنید. پس از افزودن تعرفه کالا در سایت، مجوزهای مورد نیاز وزارت صنایع مانند مجوز جهاد کشاورزی، سلامت و.. فعال می‌شود و لازم است نسبت به دریافت آنها اقدام کنید. با بررسی اطلاعات وارد شده و استعلام مجوزهای ارائه شده، در صورت عدم مشکل تائید نهایی را دریافت خواهید کرد.

صدور شماره مجوز

در طی آشنایی با شرایط ترخیص کالا از گمرک باید بدانید که پس از دریافت تائید از کارشناسان به مرحله پرداخت کارمزد و صدور شماره مجوز می‌رسیم. شیوه محاسبه هزینه‌های گمرکی کمی پیچیده است و پیشنهاد می‌کنیم حتما از مشاوره‌های بهترین شرکت ترخیص کالا کمک بگیرید. پس از پرداخت کارمزد شماره مجوز 8 رقمی برای شما صادر خواهد شد.

مدیریت عملیات ارزی

همانطور که اشاره کردیم، برای انجام امور فرایند ترخیص کالا تیاز  به ثبت اظهارنامه گمرکی، تهیه مدارک مورد نیاز و اخذ مجوزهای تعیین شده دارید و لازم است این اسناد را به بانک مربوطه برای ایجاد منشا ارز ارسال کنید. در این مرحله بانک باتوجه به نوع عملیات ارزی اقدام به ثبت گواهی آماری می‌کند و توسط بانک مرکزی بررسی و تائید خواهد شد.

پس از ایجاد شماره حواله ارزی یا اعتبار اسنادی شما می‌توانید اظهارنامه را ثبت و شماره کوتاژ را دریافت کنید. با تائید شناسه ارزش در گمرک لازم است اقدام به دریافت کد رهگیری 16 رقمی کنید تا مجوز خروج کالا از گمرک برای شما صادر شود.

کالاهایی که نیاز به دریافت مجوز دارند

روغن نباتی، سیمان خاکستری، انواع کود شیمیایی، انواع واکسن دام، ضدعفونی کننده، تراکتور 399 تک و جفت دیفرانسیل، کمباین 955، لاستیک ماشین آلات سنگین، نان، آرد، مواد مخدر، صادرات ماشین آلات خط تولید، هر نوع چوب خام، 51  قلم محصولات پتروشیمی، نفت خام، حلال‌ها و روغن موتور، گاز طبیعی، فراورده‌های پالایشگاهی و اقلام دامی یا نباتی که جنبه ذخایر ژنتیک یا حفاظت از محیط زیست دارند تمام کالاهایی هستند که نیاز به انواع مجوزهای ترخیص کالا از سازمان‌های مربوطه دارند.

همچنین یکی از شرایط ترخیص کالا توجه به دسته بندی کالاهاست. برای اخذ مجوزهای لازم هر نوع کالایی باید به نوع آن هم بسیار دقت داشته باشید. بر اساس قوانین موجود کالاها به سه دسته مجاز، مشروط و ممنوع الصدور تقسیم می‌شوند که لازم است مورد توجه تاجران و بازرگانان قرار بگیرند.

لیست 37 گانه انواع مجوزهای ترخیص کالا

باتوجه به تمام مراحل و شرایط ترخیص کالا که ذکر کردیم، نسخه نهایی مجوزهای 37 گانه ترخیص کالا عبارتند از: مجوز بهداشت، مجوز استاندارد، مجوز قرنطینه دامی، مجوز جهاد کشاورزی، مجوز دامپزشکی، مجوز محیط زیست، مجوز قرنطینه نباتی، مجوز انرژی اتمی، مجوز محیط  زیست (در صورت شمول کنوانسیون بازل)، مجوز مخرب اوزون، مجوز وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح (قابلیت انفجار)، مجوز نفت، مجوز وزارت امور خارجه (سلاح شیمیایی)، مجوز تجهیزات پزشکی، ممنوع، مجوز بانک مرکزی، مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مجوز نظارت بر دخانیات، مجوز سازمان هواپیمایی کشور، مجوز میراث فرهنگی، مجوز ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجوز امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت.

علاوه بر این موارد برخی موارد ممنوع و برخی کالاها نیاز به شرایط خاصی برای دریافت اجازه ورود به گمرک کشور را دارند. شرایط تعیین شده عبارتند از:

  • ورود ماهی‌های غیر زینتی برای اصلاح نژاد و تکثیر فقط با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی
  • ورود بذر و نباتاتی که دچار تغییر ژنتیکی شده‌اند فقط با تائید سازمان حفاظت محیط زیست پس از بررسی خطرات زیست محیطی
  • ممنوعیت واردات محصولات غیر شرعی
  • ممنوع بودن فراورده‌هایی مشمول این فصل از خون و حیوانات حرام گوشت
  • ممنوعیت ورود پوست، چرم، پشم و مو حیوانات حرام گوشت و همچنین حیوانات حلال گوشت ذبح شده به روش‌های غیر اسلامی
  • ورود انواع کاغذ با علامت رسمی دولتی با موافقت وزارت اقتصادی و دارایی
  • ممنوعیت ورود کالاهای سرماساز دارای کلرو فلور و کربن CFC11 و CFC12  
  • واردات اقلام نظامی و انتظامی با موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
  • ورود فیلم‌های سینمایی با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • واردات پرنده‌های بدون سرنشین با موفقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
  • ورود خودرو، کامیون، موتورسیکلت و ماشین آلات راه سازی مشمول ابلاغ ضوابط فنی به گمرکات اختصاصی ترخیص خودرو

متداول‌ترین مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

باتوجه به شرایط ترخیص کالا و انواع مجوزهای ترخیص کالا برخی از این مجوزها نسبت به سایرین رایج‌تر هستند و بهتر است در کنار مشورت با یک شرکت ترخیص کالا ، آشنایی کافی و نگاهی کلی به آنها داشته باشید. مجوزهای استاندارد اجباری، قرنطینه، وزارت راه، بهداشت، ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان اتمی مجوزهای متداولی هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا
بهترین شرکت ترخیص کالا

مجوز استاندارد اجباری

 درواقع می‌توان گفت مجوز استاندارد اجباری مهمترین و متداول‌ترین مجوزی است که در فرایند ترخیص کالا لازم است. با بررسی کالا توسط آزمایشگاه‌های مورد تائید سازمان استاندارد این مجوز صادر خواهد شد و معمولا برای کالای کمتر از 5 عدد و با ارزش کمتر از 3000 دلار الزامی نیست. علاوه بر این توجه داشته باشید که صادرکنندگان و تولیدکنندگان دارای پروانه استاندارد نیاز به اخذ این مجوز ندارند.

مجوز وزارت راه

مجوز وزارت راه برای اجناسی که توسط ناوگان غیر ایرانی به کشور وارد شده‌اند، صادر می‌شود و بین بازرگانان با نام مجوز ده درصد عوارض حمل معروف است. خوب است بدانید که باتوجه به درخواست گمرک در دوران تحریم اندک کالاهایی که توسط ناوگان ایرانی حمل می‌شوند نیاز به اخذ این مجوز دارند.

مجوز قرنطینه

از دیگر انواع رایج مجوزهای نرخیص کالا مجوز قرنطینه نباتی و حیوانی است که در بخش مرزی و داخلی گروه بندی می‌شوند.

مجوز بهداشت

محصولات آرایشی، بهداشتی و غذایی نیاز به دریافت و ارائه این مجوز دارند؛ بنابراین لازم است به عنوان صاحب کالا یا حق العملکار گمرک تمام اسنادی که شامل ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی کالا می‌شوند را به همراه پروفرما تحویل دهید.

مجوز ارشاد

ماشین آلات چاپ و محصولات چاپی نیاز به این مجوز برای ارائه به سازمان مربوطه دارند و لازم است نمونه‌ای از کالا را هم به وزارتخانه ارسال کنید.

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

از دیگر شرایط ترخیص کالا برای تاجرانی که قصد واردات اسباب بازی به کشور را دارند، اخذ مجوز کانون پرورشی و فکری از دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی است.

مجوز سازمان اتمی

برای ترخیص کالاهایی همچون قراضه و ضایعات چدن، فولاد، فلزات مس، آلومینیوم، نیکل، سرب، قلع و روی، ترخیص ماشین‌های مجهز به لیزر، دستگاه گیرنده و فرستنده تلفن همراه، لامپ‌های فرابنفش، دستگاه لیزر پزشکی و دندانپزشکی، رادیوگرافی و دستگاه ایکس ری نیاز به دریافت مجوز از این سازمان دارید.

مجوز ارتباطات و مخابرات ایران

در روند واردات کالا به داخل کشور تاجران با توجه به نوع محموله تجاری که به کشور وارد کرده اند و برای عبور از مرحله ترخیص کالا به مجوزهای مختلفی نیاز دارند که یکی از این مجوزها شامل مجوز ارتباطات و مخابرات ایران می شود. زمانی که تاجران اقدام به واردات کالاهایی چون دستگاه های مخابراتی، دستگاه های پستی، دستگاه های رادیویی و دستگاه های مربوط به فناوری اطلاعات می نمایند باید برای ترخیص کردن این گونه دستگاه ها از گمرک کشور اقدام به دریافت مجوز ارتباطات و مخابرات از این سازمان نمایند.

مجوز جهاد کشاورزی

زمانی که تاجران اقدام به واردات غلات و محصولات حاصل از کشاورزی از کشورهای خارجی به داخل ایران می نمایند برای این که بتوانند محموله خود را در بازار مصرف به فروش برسانند باید به اداره جهاد کشاورزی مراجعه نموده و برای واردات کالای خود به داخل کشور مجوز جهاد کشاورزی را از این سازمان دریافت نمایند. از جمله محصولاتی که تاجران برای وارد کردن آن ها به کشور نیاز به دریافت مجوز جهاد کشاورزی دارند می توان به مواردی چون واردات گندم، جو، ذرت، انواع میوه ها، سبزیجات و … اشاره کرد.

مجوز میراث فرهنگی

از جمله دیگر مجوزهایی که ممکن است تاجران بسته به نوع محموله تجاری خود به دریافت آن نیاز داشته باشند می توان به مجوز میراث فرهنگی اشاره کرد. تاجران برای تجارت هر نوع کالایی که ارتباطی با هنر و فرهنگ باستانی ایران داشته باشد باید در هنگام ترخیص آن از گمرک برای دریافت مجوز میراث فرهنگی اقدام نمایند. از جمله کالاهایی که تاجران برای ترخیص آن ها از گمرک نیاز به دریافت مجوز میراث فرهنگی نیاز دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اشیاء ساخت دست که از استخوان و یا صدف ساخته شده اند.
  • صنایع دستی طلاکوبی شده
  • مبل های آهنگری سنتی
  • صنایع دستی مینا کاری شده
  • صنایع دستی ورشو
  • صنایع دستی فیروزه کوبی شده
  • جاجیم
  • صنایع دستی قلم زنی شده
  • صنایع دستی مرصع
  • صنایع دستی سفالی
  • صنایع دستی که با عقیق بر روی آن ها کار شده
  • صنایع دستی که با ملیله بر روی آن ها کار شده
  • و ….

زمان مناسب برای جمع آوری مجوز ترخیص کالا

همان طور که در قسمت های قبل نیز به این مسئله اشاره شد تاجران بسته به نوع محموله تجاری که به کشور وارد می کنند باید برای دریافت مجوزهای مختلفی اقدام نمایند و از آنجایی که هر کدام از این مجوزها را باید از نهاد و سازمان مختلفی تهیه نمود که هر کدام به روند، مدارک و زمان مقرری نیاز دارد، در کل روند تهیه مجوزهای مختلفی به روندی زمان بر تبدیل شده است، از این رو بهترین زمان برای جمع آوری مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص به موقع و بدون معطلی از گمرک قبل از وارد شدن محموله تجاری وارداتی به کشور می باشد. تاجران می توانند با تهیه مجوزها و کلیه مدارک مورد نیاز برای ترخیص محموله تجاری از گمرک قبل از واردات محموله اصلی به کشور به روند ترخیص کالای خود از گمرک سرعت دهند.

جمع بندی

شرایط ترخیص کالا بدون شناخت و آگاهی لازم می‌تواند پیچیده و دشوار باشد. دریافت انواع مجوزهای ترخیص کالا یکی از مهمترین مراحل ترخیص کالا است که نیاز به دقت بالایی دارد و پیشنهاد می‌کنیم حتما از مشاوره‌های یکی از بهترین شرکت های ترخیص کالا در این زمینه کمک بگیرید. برای اخذ مجوزهای لازم حتما در ابتدا نوع کالای خود را بررسی و در سامانه جامع امور گمرکی ثبت کنید تا در وقت و هزینه خود به طور چشمگیری صرفه جویی کنید.

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از کمک شرکت ترخیص کالا در افزایش سرعت و تسهیل فرایند و امور تجاری و بازرگانی شما بسیار موثر خواهد بود؛ بنابراین شرکت ققنوس ترخیص را درنظر داشته باشید و با بهره مندی از خدمات ما نظیر ترخیص کالا از گمرک فرودگاه اما خمینی در حوزه ترخیص کالا از گمرکات کشور، مشاوره‌های بازرگانی و ثبت سفارش با اطمینان به فعالیت تجاری برون مرزی خود بپردازید.

رایج‌ترین مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا چیست؟

مجوز استاندارد اجباری، مجوز قرنطینه، مجوز بهداشت، مجوز وزارت راه، مجوز سازمان اتمی، مجوز ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله متداول‌ترین مجوزهایی هستند که باتوجه به نوع کالای خود باید دریافت کنید.

چه کالاهایی نیاز به اخذ مجوز یا گواهی بهداشت دارند؟

اگر قصد واردات محصولات آرایشی، بهداشتی یا غذایی را دارید، لازم است مجوز بهداشت را اخذ و به سازمان‌های مربوطه ارائه دهید.

آزاد یا ممنوع بودن کالای خود را چگونه بررسی کنیم؟

قبل از اقدام به ترخیص کالا حتما آزاد یا ممنوع بودن کالای خود را با ثبت کد کالا در سامانه جامع گمرکی به آدرس www.Ntsw.ir بررسی کنید.

چه کالاهایی نیاز به اخذ مجوز از کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان دارند؟

اگر قصد واردات انواع اسباب بازی را به داخل کشور دارید، باید نسبت به دریافت مجوز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

خانهفرم استعلامتماس با ما
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x